شناسهٔ خبر: 22792506 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مصرف سالانه برنج کشور چقدر است؟

وزیر جهاد کشاورزی: تولید داخلی برنج 2/2 میلیون تن در سال و نیاز به واردات سالانه 800 هزار تا یک میلیون تن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، محمود حجتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به سوالی پیرامون ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج افزود: ما در پی این هستیم تا قیمت محصولات وارداتی بالا نباشد که اقشار ضعیف جامعه هم بتوانند برنج را با قیمت پایین دریافت و در عین حال محصول تولید داخل روی دست تولید کننده نماند.

وی گفت: در چهار ماه اول امسال برنج بیش از اندازه وارد شد، هر چند از نظر کمی نمی توانیم خط کشی کنیم که چه کسی واردات انجام دهد و چه کسی واردات نداشته باشد، برای اینکه رانتی ایجاد نشود، هر کسی که ضوابط قانونی را رعایت کند می تواند نسبت به واردات اقدام کند.


وزیر جهاد کشاورزی افزود: میزان تولید داخلی برنج حدود 2/2 میلیون تن در سال و نیاز ما به واردات برنج هم سالانه 800 هزار تا یک میلیون تن است که در مجموع مصرف برنج کشور به حدود 3/2 میلیون تن می رسد، البته بخشی از واردات برنج از طریق بازارچه های مرزی انجام می شود که معمولا در محاسبات نمی آید.


حجتی گفت: واردات برنج در چهار ماه امسال به گونه ای بود که برنج تولید داخلی روی دست کشاورز ماند و در مورد قیمت هم عوامل متعددی دخیل هستند از جمله نرخ ارز و اینها باعث شد که چند روزی ثبت سفارش برنج متوقف شود، وقتی بازار به تعادل رسید و منطق خود را پیدا کرد هم واردات و هم تولید داخلی مدیریت می شود.


وی افزود: در ارتباط با کاهش فاصله تولید تا مصرف اقدامات زیادی شده ولی آنگونه که باید در این زمینه موفق نبوده ایم.

وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به سوالی در مورد حذف واسطه ها و دلالی در عرضه محصولات کشاورزی و دامداری گفت: در ارتباط با کاهش فاصله تولید تا مصرف حرکت های زیادی انجام شده، ولی آن طور که باید و شاید موفق نبوده‌ ایم.

محمود حجتی با ارائه عملکرد 100 روزه وزارت مطبوع خود افزود: یکی از بحث هایی که در زمینه کاهش فاصله تولید تا مصرف در دولت یازدهم و 100 روزه اول دولت دوازدهم دنبال کرده ایم طرح از مزرعه تا سفره است.


وی در تشریح این طرح افزود: در دنیا تشکل های تولیدی و تولیدکنندگان پایشان را از مزرعه فراتر گذاشته اند و به سفره نزدیکتر شدند اما در ایران به جز چند شاخه ای محدود این اتفاق نیافتاده است.


وزیر جهاد کشاورزی عرضه مرغ را به عنوان یکی از تجربه های موفق کاهش فاصله تولید تا مصرف عنوان کرد و افزود: پیش از این مرغدارها مرغ را به افرادی با عنوان پاچالی می فروختند، بعد این مرغ به کشتارگاه واگذار می شد و پس از دست به دست شدن بین چندین واسطه به عمده فروش و خرده فروش و در نهایت به دست مردم می رسید که این مسئله تاثیر زیادی در قیمت مرغ داشت، اما حالا با حذف این واسطه ها تقریبا مرغ به صورت عرضه مستقیم به دست مشتری می رسد.


حجتی با بیان اینکه هنوز هم بخش عمده ای از بازار مرغ به شیوه گذشته عمل می کند و هنوز هم دست دلال ها به صورت کامل از بازار مرغ کوتاه نشده است گفت: این حرکت شروع شده و نتایج خوبی هم داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تجربه موفق دیگر کشورها نظیر هلند افزود: در این کشور تولید کننده هیچ دغدغه ای در خصوص اینکه محصولش را کسی نخرد یا پولش را دیر دریافت کند ندارد و فقط به تولیدش فکر می کند، اما در ایران این گونه نیست و ما یک عقب افتادگی تاریخی در این زمینه داریم. در بازار یابی، خدمات پس از تولید، حمل و نقل و در نهادسازی های اجتماعی و اقتصادی دارای عقب افتادگی تاریخی هستیم.

حجتی افزود: با این حال یکی از راهکارها تشکیل تعاونی ها و استفاده از فناوری های نوین در عرضه محصولات کشاورزی و دامداری است.


وزیرجهادکشاورزی با بیان اینکه بحث های خوبی در زمینه استفاده از استارتاپ ها با معاون فناوری رئیس جمهور و وزارت ارتباطات انجام داده ایم افزود: در حال حاضر شبکه هایی تشکیل شده تا محصولات مورد تقاضا دسته بندی شده و در حاشیه شهرهای بزرگ انبار شوند تا از طریق استارتاپ ها عرضه شوند اما این حرکت ها جزیی است و هنوز اثر فاحشی در عرضه نداشته است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گزارش عملکرد 100 روزه خود گفت: تورم محصولات کشاورزی را باید بلند مدت ارزیابی کرد و اگر از این منظر به افزایش قیمت ها نگاه کنیم، تورم چندانی نداشته ایم.

محمود حجتی افزود: به عنوان مثال شاید مرغ در حال حاضر با افزایش قیمت مواجه شده باشد اما اگر روند صعودی قیمت مرغ در چهارسال گذشته را نگاه کنیم این افزایش سرجمع به 15 درصد نمی رسد، یعنی تقریبا سالی سه درصد می شود.


وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مرغ از قیمت تمام شده پایین تر است، گفت: چهار سال پیش قیمت مرغ 6 هزار و 700 تومان بود و الان باید بین 7 و نیم تا 8 هزار تومان به فروش برسد ولی گاهی وقت ها با همان قیمت 6 هزار و 700 تومان هم عرضه می شود.


وی شیر را یکی دیگر از محصولاتی عنوان کرد که قیمتش در بازار از قیمت تمام شده پایین تر است و افزود: در حال حاضر شیر با همان قیمت چند سال پیش به فروش می رسد که این مسئله هزینه های دامداران را جبران نمی کند و در حق آنها اجحاف می شود که باید در این زمینه دولت از آنها پشتیبانی و حمایت کند.


وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در هفته های اخیر گفت: روند قیمت تخم مرغ نیز همانند مرغ بود و سیری منطقی داشت اما متاسفانه امسال بین 30 تا 25 درصد از مرغ های تخم گذار را به دلیل بیماری آنفلوانزا از دست دادیم که این مسئله در افزایش قیمت مرغ موثر بود.


وی افزود: البته تلاش کرده ایم تا با روش های جایگزین عرضه و تقاضا را به تعادل برسانیم اما این روند زمان بر است و امیدواریم آرام آرام به تعادل برگردیم.


حجتی درباره افزایش قیمت گوشت قرمز نیز گفت: در حال حاضر گوشت منجمد قرمز با رشد قیمت نداشته است چرا که ما در عرضه و تقاضای گوشت منجمد مشکلی نداریم اما این روند در عرضه گوشت گرم داخلی رخ نداده و به دلیل افزایش تقاضا بر عرضه شاهد افزایش قیمت در این محصول هستیم.


حجتی با اشاره به اینکه جمعیت دام سبک که معمولا به صورت گرم عرضه می شود در کل کشور کاهش یافته است گفت: اگر چه تلاش کرده ایم تا این کمبود را با واردات دام سبک از آسیای میانه و قفقاز جبران کنیم اما هنوز عرضه دام سبک در سطح ملی با کاهش مواجه و بازار به تعادل نرسیده است.


وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دامداری ها در حال گذار از نظام شبانی و چوپانی به دامپروری بسته و متمرکز است افزود: در سال های اخیر حرکت های خوبی برای واردات گله های مولد دوقلو و سه قلوزا و تکثیر آنها در کشور انجام شده اما این مسئله برنامه بلند مدت و برای تاثیر گذاری نیازمند زمان بیشتری است.


وی با اشاره به اینکه جمعیت دام سبک کشور بین 60 تا 70 میلیون راس است، گفت: تا زمانی که تمامی دام های کشور به صورت دو رگه یا خالص اصلاح نژاد شوند، راهی جز واردات گوشت نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت های جهانی محصولات کشاورزی با نوسانات زیادی همراه است گفت: اگر تعرفه ها را متناسب با قیمت های جهانی تغییر ندهیم شاهد تغییرات قیمتی در داخل کشور خواهیم شد.

محمود حجتی  افزود: تولید کنندگان محصولات کشاورزی در دنیا برای مصرف خود تولید می کنند و مقداری از این تولیدات را به عنوان ذخایر استراتژیک نگه می دارند و کشورهای OECD مازاد تولیدات خود را عرضه و به نوعی بازار جهانی را مدیریت می کنند.


وی گفت: در سال 91 گندم وارداتی به ازای هر تن 390 دلار وارد کشور شد در آن سال حدود 5 تا 6 میلیون تن گندم وارد کردیم، در سال 92 ما گندم را تنی 340 دلار خریداری کردیم، قیمت گندم وارداتی امروز 210 تا 220 دلار به ازای هر تن در بازارهای جهانی عرضه می شود، سال گذشته قیمت کره در بازار جهانی دو برابر شد، آیا ما می توانیم این محصولات را با تعرفه ثابت وارد کنیم؟ اگر قیمت کره و شیر خشک نصف شد باز باید با همان تعرفه ها قبلی وارد کنیم؟


وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم باید از تولید داخلی حمایت و صیانت کنیم و هم به گونه ای رفتار کنیم که به مصرف کننده اجحاف نشود افزود: تمام دعواهای دنیا حتی سر و صدای ترامپ اشاره به موضوع تعرفه ها دارد، همه هم به دنبال صیانت از تولید داخلی هستند تا به تولید و اشتغال آنها آسیبی وارد نشود.


حجتی گفت: ما امروز ذرت را وارد می کنیم که روی قیمت تمام شده محصولات ما مثل گوشت و مرغ و لبنیات تاثیر دارد، البته بخشی از نیاز ما به ذرت در داخل تولید می شود که ما به کشاورزان یارانه می دهیم و از آن طرف سعی می کنیم ذرت را با قیمت ارزان تری وارد کنیم که ما امروز اثرات آن را در بازار و به ویژه پایین نگه داشتن قیمت گوشت و مرغ می بینیم همه اینها ناشی از حمایت دولت در تامین این نهاده هاست.


وی در خصوص ذخیره شدن سیب در برخی استان های غربی کشور افزود: سیبی که در کنار خیابان دیدید در سنوات گذشته هم سیب های درجه سه و چهار را به سردخانه نمی فرستادند و برخی که کارشان خرید و فروش این سیب هاست آنها را به کارخانه جات تولید آبمیوه و کنسانتره می فروشند، چون ظرفیت سردخانه ای ما در این بخش حدود 400 تا 500 هزار تن است بنابراین نگه داشتن آن در سردخانه ها اقتصادی نیست.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت ها در ارتباط با تولیدات کشاورزی حمایت های جدی دارند آمریکا در دوره اوباما برای یک دوره 10 ساله سالانه 100 میلیارد دلار به بخش کشاورزی کمک کرد که شامل بخش های بیمه، کاشت و نکاشت بود به این معنی که کشاورز را به جای تولید محصولی که قیمت خوبی هم دارد به تولید محصولی که مورد نیاز است ترغیب می کنند، در دنیا کشورهای OECD رقم های بالایی برای این اقلام پرداخت می کنند ما هم بر اساس توان خودمان سرمایه گذاری های خوبی در دولت یازدهم در بخش کشاورزی انجام دادیم که در هیچ دوره ای چنین توجهی سابقه ندارد.

نظر شما