شناسهٔ خبر: 22785435 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ایکنا گزارش می‌دهد؛

مرحوم جواهری و بیش از نیم قرن فعالیت در محضر قرآن/ از شهرت گریزان بود

گروه شهرستان‌ها: استاد محمد حسن جواهری تهرانی کسی است که زندگی خود را بر اساس قرآن بنا کرد و بیش از نیم قرن به تدریس مفاهیم و تفسیر قرآن پرداخت و در ۲۶ مهرماه سال جاری در سکوتی غریبانه چشم از جهان فرو بست.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مرحوم استاد محمدحسن جواهری تهرانی شخصیتی قرآنی بود که هیچگاه حاضر نشد علوم و معارف قرآنی خود را در دیده مردم تظاهر کند و طی عمر با برکت خود گوشه‌نشین بود و مسئولیت‌های قرآنی و عناوین اجتماعی را نمی‌پذیرت.
هرچه از دفتر زندگانی این مرد قرآنی بیشتر ورق می‌زنیم، دریایی از فعالیت‌های مخلصانه و استادانه قرآنی چشم ما را به تحیر بیشتری وا می‌دارد، مرحوم جواهری سال‌های پایانی عمر خود را در شهر نیشابور مشغول به تدریس و تألیف آثار اسلامی، عرفانی و قرآنی مشغول بود.
مرحوم جواهری، استاد اخلاق و ادب در محضر قرآن
محمدتقی مصحّف، از شاگردان و همراهان مرحوم جواهری در محافل قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: مرحوم استاد جواهری شخصیتی بسیار اخلاقی داشت، در تمامی امور زندگی خود منظم بود و همه را به داشتن نظم تشویق می‌کرد، در برگزاری جلسات قرآن بسیار دقیق بود و ادب و احترام نسبت به قرآن را همیشه مورد تأکید خود داشت و نشستن در محضر قرآن را بر هر امر دیگری ترجیح می‌داد و اطرافیان را از خوردن و آشامیدن و سایر رفتارها در جلسه قرآن، منع می‌کرد زیرا معتقد بود توجه انسان به قرآن کم می‌شود.
مرحوم جواهری و بیش از نیم قرن فعالیت در محضر قرآن/ از شهرت گریزان بود
مصحف ادامه داد: ایشان از زمانی که به مشهد وارد شد، آموزش‌های قرآنی را در جلسات مختلف بیان می‌کرد، معمولاً سه‌شنبه‌ها در جلسات قرآن خانگی حاضر می‌شد، در دهه 60، جمعه ‌شب‌ها برای نوجوانان محافل قرآنی برگزار می‌کرد و البته در طرقبه نیز یک جلسه قرآن داشت و در آنجا نیز به آموزش قرآن و معارف اسلامی می‌پرداخت.
امتناع از پذیرش مسئولیت‌ها و ساده‌زیستی
وی با بیان اینکه مرحوم جواهری شخصیتی به دور از تظاهر داشت، افزود: از پذیرش مسئولیت‌ها و عناوین قرآنی امتناع می‌کرد و در کل زندگی خود به تدریس و تألیف مشغول بود، کتب اسلامی، کشکول‌ها و رباعیات از جمله تألیفات او بود که به وسیله نگارش و فروش همین آثار، زندگی خود را می‌گذراند.
مصحف به تأکیدات استاد خود در موضوع عمل به قرآن اشاره کرد و افزود: پس از بیان نکات قرآنی بسیار تأکید داشتند که به سمت عمل به معارف کسب‌کرده بروید و از اینکه همیشه به دنبال دانسته‌های جدید باشید بدون اینکه به معارف پیش از عمل کرده باشید، اجتناب کنید.
تحصیل علوم حوزوی در نجف و تدریس علوم اسلامی در مشهد
کمال جواهری، فرزند مرحوم استاد محمدحسن جواهری تهرانی نیز در گفت‌وگو با ایکنا شخصیت قرآنی پدر خود را مورد تجلیل قرار داد و بیان کرد: مرحوم پدر که در نوجوانی از شاگردان و همراهان مرحوم رجبعلی خیاط بودند، برای فراگیری علوم دینی و حوزوی به نجف مهاجرت کردند، سال 42 و پس از فراگیری فقه و تفسیر نزد آیت‌الله طباطبایی لاله‌زاری به مشهد بازگشتند و آموزش‌های قرآنی خود را آغاز کردند.
مرحوم جواهری و بیش از نیم قرن فعالیت در محضر قرآن/ از شهرت گریزان بود
وی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی مرحوم جواهری پس از بازگشت به ایران، گفت: در دوران رژیم ستم‌شاهی برخلاف فشارها و ممنوعیت‌ها، دروس قرآنی خود را پیگیری می‌کرد و برای مردم مشهد در مسجد امام حسین(ع) تفسیر می‌گفت.
ابداع تابلوی الکترونیکی آموزش قرآن
جواهری با بیان اینکه علاوه بر دروس قرآنی و تفسیر، مواردی از علوم اسلامی نیز در جلسات قرآن مرحوم جواهری بیان می‌شد، اظهار کرد: مرحوم جواهری برای تدریس علوم اسلامی و قرآنی در جلسات خود یک تابلوی الکترونیکی ابداع کرده بودند که به وسیله آن، ارائه مطالب به مخاطب در جلسات قرآن به مدت 15 دقیقه انجام می‌گرفت.
وی با بیان اینکه مرحوم استاد جواهری نسبت به لباس روحانیت حساسیت داشت و با وجود تحصیل حوزوی از پوشیدن این لباس خودداری می‌کرد، گفت: دعوت‌های بسیاری از ایشان می‌شد تا در مجامع و محافل قرآنی و همچنین رسانه حاضر شوند اما می‌گفتند از شهرت گریزان هستم.
جلسات قرآن هزار نفری مشهد با حضور مرحوم جواهری
فرزند مرحوم جواهری با اشاره به اینکه پدرش از سال 1383 به شهرستان نیشابور مهاجرت کرده و تبلیغ قرآن را در این شهر ادامه داده است، اضافه کرد: پیش از این و در شهر مشهد، گاهی جلسات قرآن مرحوم جواهری پیش از انقلاب در مکان‌هایی بزرگ و با حضور نزدیک به دوهزار جمعیت برگزار می‌شد.
سیدعلی‌اکبر هاشمی از شاگردان مرحوم جواهری نیز در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: شیوه بیان و تفسیر مرحوم استاد جواهری به شکلی بود که هر کس در جلسه بود، جذب می‌شد، اولین باری که خودم به جلسات تفسیر ایشان رفتم، شاید 10 سال داشتم، من جلسه تفسیری مثل این جلسه و با این کیفیت را ندیده‌ام، به گونه‌ای به معانی قرآن پرداخته می‌شد که مستمع با هر سنی علاقه‌مند به پیگیری جلسات تفسیر ایشان می‌شد.
مرحوم جواهری و بیش از نیم قرن فعالیت در محضر قرآن/ از شهرت گریزان بود
گریه‌های ضمن تفسیر و سرشار از اخلاص
وی ادامه داد: شاید خیلی‌ها تفسیر قرآن بگویند و جلسه داشته باشند اما با این وضع و با این حالت کمتر جلسه‌ای است که استاد آن، هنگام بیان نکات تفسیری گریه کند و بگوید: «من این معانی را حس می‌کنم، بهشت و جهنمی که قرآن توصیف می‌کند را می‌بینم و به حقانیت آن ایمان دارم»؛ علاوه بر این اخلاص و نحوه بیان عمل به دستورات قرآن هم از دیگر ویژگی‌های شخصیت مرحوم جواهری بود که در لحظه لحظه زندگی ایشان دیده می‌شد.
هاشمی با بیان اینکه مرحوم جواهری حدود پنج جلسه تفسیر داشتند، اضافه کرد: اینکه مرحوم جواهری مسئولیتی را نمی‌پذیرفت به دلیل این بود که بسیار زیاد به حقوق انسان‌ها حساس بود، ملاحظات بسیاری داشت که مبادا دل کسی را برنجاند و حرفی بزند یا عملی انجام دهد که کسی از او رنجیده خاطر شود، به همین دلیل همیشه خود را از اجتماعات کنار می‌کشید و البته از نابسامانی‌هایی که در سطح جامعه به جهت عدم توجه به قرآن می‌دید، ناراحت می‌شد. 
بنا بر این گزارش، کنکاش و جست‌وجو در زندگی قرآنی مرحوم جواهری مخاطب را به نکاتی سراسر اخلاقی می‌رساند و تمام این مشاهدات حکایت از حرکت مستمر تبلیغی و اثرگذار این استاد قرآنی در زمینه ترویج معارف قرآنی دارد که این امر مهم حدود 70 سال در جلسات قرآن برای قرآن‌آموزان ادامه پیدا کرد.
رخ ماه در خاک
مرحوم محمدحسن جواهری شامگاه چهارشنبه، 26 مهرماه سال جاری در پی ایست قلبی، پس از 102 سال عمر با برکت در دیار فرهنگ و ادب خراسان، شهرستان نیشابور درگذشت و پیکر این عالم قرآنی در سکوتی غریبانه مثل دوران حیاتش تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت فضل نیشابور به خاک سپرده شد تا ابنکه تنها پرتوهایی از این مهتاب نورگستر قرآنی را در تألیفاتش شاهد باشیم.
مرحوم جواهری و بیش از نیم قرن فعالیت در محضر قرآن/ از شهرت گریزان بود
یاد و نامش همیشه در پرتو قرآن جاویدان باد

نظر شما