شناسهٔ خبر: 22761372 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جانشین منطقه دوم دریایی ارتش: با اقتدار از منافع ایران در آبهای آزاد محافظت می کنیم

بوشهر - ایرنا- جانشین منطقه دوم (ولایت) نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: امروز نیروی دریایی در بهترین وضعیت آمادگی قرار دارد و با اقتدار از منافع کشورمان در آبهای آزاد محافظت می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، امیر دریادار دوم بابک امینی روز چهارشنبه در حاشیه صبحگاه مشترک نیروهای مسلح بوشهر به مناسبت هفتم آذر در جمع خبرنگاران افزود: امروز نیروی دریایی راهبردی ارتش با تکیه بر توان و نیروی متخصصان داخلی توانسته با به روز کردن تجهیزات خود در بالاترین سطح قدرت نظامی قرار گیرد.
وی ادامه داد: اعزام 49 ناوگروه نیروی دریایی ارتش به آبهای آزاد بین المللی برای تامین امنیت شناورها و مبارزه با دزدان دریایی گواهی بر این مدعاست.
امینی ادامه داد: اکنون ناوگروه 49 نیروی دریایی راهبردی ارتش در نزدیک خلیج بنگال مستقر و در رزمایش بین المللی امداد و نجات دریایی شرکت کرده است.
جانشین فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ارتش گفت: در هفته نیروی دریایی ناو موشک‌انداز سپر به ناوگان شمال نیروی دریایی راهبردی ارتش افزوده می شود.
وی یادآور شد: ناو موشک انداز سپر به عنوان چهارمین فروند ناو موشک‌ انداز به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر الحاق می شود.
امینی اضافه کرد: ناوشکن دماوند دومین ناوشکن ساخت ایران پس از ناوشکن جماران، در آبهای دریای خزر به بهره برداری رسید و سبب ارتقای توان رزم و آمادگی نیروی دریایی راهبردی ارتش شد.
وی افزود: نیروی دریایی ارتش پس از هشت سال دفاع مقدس توانست تجهیزات نظامی خود را با راندمانی بهتر بازسازی کند و ناوشکن جماران نمونه ای از توان و تخصص نیروی داخلی است.
وی بیان کرد: امروز نیروی دریایی ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با شعار 'ما می توانیم' با به روز کردن تجهیزات نظامی خود در اوج اقتدار و صلابت قرار دارد.
امینی اظهار کرد: کارکنان نیروی دریایی در سال 59 برای تثبیت سیادت دریایی ارتش جمهوری اسلامی و حفظ منافع نظام حماسه پیکان را آفریدند امروز نیز با اقتداردر آبهای آزاد از منافع نظام محافظت می کنند.
وی اضافه کرد: اسکورت کاروان های تجاری و نفتکش ها در زمان جنگ برای جلوگیری از اختلال در واردات و صادرات مهمترین وظیفه نیروی دریایی ارتش بود امروز هم با ظهور پدیده دزدان دریایی، این نیرو با تمام قدرت نه تنها از کشتی های تجاری و نفتکش های ایرانی بلکه از کشتی های کشورهای دیگر نیز در منطقه خلیج عدن و باب المندب محافظت می کند.
امینی گفت: نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس با انجام 150 عملیات 10 هزار کشتی تجاری و نفتکش را اسکورت کرد که از این تعداد عملیات 99.8 درصد موفقیت آمیز بود و تنها 20 فروند از این شناورها صدمه دیدند و این سندی پرافتخار برای نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس است.
وی اظهار کرد: هفتم آذر یادآور رشادتهای دلیرمردانی است که با سرکوبی نیروی دریایی دشمن برگ زرین دیگری بر افتخارات خود در دوران جنگ به ثبت رساندند.
امینی گفت: از شروع جنگ تحمیلی، نیروی دریایی ارتش با تشکیل گروه رزمی 421 هدایت همه عملیات های دریایی را برعهده گرفت طوری که در مرزهای آبی کشور کسی بدون اجازه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی حق تردد نداشت و اقتدار و سیادت نیروی دریایی از همان روزهای اول تثبیت شد.
وی درباره عملیات مروارید و ناوچه پیکان یادآور شد: سکوهای نفتی البکر و الامیه به عنوان دژی محکم برای نیروی دریایی رژیم بعث صدام بود که از این راه کشتی های تجاری و نفتکش ایران را مورد حمله قرار می دادند و در این شرایط تصمیم گرفته شد این سکوها درهم شکسته شوند.
امینی اظهار کرد: دشمن بعثی با بسیج کامل نیروی دریایی و هوایی خود از پایانه های صدور نفت البکر والامیه مراقبت می کرد در این شرایط سپید جامگان نیروی دریایی در ششم آذر 1359، به این سکوها تاختند و با همکاری تیزپروازان نیروی هوایی ارتش، ضمن وارد آوردن ضربه های کوبنده بر پیکره نیروی دریایی و هوایی دشمن، بیش از دو سوم این پایانه ها را منهدم و پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران را بر مرتفع ترین دکل این پایانه ها به اهتزاز در آوردند.
وی گفت: پایانه های نفتی البکر و الامیه از بزرگترین مراکز صادرات نفت عراق است که در شمال خلیج فارس در دهانه خور عبدالله نزدیک جزیره بوبیان کویت قرار گرفته و از شاهرگ های حیاتی اقتصادی رژیم بعثی صدام از طریق دریا به حساب می آمد.
وی اظهار کرد: در این نبرد دریایی سخت، 2 فروند ناوچه موشک انداز از نوع «اوزا» و 13 فروند از هواپیماهای جنگنده دشمن در قعر آبهای خلیج فارس غرق شد و علاوه براین نیز تعدادی از تکاوران دریایی رژیم بعث صدام کشته و تعدادی نیز به اسارت در آمدند.
امینی یادآور شد: دشمن بعثی برای جبران این شکست ها در شب هفتم آذر 1359، با اعزام تعدادی شناور جنگی از طریق بندر نظامی «ام القصر» در خور عبدالله، سعی در باز پس گیری پایانه ها کرد که در این مصاف، یک فروند از شناورهای آنها غرق و 2 فروند صدمه دید و بقیه از صحنه عملیات گریخته و به ام القصر بازگشتند.
وی گفت: در سپیده دم هفتم آذر 1359، دشمن با همه قوا از هوا و دریا با برخورداری از پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی کشورهای منطقه و آواکس ها و ماهواره های کشورهای استکباری و یاری گرفتن از تأسیسات نظامی ساحلی کشورهای نزدیک صحنه عملیات، بار دیگر در صدد باز پس گیری این پایانه ها برآمد اما در یک مصاف نابرابر ناوچه پیکان به تنهایی توانست تعداد دیگری از کشتی ها و هواپیماهای آنها را از صحنه عملیات خارج کند.
وی افزود: سرانجام پس از ساعت ها نبرد بی امان، در حالی که دلاورمردان آخرین گلوله های خود را به سوی دشمن نشانه می رفتند، ناوچه پیکان مورد اصابت چند موشک قرار گرفت و با نیورهای شجاع خود در شمال خلیج فارس در دل آبهای گرم و نیلگون آن جای گرفت و صفحه زرین دیگری بر تاریخ نبردهای دریایی کشور افزوده شد.
وی انهدام بزرگترین پایانه های صادراتی نفت منطقه و از کار انداختن بیش از 50 درصد توان رزمی نیروی دریایی صدام، محاصره دریایی و قطع خط های ارتباطی دشمن، برقراری خطوط ارتباطی کشورمان، برقراری سیادت جمهوری اسلامی روی خلیج فارس و تنگه هرمز و اثبات توانمندی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به دنیا را از جمله دستاوردهای عملیات مروارید عنوان کرد.
وی یادآور شد: پس از عملیات مروارید رژیم بعث صدام با حمله های مکرر به جزیره خارگ درصدد جبران شکست سنگین خود بود ولی با دلیرمردی های نیروی دریایی یک روز هم صادرات نفت ایران قطع نشد.
وی گفت: نیروی دریایی راهبردی ارتش در طول دفاع مقدس 268 شهید تقدیم نظام و انقلاب کرد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه

انتهای پیام /*

نظر شما