شناسهٔ خبر: 22785566 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نرخ خريد گندم از کشاورزان هنوز اعلام نشده است/۸۰۰ تا یک میلیون تن نیاز به واردات برنج داریم

وزیر جهاد کشاورزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری 9 آذرماه به بررسی عملکرد ۱۰۰ روزه وزارتخانه متبوع خود پرداخت.

صاحب‌خبر -

نرخ خريد گندم هنوز اعلام نشده و دولت درگير بودجه ٩٧ است/۸۰۰ تا یک میلیون تن نیاز به واردات برنج داریمبه گزارش خبرنگارگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری 9 آذرماه به بررسی عملکرد ۱۰۰ روزه وزارتخانه متبوع خود پرداخت.

 محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون واردات برنج گفت: تولید باید به صورت پایدار باشد تا تولید کننده بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و در نهایت حقی از مصرف‌کننده اجحاف نشود، ایجاد تعادل میان این امور نیازمند ظرافت و حساسیت های خاص خود است.

 وی اظهار داشت: در ۴ ماهه اول سال جاری برنج بیش از حد وارد کشور شد به طوری که، برای جلوگیری از رانت بدون محدودیت افراد می توانستند اقدام به ورود برنج کنند و این مسئله سبب افزایش واردات شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۸۰۰ تا یک میلیون تن نیاز به واردات برنج داریم، ادامه داد: از نظر کمی نمی توانیم خط کشی کنیم و بگوئیم چه کسی می تواند اقدام به واردات برنج کند و یا اینکه چه کسی نمی تواند لذا، با دقت نظر و پیگیری در ارتباط با بازار باید واردات و تولید مدیریت شود.

حجتی با اشاره به اینکه واردات برنج باید تا تاریخی که سفارشات ثبت شده صورت گرفته باشد، افزود: در ارتباط با کاهش فاصله تولید تا مصرف اقدامات زیادی انجام شده ولی موفق نبودیم.

وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم بحث از مزرعه تا سفره مطرح کردند، به همین دلیل در برخی از شاخص‌های تولید در کشور این موضوع رعایت شد. ادامه داد: قیمت ها در بخش کشاورزی را باید به صورت میان مدت مورد ارزیابی قرار دهيم.

حجتی با بیان اینکه در خصوص لبنیات باید فاصله تولید تا مصرف کم شود و در بخش بازار، بازاریابی و خدمات پس از تولید دچار عقب افتادگی تاریخی هستیم، گفت: نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ درصد گله های مرغ تخمگذار را در ارتباط با بیماری آنفولانزا از دست دادیم ،در ارتباط با تخم مرغ مشکل وجود داشت و در نهایت آرام آرام به حالت تعادل برگشتیم.

 وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه گوشت قرمز را به شیوه های مختلف تامین می کنیم، افزود: حتی کشتار گرم را با هواپیما از استرالیا برای عرضه در کشور عرضه فراهم می‌کنیم .

وی عنوان کرد: جمعیت دام سبک در کل کشور کاهش یافته است به همین دلیل عرضه آن در کشتار گاه ها کاهش یافت.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گوشت گرم از کشور های آسیای میانه و قفقاز به کشور وارد می شود، ادامه داد : مردم کمتر سراغ مرغ منجمد می روند، زیرا ذائقه آنها به سمت گوشت گرم است، گله های مادر زیادی وارد کشور شده و بنا به اقلیم های مختلف در حال تکثیر است.

حجتی بیان کرد: سال گذشته قیمت کره حدود دو برابر افزایش یافت به همین منطور ما نمی‌توانیم همواره تعرفه محصولات خود را ثابت نگه داریم، اما همواره از تولید داخل صیانت و تضییع حقوق مصرف کنندگان جلوگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: سخنان در خصوص تعرفه‌ها در همه جای دنیا وجود دارد به گونه‌ای که برخی از سخنان و اظهارات دونالد ترامپ نیز حول این محور می‌چرخد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به واردات ذرت تصریح کرد: همواره محصولاتی تحت عنوان محصولات واسطه‌ای را وارد می‌کنیم و این به تولید داخل لطمه‌ای نمی‌زند چرا که واسطه‌ای است.

وی اذعان داشت: یکی از دلایل کنترل قیمت مرغ و شیر این است که دولت با حمایت و پشتیبانی مستقیم با پایین نگه داشتن قیمت پایه، از این محصولات حمایت کرد.

حجتی اذعان داشت: بعضا در سنوات گذشته دیده می‌شد که محصولات درجه سه از جمله سیب توسط دست فروشان به فروش می‌رسید و عده‌ای خریداری می‌کردند، اما ما در خصوص محصولاتی از جمله سیب که تفاضا بر عرضه پیشی می‌گیرد، آن‌ها را وارد سردخانه‌ها می‌کنیم چرا که صرفه اقتصادی ندارد لذا به شیوه دیگری از این محصولات استفاده می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دولت‌ها در تمام دنیا در خصوص بخش کشاورزی، حمایت‌های جدی را به عمل آورده اند، افزود: به عنوان نمونه باراک اوباما در دوره ریاست جمهوری خود، سالانه نزدیک به ١٠٠ میلیارد دلار به بخش کشاورزی تزریق می‌کرد همچنین اتحادیه اروپا ارقام بالایی را تحت عنوان یارانه حمایت صادراتی در نظر گرفته است.

وی بیان کرد: تعرفه ترجیحی را برای برخی از محصولات از جمله سیب و کشمش تعریف کرده ایم. علاوه بر این موضوع قریب به ٢ سال پیش که حجم سیب زمینی در کشور بالا یود، برای هر کسی که این کالا را صادر می‌کرد به ازاری میزان خاصی از صادرات قریب به ١٥٠ تومان می‌دادیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش تنش های منطقه‌ای طی چند ماه اخیر بیان کرد: ما در منطقه با مشکلات ساختاری مواجه هستیم و به عنوان نمونه محصولاتی از جمله هلو که باید به سرعت به مصرف برسند به دلیل مشکلات منطقه ای، بازاری برای فروش در کشور‌های همسایه نداشته اند و در این بین می‌توان به بسته شدن مرز شلمچه به روی محصولات تره بار ما اشاره کرد.

وی یادآور شد: تمام دنیا به جز کشور ما در پیمان‌های منطقه‌ای حضور دارند و عدم حضور ایران در این پیمان‌ها سبب شده تا به راحتی نتواینم تعرفه ترجیحی را اعمال کنیم و اگر در پیمان اوراسیا پیش رویم، می‌توانیم در زمینه ضادرات در بازار‌های جهانی قدرت مانور داشته باشیم.

حجتی ادامه داد: اکنون دنیا با حضور در همین پیمان هاست که جای خود را در بازار‌های متعدد باز می‌کند بنابراین انتظاز می‌رود ما نیز به منظور افزایش صادرات خود، وارد این پیمان‌ها شویم.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که نظام آماری در حوزه کشاورزی تا چه اندازه صحیح است، گفت: برخی از آمار‌ها تخمینی بوده، اما مشکل آمار در همه حوزه‌ها وجود دارد.

به گفته وی نرخ رشد شکر بعد از تولید گندم بسیار خوب بوده است و از تولید بک میلیون و ٣٠٠ هزار تن به یک میلیون و ٨٠٠ هزار تن رسیده است و اگر امروز مشکلات کمبود کارخانجات قتد در قطب‌های تولید به خصوص مناطق گرمسیزی نبود، در خصوص شکر نیز به خودکفایی دست می‌یافتیم.

حجتی تاکید کرد: چگونگی استفاده از آب‌های در اختیار کشاورزان مسئله مهمی است و امسال با کمک کشاورزان درصددیم که طرح تعادل بخشی آب‌های زیر دمینی را انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: امروز اگر ٩٠ میلیارد آب مصرفی در اختیار کشاورزان بوده قریب به ٥ میلیارد و ٦٠٠ هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی داشته ایم و این در تاریخ آب و خاک کشور بی سابقه بوده است.

وی افزود: امسال به غیر از سه بخش خوزستان، غرب و شمال غرب و نیز سیستان و بلوچستان حدود ٢٥٠ هزار هکتار فقط مختص بخش کشاورزی است علاوه بر این موضوع قریب به ٦١٠ دشت در کشور داریم و مطابق با بارنامه ششم توسعه برنامه‌هایی را برای اهمیت به تولید آنان در نظر داریم.

حجتی در پاسخ به این سوال که نظر شما در خصوص اعتراض برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتخاب شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان ریاست کارگروه آرد و نان که آن را خلاف قانون دانستند، چیست، گفت: من را وارد این بحث‌ها نکنید، در دولت این تصمیم گرفته شده و ما با هم همکار هستیم لذا اگر این امر خلاف قانون باشد، جلوی آن گرفته می‌شود در غیر اینصورت مراحل قانونی خود را طی خواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: نزدیک به ٨٠ هزار نانوایی در سطح کشور است و این بخش که مربوط به اصناف می‌شود به عهده وزارت صمت است چرا که ما در تامین نقش داریم و آن‌ها وظیفه عرضه را دارند.

وی افزود: آنچه که امروز تصویب شده به دلیل این است که هماهنگی از سیلو تا عرضه نان در نانوایی انجام شود لذا ما در خدمت آقای شریعتمداری خواهیم بود و اگر قانونی است، مسیر خود را طی خواهد کرد.

وی با اشاره به بیمه محصولان کشاورزی تصریح کرد: در خصوص بیمه محصولات کشاورزی ٦٠ تا ٧٠ درصد خسارات را دولت می‌دهد مابقی را کشاورزان، بخش مربوط به سال گذشته تمام شد، اما بخشی مانده که به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

حجتی گفت: بیمه، بنگاه‌های اقتصادی هستند و یک بنگاه باید تکلیف حمایت خود را روشن  کند و ما به دنبال انحصار نیستیم.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان بیان کرد: به دلیل مشکلاتی که در خصوص بیمه وجود داشته و برخی از آن پرداخت نشده از کشاورزان بار‌ها عذرخواهی کرده ام و اکنون نیز عذرخواهی می‌کنم و ما به تمام تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

نظر شما