شناسهٔ خبر: 22801194 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گردشگران هزینه های ضدتروریستی در مالزی را می دهند

کوالالامپور – ایرنا - پس از اینکه دولت مالزی یک سیستم جدید بررسی مسافران را با هدف مقابله با فعالیت های ضد تروریستی ارائه کرد، مسافرانی که از فرودگاه های بین المللی مالزی به خارج از این کشور سفر می کنند باید مبلغ 35 رینگیت (11 دلار) برای تامین مالی این طرح پرداخت نمایند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا و براساس اطلاعات وزارت کشور مالزی، دولت این کشور باید در 15 سال آینده مبلغ 8 میلیارد رینگیت (دو میلیارد و 500 میلیون دلار) به یک شرکت خصوصی که قصد دارد این سیستم پیشرفته بررسی مسافران (APSS) را ایجاد نماید، پرداخت کند.
این سیستم اطلاعات کاملی از پیشینه افراد قبل از این که آنها وارد مالزی شوند، جمع آوری می کند و مقامات مالزی بر اساس این اطلاعات می توانند بررسی اولیه ای از پیشینه این افراد در اختیار داشته باشند. این سیستم همچنین می تواند مالزی را از عناصر غیرمطلوبی همچون تروریست ها محافظت کند.
در این خبر به تاریخ اجرایی شدن این طرح اشاره ای نشده است.
گزارش شبکه 3 تلویزیون مالزی حاکی است، ماه ژوئیه سال جاری 'نور اصلان محمد' معاون وزیر کشور مالزی اعلام کرد که این سیستم پس از بررسی چندین مولفه اولیه از جمله هزینه عملیایی شدن آن اجرایی می شود.
یک منبع آشنا به این فرایند اعلام کرد که، این طرح برای 'تحمیل هزینه ها به مسافران' است و 'با توجه به وجود سیستم های آماده ای در جهان شبیه این سیستم که در استرالیا مورد استفاده قرار می گیرد و برای این کشور 250 میلیون رینگیت (حدود 78 میلیون دلار) هزینه داشته، این اقدام غیرعقلانی به نظر می رسد.
این منبع افزود، معمولا هزینه های این قبیل سیستم های مرتبط با مسائل امنیتی توسط دولت تامین می شود، اما برخی هزینه های اسمی در حدود یک دلار ممکن است اعمال شود.
بر اساس این گزارش، مبلغ اعلام شده جدید سبب مطرح شدن پرداخت مبلغ 35 رینگیت(11 دلاری) شده که در حال حاضر در قالب مالیات فرودگاه به شرکت فرودگاه های مالزی پرداخت می شود در حالی که تنها مبلغ یک رینگیت از آن به کمیسیون حمل و نقل هوایی مالزی پرداخت می شود.
بر اساس این طرح، به نظر می رسد که رشد توسعه گردشگری در مالزی باعث شده که مقامات این کشور توجه ویژه ای به برخی درآمدهای گوناگون داشته باشند که به طور عمده گردشگران در هزینه های سفر خود آنها را محاسبه نمی کنند اما در فرودگاه و یا هتل باید این قبیل پرداخت ها را تحت عناوین مختلف پرداخت کنند.
دولت مالزی اواسط سال جاری نیز گردشگران خارجی را که در هتل های این کشور اقامت می کنند، موظف به پرداخت مالیات 10 رینگیتی (حدود دو دلار و نیم) کرد تا از این طریق درآمد قابل توجهی از میلیون ها گردشگر که سالانه به این کشور سفر می کنند، به دست آورد.
بر اساس آمار ارائه شده، گردشگران خارجی که به مالزی سفر می کنند به طور متوسط 5.8 شب در مالزی اقامت دارند و با توجه به تعداد 30 میلیون گردشگر خارجی که از این کشور دیدن می کنند، سهم دولت مالزی از کسب مالیات گردشگری دستکم 450 میلیون دلار در سال پیش بینی شده است.
آساق**241**1599*1144** انتشار دهنده: علیرضا جباری

انتهای پیام /*

نظر شما