شناسهٔ خبر: 22774198 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

استاد دانشگاه قم:

معارف قرآن باید به دنیا عرضه شود

قم - استاد دانشگاه قم گفت: ما نتوانسته‌ایم معارف قرآن را به دنیا عرضه کنیم و این کم‌کاری از حوزه صورت گرفته است بنابراین این خلأ در تبلیغ معارف قرآن وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمدهادی مفتح شامگاه چهارشنبه در پانزدهمین گردهمایی استادان تفسیر حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به نیازهای قرآن‌پژوهی کنونی کشور گفت: در حوزه داخل کشور ما با چند مسئله مواجه هستیم که نخستین آن بحث شبهاتی است که در میان جوانان اهل مطالعه و اهل فکر تولید می‌شود.

وی افزود: جدیدترین نظریه که در این زمینه تولید و منتشر شده بحث مبدأ و منشأ قرآن است که با ادبیات زیبا و شعر و نکات جذاب این مسئله را ترویج می‌کنند که قرآن، روایت رؤیاهای رسولانه است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: این نظریه می‌گوید که پیامبر در رؤیای خود حوادث ذکر شده مانند قیامت را دیده و قرآن، خواب‌نامه پیامبر(ص) است بنابراین باید قرآن را تعبیر کنیم و دنبال تفسیر رفتن بیهوده است و این به معنای از سندیت انداختن قرآن است.

وی افزود: ضرورت و نیاز دومی که وجود دارد خلأهای پژوهشی است که در حوزه قرآن و حدیث و سنت وجود دارد.

حجت الاسلام مفتح بیان کرد: نمایندگان مجلس مشکلات را احصاء و قانونگذاری می‌کنند اما برای پاسخ به مشکلات راه حل را از قرآن و سنت نمی‌گیرند و شورای نگهبان تنها عدم مغایرت آن با اسلام را تأیید می‌کند.

وی افزود: این کار باید توسط ما که در خدمت قرآن و حدیث هستیم انجام شود و از قرآن و سنت برای حل معضلات کشور، راه حل بدهیم.

استاد دانشگاه قم با اشاره به نیازهای بین‌المللی عنوان کرد: ما نتوانسته‌ایم معارف قرآن را به دنیا عرضه کنیم و این کم‌کاری از حوزه صورت گرفته است بنابراین این خلأ در تبلیغ معارف قرآن وجود دارد و واقعاً با مطالب قرآن نا آشنا هستند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌هایی با هزینه‌های گزاف برای زیر سؤال بردن قرآن و تخریب آن در حال انجام است، گفت: پروژه‌ای در کشور آلمان در حال اتفاق است و روی قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن با تکنولوژی کربن 14 تحقیق می‌کنند و نهایت هدفی که دارند این است که ثابت کنند قرآن بعد از صد سال از دوره پیامبر(ص) نوشته شده و برگرفته از نسخه‌های شعری و ... در دوران جزیره ‌العرب است.

حجت الاسلام مفتح بیان داشت: ما باید در این زمینه قدمی برداریم و اگر کوتاهی کنیم و نسل‌های بعد از ما دچار تزلزل فکری شوند مسئولیت سنگینی خواهیم داشت و باید در قیامت جوابگو باشیم.

نظر شما