شناسهٔ خبر: 22811043 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ویژه/ هر آنچه باید از هشت گروه جام جهانی بدانید؛ جنجال و هیجان از مسکو و روستوف تا سن پترزبوگ و کازان

32 تیم هیجان‌انگیز در خردادماه 97 یک تورنمنت جذاب را پیش‌روی هواداران فوتبال قرار خواهند داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، مراسم قرعه کشی جام جهانی 2018 روسیه انجام شد و 32 تیم حاضر در این رقابت ها، رقبای خود را شناختند. در ادامه نگاهی به نکته های هشت گروه موجود می اندازیم.

گروه یک: روسیه، عربستان، مصر، اروگوئه

1

بازی کلیدی: روسیه – عربستان

مسابقه افتتاحیه جام جهانی 2018 در ورزشگاه لوژنیکی بین این دو تیم خواهد بود. برای اولین بار یک تیم آسیایی قرار است مسابقه ابتدایی جام جهانی را به انجام برساند.

×مصر بعد از جام جهانی 1990، اولین حضور خود در جام جهانی را تجربه می کند. آنها با گل دراماتیک محمد صلاح در دقیقه 94 موفق شدند به این رقابت ها صعود کنند.

×محمد السهلاوی ستاره 30 ساله تیم ملی عربستان با 16 گل زده، آقای گل مرحله انتخابی جام جهانی بود ودر کنار لواندوفسکی آقای گل این مرحله شد.

×اروگوئه با یدک کشیدن دو عنوان قهرمانی یکی از پرافتخارترین تیمهای این رقابت ها به حساب می آید. لاسلسته در سال های 1930 و 1950 به قهرمانی این مسابقات رسیده اند.

×عیصام الحیداری دروازه بان 45 ساله تیم ملی مصر می تواند با بازی کردن در رقابت های جام جهانی به مسن ترین فوتبالیست تاریخ جام جهانی تبدیل شود و بالاتر از فرید موندراگون 43 ساله قرار بگیرد.

گروه دو: پرتغال، اسپانیا، مراکش، ایران

2

بازی کلیدی: پرتغال – اسپانیا

بازی که نباید آن را از دست بدهید. دو تیم همسایه که وقتی نامشان از درون قرعه ها بیرون آمد همه می دانستند چه رقابت سنگینی در پیش است. این بازی روز 15 ژوئن در سوچی به انجام می رسد.

×روسیه برای پرتغال اصلا غریبه نیست. آنها چند ماه قبل نیز در رقابت های جام کنفدراسیون ها به عنوان قهرمان اروپا در روسیه حاضر بودند و با شکست مکزیک به مقام سوم دست پیدا کردند.

×ایران به سردار آزمون و گل هایش چشم دوخته است. ستاره جوان ایران که در روبین کازان روسیه هم توپ می زند در رقابت های مقدماتی 11 گل زد. مثل روملو لوکاکو، کریستین اریکسن و تیم کیهیل.

×مراکش با از پیش رو برداشتن ساحل عاج، گابن و مالی بدون گل خورده و باخت به جام جهانی صعود کرد.

 آمار:

ایران به عنوان سومین تیم بعد از روسیه و برزیل به جام جهانی صعود کرد و از این حیث در این گروه بهترین عملکرد را دارد.

گروه سه: فرانسه، استرالیا، پرو و دانمارک

3

بازی کلیدی: دانمارک – فرانسه

 این دو تیم برای سومین بار در جام جهانی باهم بازی خواهند کرد. در نخستین دیدار در جام جهانی 98 فرانسه با نتیجه 2-1 برد و سپس در جام جهانی 2002، دانمارک با دو گل خروس ها را از پیش رو برداشت.

×فرانسه و پرو پیش از جام جهانی 1982 در پارک دو پرنس به مصاف هم رفتند که میشل پلاتینی در آن مسابقه خوش درخشید.

×دیدیه دشامپ: دفعه قبل همه می گفتند که قرعه فوق العاده ای داریم. حتی برخی از بازیکنانمان هم همین بارو را داشتند. اما ما در حقیقت کار سختی داریم و باید بهترین نتیجه را کسب کنیم.

×با توجه به قرعه کشی صورت گرفته در جام جهانی و در نظر گرفتن رنکینگ فیفا، این گروه پرچالش ترین گروه ممکن خواهد بود. فرانسه(نهم)، پرو(11)، استرالیا(39) و دانمارک(12).

×تیم کیهیل پیش از این در سه جام جهانی حضور داشته است. او می تواند با بازی در جام جهانی 2018 و گلزنی در آن در کنار اووه زیلر، پله و کلوزه به چهارمین بازیکنی تبدیل شود که در چهار تورنمنت جهانی گل زده است.

گروه چهار: آرژانتین، ایسلند، کرواسی، نیجریه

4

دیدار کلیدی: آرژانتین – کرواسی

بعد از جام جهانی 98 این دو تیم مدعی برای اولین بار رو در روی هم قرار می گیرند. در آن سال آرژانتین با یک گل به برتری رسید. تقابل دو بازیکن بارسا یعنی مسی و راکیتیچ در نوع خود جالب توجه خواهد بود.

×ایسند و کرواسی طی در 8 سال گذشته 6 تقابل باهم داشته اند. در این بین کروات ها با 4 برد نمایش بهتری داشته اند اما آخرین تقابل را در سال 2017 ایسلند با یک گل برد.

×سال 1981، تنها تقابل ایسلند و نیجریه رقم خورده است که نماینده اروپا به راحتی با سه گل به برتری رسید.

×تاریخ دو بار در این گروه نوشته می شود. تیمهای آرژانتین – ایسلند و نیجریه – کرواسی تا به حال باهم پیکاری نداشته اند.

آمار:

آرژانتین و نیجریه برای پنجمین بار در مرحله گروهی به دیدار هم می روند. در 4 تقابل قبلی آلبی سلسته با نتایج 2-1، 1-0، 1-0 و 3-2 در جام های جهانی 1994، 2002، 2010 و 2014 به برتری رسیده اند.

گروه پنج: برزیل، سوئیس، کاستاریکا، صربستان

5

بازی کلیدی: برزیل – سوئیس

این دو تیم بیشترین شانس را برای صعود از این گروه دارند و جدالشان می تواند یادآور 16 سال قبل باشد. باید دید در این مسابقه که در تاریخ 17 ژوئن در روستوف به انجام می رسد چه نتیجه ای رقم می خورد.

×سوئیس در حالی با پیروزی در مرحله پلی آف راهی جام جهانی روسیه شد که در مرحله نهایی مقدماتی از 30 امتیاز ممکن، 27 امتیاز دشت کرد و تنها به پرتغال در هفته پایانی باخت.

تیته در سال 2016 هدایت برزیل را در وضعیتی نه چندان خوب در دست گرفت. آنها در حالی که تا هفته هشتم مرحله مقدماتی جام جهانی پنجم بودند با حضور او به رده دوم صعود کردند و خیلی زود صعود خود را به عنوان تیم نخست قطعی کردند. این تیم هم اکنون نیز تیم نخست رنکینگ فیفا به حساب می آید.

برزیل، سوئیس و صربستان(برآمده از شوروی سابق) هر سه در جام جهانی 1950 در یک گروه قرار داشتند. جامی که در نهایت برزیل دوم شد و در خانه خود به مقام قهرمانی نرسید.

آمار:

28 مارچ 2017 بود که تیم برزیل موفق شد با سه گل پاراگوئه را شکست دهد و بعد از روسیه نخستین تیمی بود که صعود خود را به جام جهانی قطعی کند.

گروه شش: آلمان، مکزیک، سوئد، کره جنوبی

6

بازی کلیدی: مکزیک – سوئد

هیچ کس انتظار ندارد در گروهی که آلمان برنده 4 عنوان قهرمانی جام جهانی و مدافع این عنوان باشد تیم دیگری صدرنشین شود. به همین خاطر رقابت شدید بین مکزیک و سوئد برای قرار گرفتن در رده دوم وجود دارد. گرچه نباید فراموش کرد کره هم دوست دارد کار را به نفع خود به اتمام برساند.

×آلمان و مکزیک در مرحله نیمه نهایی جام کنفدراسیون های امسال رو در روی هم قرار گرفتند که آلمان موفق شد با نتیجه 4-1 به برتری برسد.

×سوئد موفق شد با حذف کردن فینالیست های جام های جهانی 2010 و 2006 به روسیه راه پیدا کند. این تیم خودش نیز در سال 1958 به فینال جام جهانی راه پیدا کرد اما با نتیجه 5-2 به برزیل باخت.

آمار:

در مقدماتی جام جهانی 2014 در دو بازی بین آلمان و سوئد 16 گل رد و بدل شد. ابتدا در سال 2012 آلمان در خانه بازی 4-0 برده را با تساوی 4-4 عوض کرد. سال بعد اما سوئد برد 2-0 در سولنا را با باخت 5-3 تعویض کرد.

گروه هفت: بلژیک، پاناما، تونس، انگلیس

7

بازی کلیدی: بلژیک – انگلیس

دو تیم با نفرات و ستاره های فراوان رو در روی یکدیگر قرار می گیرند. تقابل های فراوانی که در سایه جنگ برای سرگروهی خواهد بود. هر دو تیم نسبت به دو تیم دیگر گروه، از قدرت بالاتری برخوردار هستند و به نظر می رسد کار چندان دشواری برای صعود نداشته باشند.

×پاناما بعد از ترینیداد و توباگو در سال 2006، نماینده جدید منطقه کونکاکاف هست که برای اولین بار به جام جهانی صعود می کند. ترینیداد در سال 2006 نمایش خوبی داشت اما موفق به صعود نشد.

×تونس در سال 1998 و در جام جهانی فرانسه در ورزشگاه ولودروم رو در روی انگلیس قرار گرفت اما با نتیجه 2-0 شکست خورد.

×تونس در طول 12 دیدار خود در جام جهانی تها یک برد داشته که آنها در سال 1978 برابر مکزیک رقم خورده است.

آمار:

انگلیس در 21 تقابل مقابل بلژیک تنها یک بار شکست خورده که آن هم در سال 1936 رقم خورد. این دو تیم در جام جهانی هم دو دیدار با یکدیگر داشته اند که ابتدا در جام جهانی 1954، این مسابقه 4-4 تمام شد و در دفعه بعد سه شیرها در جام جهانی 1990 با تک گل دیوید پلات به برتری رسیدند.

گروه هشت: لهستان، سنگال، کلمبیا، ژاپن

8

بازی کلیدی: لهستان – کلمبیا

دیداری که برنده آن احتمالا به مرحله بعدی راه پیدا می کند. هر دو تیم پتانسیل این را دارند تا با ستاره های خود راهی مراحل بالا شوند. بازی دو تیم در کازان می تواند جدال ستاره های پرشمارشان هم باشد.

×کلمبیا آخرین نماینده آمریکای جنوبی بود که جواز صعود به جام جهانی را کسب کرد. آنها می خواهند با ستاره های خود فالکائو و خامس رودریگز نمایش بهتری از 4 سال قبل که تا یک چهارم نهایی رسیدند را داشته باشند.

×حضور قبلی سنگال در جام جهانی خاطره انگیز شد. آنها در گروهی که فرانسه حضور داشت موفق شدند صعود کنند و تا جمع 16 تیم پایانی هم راه پیدا کنند.

×ژاپن ششمین حضور خود در جام جهانی را در حالی تجربه می کند که در 5 دوره قبلی دو بار موفق شد در سال های 2002 و 2010 به مرحله یک هشتم نهایی راه پیدا کند.

آمار:

روبرت لواندوفسکی در کنار محمد السهلاوی با 16 گل بهترین گلزن دور مقدماتی شد.

نظر شما