شناسهٔ خبر: 22804257 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت و گو با ایرنا؛

پژوهشگاه نیرو با ضمانت مالی ریسک پروژه ها از تولید محصولات دانش بنیان در صنعت برق حمایت می کند

تهران- ایرنا- مدیر دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو با اشاره به حمایت های این پژوهشگاه از شرکت های دانش بنیان گفت : با ضمانت مالی ریسک پروژه ها از تولید محصولات دانش بنیان در صنعت برق حمایت می کنیم.

صاحب‌خبر -

«علیرضا اسدی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: این حمایت ها در قالب ارایه تسهیلاتِ سرمایه گذاری خطرپذیر، تامین سرمایه در گردش و همچنین سرمایه ثابت و ضمانت نامه است.
وی ادامه داد: یکی از روش‌های ارائه تسهیلات برای استقرار شرکت، ساخت و تولید محصول، سرمایه گذاری خطر پذیر و ضمانت نامه خواهد بود.
این مقام مسئول در پژوهشگاه نیرو اضافه کرد: تاکنون حدود 60 تقاضا برای استفاده از این بسته حمایتی تدوین و به دفتر تجاری سازی پژوهشگاه نیرو ارسال شده است که در حال بررسی و پیگیری است.
وی اظهار کرد: پس از اعلام طرح تجاری متقاضی و تصویب آن در کمیسیون پژوهشگاه نیرو، منابع مالی برای صدور ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه ها انجام خدمات یا تولید محصولات دانش بنیان و فناورانه، حسن انجام تعهدات منعقد شده در قرارداد شرکت متقاضی با کارفرمای خود، حسن انجام کار محصول یا خدمت ارایه شده به کارفرما توسط متقاضی و پیش پرداخت به کارفرما به منظور تامین پرداخت آغاز به کار متقاضی، خواهد شد.
اسدی افزود: در این راستا ما نیازهای شرکت‌های صنعتی را در حوزه نوآوری شناسایی کرده و در سه مرحله‌ای که یک فناوری توسعه پیدا می کند، خدمات خود را تعریف کرده‌ایم.
وی درباره سه مرحله تدوین شده در این بسته حمایتی، گفت: سه گام اصلی در فرایند نوآوری از 'مساله یابی و توسعه ایده'، 'تحقیق و توسعه' تا 'تجاری سازی' را در دستور کار قرار گرفته و در هر کدام خدمات و حمایت‌هایی به‌صورت سرمایه گذار خطر پذیر طراحی و ارائه شده است.
اسدی درباره این بسته حمایتی گفت: صنعت برق، صنعتی با فناوری بالا است که می توان آن را صنعتی دانش بنیان تلقی کرد؛ این صنعت به عنوان یکی از صنایع زیر ساختی، تاثیری مستقیم بر زندگی و معیشت مردم و اقتصاد کشور دارد.
وی تاکید کرد: با توجه به ویژگی‌های خاص این صنعت، آینده بنگاه‌های موجود در بازارهای داخلی و خارجی تحت تاثیر مزیت رقابتی در بعد فناوری قرار گرفته و بدون سرمایه گذاری در توسعه و اکتساب فناوری، دچار شکاف در این عرصه می شود و از چرخه رقابت خارج خواهند شد.
مدیر دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو افزود: این پژوهشگاه به عنوان سرمایه گذار خطرپذیر در تامین بخشی از هزینه‌های مشاوره و سازماندهی تیم‌های بازاریابی صادراتی، اخذ تأییدیه محصولات در بازارهای هدف و تسهیلات شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی مشارکت می‌کند و متقاضیان می توانند همه مبلغ تسهیلات دریافتی و یا بخشی از آن را در صورت توافق شرکت با دفتر تجاری سازی، به شکل نقدی یا تخصیص درصدی از فروش محصول شرکت به این پژوهشگاه پرداخت کنند.
در سال 1396 و پس از هدفگذاری رهبر معظم انقلاب به سوی «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ملی»، پژوهشگاه نیرو با هدف جهت دهی امکانات و توانمندیهای موجود در کشور بـه سوی برطرف شدن مشکلات توسعه و پیشرفت کشور و رفع نیازهای واقعی شرکتهای فعال در تولید و ارائه محصولات و خدمات دانش بنیان و نوآورانه در صنعت برق و انرژی، طراحی و اجرای یک بسته حمایتی ویژه را در دستور کار قرار داد.
مجموعه اقداماتی که این حمایت ها را تشکیل می دهد شامل مواردی نظیر آموزشهای ترویجی و ایجاد توان برقراری ارتباطات مؤثر شرکتها با متخصصان سایر رشته ها و مهارتهای کار تیمی، ایجاد اشتغال برای متخصصان و دانشکاران حوزه های فنآورانه و تقویت توانمندی و خلاقیت ایشان در نوآوری و حل مسایل روز، آگاهسازی شرکت ها از روند توسعه فناوری در حوزه برق و انرژی در جهان با هدف نشر اطلاعات روزآمد و کمک به بهبود استراتژیهای تجاری شرکتها و همچنین جهت دهی به منابع موجود و برخورداری شرکتها از امکانات، تجهیزات و تسهیلات قابل دسترس می شود.
متقاضیان می توانند با ثبت رسمی درخواست در سامانه دفتر تجاری سازی پژوهشگاه نیرو از این حمایت ها برخوردار شوند.
ثبت درخواست و ارسال مدارک، بررسی درخواست و مدارک توسط دفتر تجاری سازی، ارزیابی فنی و تحلیل ریسک درخواست توسط ارزیاب، تصویب در کمیسیون، تأمین اعتبار توسط کارگزار، تنظیم و انعقاد قرارداد، نظارت بر حسن اجرای قرارداد و همچنین اجرای تعهدات مالی دو طرف در پایان کار، فرآیند بررسی و تخصیص حمایتهای پژوهشگاه نیرو به محصولات و خدمات دانش بنیان و فنآورانه است.

به گزارش ایرنا، پژوهشگاه نیرو به عنوان سازمانی دولتی و وابسته به وزارت نیرو، مسئولیت مدیریت تحقیقات وابسته به این صنعت را بر عهده دارد.
با اینکه صنعت برق در طول 40 سال گذشته توانسته جایگاهی ویژه برای خود پیدا کند و از یک صنعت 100 درصد وابسته به یک صنعت خودکفا تبدیل شود، همچنان نیازمند خلق محصولاتی دانش بنیان است.
در این ارتباط، قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات در سال 1389 در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : IRNAeco@
اقتصام**9189** 6075
خبرنگار: اسماعیل داودی** انتشار: زهرا هجینی نژاد

انتهای پیام /*

نظر شما