شناسهٔ خبر: 22785951 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رویارویی مستقیم رهبران انگلیس وآمریکا بر سر توییت های ضداسلامی ترامپ

لندن - ایرنا - «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس شامگاه پنجشنبه از بازنشر توییت های ضد اسلامی گروه راست افراطی «اول بریتانیا» توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به‌شدت انتقاد و آن را اقدامی 'نادرست' توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «ترزا می» که برای دیدار با ملک عبدالله پادشاه اردن به «امان» سفرکرده است در گفت‌وگو با خبرنگاران به آخرین توییت رئیس‌جمهوری آمریکا که گفته بود « به من توجه نکن، حواست به تروریسم اسلام‌گرای افراطی باشد که در انگلیس ریشه دوانده است» واکنش نشان داد.
وی اظهارات داشت: اینکه ما با یکدیگر همکاری داریم بدین معنا نیست که می‌ترسیم اعلام کنیم ایالات‌متحده اشتباه می‌کند. من خیلی روشن اعلام کردم که بازنشر پیام‌های گروه اول بریتانیا اقدام اشتباهی بوده است.
نخست‌وزیر انگلیس افزود: من طرفدار توییتر نیست، منظورم این است که زمان زیادی را صرف خواندن توییت های دیگران نمی‌کنم. اما زمانی که به نظرم بایستی واکنش نشان دهم واکنش نشان می‌دهم، همان‌طور که این کار را صورت داده‌ام.
«ترزا می» اضافه کرد که انگلیس تهدیدهای تروریستی را جدی می‌گیرد و در این رابطه تدابیر لازم را صورت خواهد داد.
نخست‌وزیر انگلیس چهارشنبه گذشته برای دیدار با دو متحد نزدیکش، اردن و عربستان راهی خاورمیانه شد. سفر وی تحت‌الشعاع جدال دو کشور بر سر توییت‌های ضد اسلامی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار گرفته است.
ترامپ روز چهارشنبه گذشته چند ویدئوی ضد اسلامی را که توسط «جیدا فرانسن» نایب‌رئیس گروه راست افراطی «اول بریتانیا» منتشرشده بود، بازنشر داد که این اقدام موردانتقاد مردم و سیاستمداران قرار گرفت.
سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس این اقدام را «اشتباه» خواند و گفت: مردم انگلیس عقاید متعصبانه راست افراطی را که خلاف ارزش‌های کشور است، رد می‌کنند.
«امبر راد» وزیر کشور انگلیس نیز امروز در نشست اضطراری مجلس عوام در محکومیت بازنشر ویدئوهای ضد اسلامی توسط رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار داشت: ما به‌طور روشن اعلام می‌کنیم که دولت انگلیس هیچ گروهی که اشاعه دهنده تنفر و پیروان سایر ادیان و قومیت را تحقیر می‌کند و به‌طور عمد در جامعه ترس و تنش ایجاد می‌کند، را تحمل نمی‌کند.
وی افزود: ما به‌طور روشن اعلام کردیم که دونالد ترامپ اقدام نادرستی را انجام داد که ویدئوهای گروه راست افراطی اول بریتانیا را بازنشر داد.
«کیم داروک» سفیر انگلیس در آمریکا نیز با انتشار پیامی در توییتر خود اعلام کرد که مراتب نگرانی لندن نسبت اقدام ترامپ را به کاخ سفید اعلام کرده است.
داروک در این پیام که روز پنجشنبه منتشر کرد، نوشته است: اکثر مردم انگلیس گفتمان گروه راست افراطی [اول بریتانیا] را که تلاش می‌کند تا در میان جامعه شکاف بیندازد و ارزش‌هایی نظیر ادب، احترام و شکیبایی را تحت‌الشعاع قرار دهد، رد می‌کنند.
وی بابیان اینکه «مسلمانان انگلیس شهروندانی اهل سازش و تابع قانون هستند»، افزود: من این نگرانی‌ها را دیروز به کاخ سفید اعلام کردم.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر، جاستین ولبی عالی‌ترین مقام روحانی در کلیسای رسمی بریتانیا و صادق خان شهردار نیز به شدت از توییت های ترامپ انتقاد کرده و خواستار موضع‌گیری صریح وی علیه نژادپرستی شده اند.
صادق خان همچنین خواستار لغو سفر رسمی ترامپ به لندن که بر اساس برنامه اعلام شده قرار است اوایل سال آینده صورت گیرد، شده است.
«اول بریتانیا» در سال 2011 توسط اعضاء حزب دست راستی «ملی انگلیس» تشکیل شد و علاوه بر تبلیغات منفی علیه مسلمانان در فضای مجازی، تجمعات اعتراضی علیه مسلمانان در مقابل مساجد و به راه انداختن تظاهرات در اعلام مخالفت با مسلمانان و مهاجران را در کارنامه خود دارد.
اروپام ** هـ ن **3404**انتشار: محسن اسماعیلی

انتهای پیام /*

نظر شما