شناسهٔ خبر: 22785213 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارشی از پنجمین همایش زکات در قم؛

رئیس ستاد اقامه نماز: احیای زکات، مشکلات جامعه را حل می کند

قم- ایرنا- رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: یکی از فرضیه های دین اسلام زکات است که اگر در جامعه احیا شود مشکلات را حل می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی روز پنجشنبه در پنجمین همایش زکات در قم اظهار داشت: زکات و مصادیق آن، در جامعه مغفول مانده است و آنگونه که شایسته بوده، احیا نشده است در این زمینه همه مسئولیم و باید عذرخواهی کنیم.
وی افزود: مومنان باید به این فرضیه الهی مانند سایر آموزه های دینی توجه داشته باشند و به وظایف خویش در این عرصه عمل کنند.
وی با بیان این که در قرآن کریم به ابعاد مختلف زکات پرداخته شده است گفت: مصارف زکات برای گروه های مختلف جامعه از جمله فقرا، مسکین و درراه ماندگان، خدمات اجتماعی و سایر موارد است که باید در جامعه تبیین شود.
وی ادامه داد: آیه ها و روایت های مختلفی در این زمینه برای تکلیف به عمل پرداخت زکات بیان شده است که همه باید از آن الگو گیری کنیم.

** عضو خبرگان رهبری: زکات صرف آبادانی روستا ها شود
آیت الله محسن کازرونی عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه این همایش با اشاره به این که زکات صرف آبادانی روستاها شود گفت: 20 میلیون تن جمعیت روستایی در کشورمان وجود دارد که باید با صرف زکات در روستا ها به ارتقای آبادانی و عمرانی از جمله ساخت مساجد، تامین جهیزیه ها و اشتغال زایی پرداخت تا از این طریق از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری شود.
وی افزود: دردین اسلام معناهای مختلفی درخصوص زکات نفهته است که باید مبلغان دین اسلام باادبیات درست آن را بیان کنند تا مردم به این فریضه الهی عمل کنند.
وی تاکید کرد: تبلیغات رسانه ای با استفاده از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ادای فرضیه زکات با ساختن برنامه های تلویزیونی تاثیر بسیاری در بین مردم خواهد داشت.
عضو خبرگان رهبری با تاکید بر این که زکات از ضروریات دین است گفت: فتواهای مختلفی از سوی مراجع تقلید در این موضوع وجود دارد که نشانگر اهتمام به این فرضیه دینی است.
وی افزود: امروزه جهان بر اساس سیاست های غرب به فقرآبادی تبدیل شده است افراد بسیاری بدون امکانات زندگی می کنند که باید به جای جنگ در جهان عدالت را جایگزین کرد همچنین برخی معتقد هستند که سیاست از دین جداست در حالی که دین به زندگی انسان ها جامعه عمل می پوشاند.
وی تاکید کرد: پایه دین بر اساس عقلانیت است از این رو نباید وهن در آن وارد شود و آموزه های دینی به درستی تبیین و تبلیغ شود.

** امام جمعه بندرعباس: آثار مکتوب با موضوع زکات توسعه پیدا کند
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی امام جمعه بندرعباس نیز در ادامه این همایش با اشاره به این که آثار مکتوب با موضوع زکات توسعه پیدا کند گفت: یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ زکات در جامعه جمع آوری آثار در این خصوص و گسترش آن در بین اقشار مختلف مردم است.
وی افزود: اگر زکات بدون خمس در جامعه اجرا شود تمام مشکلات حل نمی شود بلکه خمس بخشی از زکات است که باید آنها را با هم در جامعه پیگیری کرد.
وی با بیان این که تبیین موارد زکات و خمس در جامعه تاثیر فراوانی دارد گفت: روحانیان، پیامبران زمان خویش هستند از این رو باید به بیان آموزه های دینی و اسلامی در این خصوص بپردازند و شبهات مردم را برطرف کنند.
وی ادامه داد: خمس مردم بیش از بودجه دولت است که باید پرداخت شود این در حالی است که مردم با وظایف خویش در عرصه خمس و زکات آشنا نیستند.

** رئیس شورای عالی زکات کشور: همه باید به وظایف خویش نسبت به پرداخت زکات عمل کنند
حجت الاسلام و المسلمین حسن عالمی رئیس شورای عالی زکات کشور در ادامه این همایش اظهار داشت: وظیفه همه مردم با صدور پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این همایش در خصوص پرداخت زکات بسیار سنگین است.
وی افزود: راه نرفته در زکات بسیار وجود دارد با وجود این که عناوین زیادی درخصوص پرداخت زکات بیان شده است در تبیین آن بسیار کم کار صورت گرفته است.
وی با بیان این که در شان زکات فعالیت مناسبی صورت نگرفته است گفت: در این حوزه اقداماتی صورت گرفته است ولی آنگونه که در روایات به آن تاکید شده است انجام وظیفه نشده است.

** امام جمعه اهل سنت منطقه گنبد کاووس: زکات عدالت اجتماعی را در جامعه اجرایی می کند
آخوند ابوبکر خجملی امام جمعه اهل سنت منطقه گنبد کاووس در ادامه این همایش به نقش زکات در وحدت اقوام اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از بدیهی ترین حکمت زکات تزکیه نفس است این اخلاقیات در ایجادوحدت و عدالت اجتماعی تاثیر به سزایی دارد.
وی افزود: دین اسلام مسلمانان را از افراط و تفریط برحذر می کند این امر می تواند آحاد جامعه اسلامی را به هم پیوند زند.
وی تاکید کرد: یکی از صفت های مومنان اخلاق نیکو است که باعث دوست داشتن یکدیگر و خوبی به هم می شود که این امر باعث مودت بین جوامع مختلف خواهد شد.
پنجمین همایش سراسری زکات با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی و سخنرانی آیات سعیدی تولیت آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) و اعرافی مدیر حوزه های علمیه در مجتمع حضرت معصومه(س) برگزار شد.
8138/ 6133/ گزارش: فرزانه پیری ** انتشار- جعفرمسلمی

انتهای پیام /*

نظر شما