شناسهٔ خبر: 22758496 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

باید اسرائیل را به رسمیت بشناسیم، سیاست و ایدئولوژی در ورزش جایی ندارد! / دیروز مادر تحریم‌ها، امروز معامله موشک‌ها/ ابطحی: رئیسی در جریان محدودیت‌های خاتمی نبود

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «می بازیم؛ چون سیاستمداران ما افسانه می بافند» نوشت:«مگر یک جوان ۲۳ ساله چقدر تاب تحمل ناملایماتی را دارد که سیاست یا ایدئولوژی یا هر چیز دیگر، به آدم تحمیل می‌کند؟»

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

باید اسرائیل را به رسمیت بشناسیم،سیاست و ایدئولوژی در ورزش جایی ندارد!

تطهیر رژیم کودک کش صهیونیستی توسط جماعتی که از نابودی داعش عصبانی شد، چندان عجیب و غریب نیست.

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «می بازیم؛چون سیاستمداران ما افسانه می بافند» نوشت:

«مگر یک جوان ۲۳ ساله چقدر تاب تحمل ناملایماتی را دارد که سیاست یا ایدئولوژی یا هر چیز دیگر، به آدم تحمیل می‌کند؟ آن هم در شرایطی که هنوز هیچ‌کس در ایران نمی‌داند چه کسی دستور شرکت نکردن در مسابقاتی را که یک طرف آن‌ها شرکت‌کننده یا شرکت‌کنندگانی از اسرائیل حضور دارند، داده است؟ هیچ سند رسمی در این زمینه در دست نیست».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«آیا عدم شرکت در یک مسابقه ورزشی که قرار است نمادی از به رسمیت نشناختن رژیم اشغالگر فلسطین باشد، تاکنون چه ضربه‌ای توانسته به این رژیم وارد کند؟ چرا ما نتوانسته‌ایم کاری کنیم آن‌ها به مصاف ما نیایند؟ آیا ایران به عنوان کشوری با تمدن چندهزارساله، باید میدان ورزشی را به نفع ورزشکاران رژیمی مجعول و غاصب و ظالم خالی کند؟ آن‌هم در شرایطی که می‌دانیم هیچ‌کس دلش به حال ما نمی‌سوزد و عرصه بین‌المللی، عرصه نبرد بر سر بدست آوردن منافع بیشتر است».

این روزنامه زنجیره ای افزود:«ورزش تنها عرصه‌ای‌ست که باید با تمام قوا از آن سیاست‌زدایی و ایضا ایدئولوژی‌زدایی کرد... آنچه بدیهی است، این است که تا سیاست‌مداران ما به جای دیدن حقیقت، ره افسانه بزنند، خواهیم باخت؛ چه خودمان با میل و اراده و چه با دستور و بخشنامه؛ در همه میدان‌ها».

چندی پیش یکی از فعالین فضای مجازی در پاسخ به سهل اندیشی اصلاح طلبان درخصوص به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی در مسابقات ورزشی نوشت:«همین قاتلان محسن حججی که سرش را بریدند، همان تروریست‌هایی که ۱۷ خرداد هم‌وطن من و تو را در ساختمان مجلس با زبان روزه به گلوله بستند، همان‌هایی که دخترک آن باغبان حرم‌ امام خمینی (ره) را یتیم کردند، همین‌هایی که زنان و دختران مردم را به اسیری جنسی می‌برند و در بازار برده فروشان حراج می‌زنند، همین‌هایی که در تهران و پاریس و لندن و بروکسل و ... به مردم غیرنظامی و بی گناه حمله می‌کنند، همین تروریست‌های تکفیری که از همه جای دنیا در عراق و سوریه جمع شده‌اند، شاید زورشان می‌رسید و دولت تشکیل می‌دادند. این دولت بعد از چند دهه حتماً می‌توانست تیم فوتبال هم تشکیل دهد؛ با حمایت اسپانسر سعودی و لابی آمریکایی عضو سازمان ملل و فدراسیون فوتبال هم می‌شد؛ آن وقت ما باید با برخی هموطنان‌مان که در سایه‌ی امنیت حاصل از ایثار امثال محسن حججی‌ها و از صدقه سر پول بیت المال مردم ایران به نان و نوایی رسیده‌اند، می‌جنگیدیم و دعوا می‌کردیم که این دولت، جعلی و تروریستی است، این تیم فوتبال روی خون‌های ریخته شده و ناموس‌های هتک شده‌ی مردم بنا شده، محض "اخلاق" و "شرافت" با آنها بازی نکنید».

یکی دیگر از فعالین فضای مجازی نیز در روزهای اخیر در واکنش به جنجال اصلاح طلبان نوشت:«غرب زدگان ایرانی به بهانه مدال ورزشی کشتی گیری فروتن، دنبال تطهیر و ایجاد مشروعیت برای اسرائیل هستند. در حالیکه هر روز روشنفکران غیرمسلمان، خوانندگان راک و هنرمندان غربی بیشتری به تحریم فزاینده این رژیم آپارتاید می پیوندند.»

**زیباکلام: روحانی به جای گزارش عملکرد،حرف درمانی کرد!

دیشب رئیس جمهور در گفت و گوی زنده تلویزیونی به تشریح عملکرد ۱۰۰ روزه دولت پرداخت. افکار عمومی انتظار داشت تا گزارش ملموسی ارائه شود اما اظهارات رئیس جمهور، این انتظار را برآورده نکرد. این مسئله حتی صدای روزنامه های اصلاح طلب را نیز درآورد.

در همین رابطه روزنامه آرمان در سرمقاله امروز به قلم صادق زیباکلام نوشت:«پس از نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی ریاست محترم جمهور با مردم که پس از پیروزی در انتخابات انجام داد یادداشتی تحت این عنوان که دو ایران داریم، نوشتم. بر این اساس یک ایرانی داریم که در ذهن رئیس‌جمهور قرار دارد و هیچ مشکل و چالشی نه در سیاست خارجی، نه سیاست داخلی نه اقتصاد و ... ندارد. اما ایرانی دیگر که در عالم واقعیت وجود دارد که با ۷ میلیون بیکار و رکود اقتصادی سنگین و دولتی که ظرف ۷ ماه گذشته از قریب ۱۹ هزار میلیارد تومانی که علی القاعده باید با گذشت نیمی از سال به عنوان نیمی از بودجه عمرانی هزینه می‌شده، فقط ۸ هزار میلیارد تومان آن را هزینه کرده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«معلوم نیست هدف و مخاطب رئیس‌جمهور در این صحبت رودرروی تلویزیونی کدام اقشار جامعه است. اگر هدف وی منتقدان و مخالفان هستند که به هیچ روی پاسخی به انتقاداتشان داده نشد، اگر روی صحبت‌هایش با ۲۴ میلیونی بود که به او رای دادند که اظهارات دیشب وی موجی ناامیدی کسر قابل توجهی از آن ۲۴ میلیون شده است... روحانی می‌خواهد بگوید در کشور آنچنان مشکلی وجود ندارد و برخلاف این که مردم مشکلات را کاملا حس می‌کنند، وی به گونه‌ای سخن می‌گوید که انگار مشکل حادی وجود ندارد... معلوم نیست هدف آقای روحانی از اینگونه گفتاردرمانی‌ها چیست».

روزنامه بهار نیز در یادداشتی با عنوان «۱۰۰ روز خنثی» نوشت:

«با نگاهی به نظرسنجی‌ها شاهد آن هستیم که محبوبیت روحانی به همان میزان که در همین چند ماه پیش و روزهای انتخابات۹۶ اندک اندک افزایش می‌یافت حالا رو به افول می‌رود و نشانه‌هایی از نارضایتی در جامعه نمود پیدا می‌کند... صد روز اول دولت اعتدال در دور تازه فعالیت‌هایش کاملا خنثی گذشت و به جز چند اقدام جزیی اثر ملموسی از تلاش برای اجرایی شدن وعده‌های رییس‌جمهور روحانی به مردم مشاهده نمی‌شود. این اتفاق که سبب افزایش نارضایتی‌ها خواهد شد می‌تواند در آینده دولت را دچار مشکلاتی کند و راه را بر اجرای برنامه‌های دولت مسدود سازد».

در دولت یازدهم، مجموعه دولت در اغلب موارد با پروژه‌های جنگ روانی، گفتاردرمانی را بر اقدام و عمل ترجیح می‌داد. در این روش حل مشکلات اساسی به آینده- مانند دوران پسابرجام- حواله داده می‌شد و در شرایط فعلی اقدام قابل توجهی انجام نمی‌شد. علاوه بر این تمامی مشکلات و کم‌کاری‌ها را به دولت قبل و منتقدان دولت حواله می‌داد و برای حل آن راهکار ارائه نمی‌کرد. در نهایت دولت با دوقطبی‌سازی و دامن زدن به مجادلات غفلت‌آور، ذهن مردم را از مطالبه کارنامه و کارآمدی دولت منحرف می‌کرد.

این روش بارها با اعتراض کارشناسان و حتی کارشناسان حامی دولت مواجه شد.

برای نمونه، چندی پیش «ابراهیم اضغرزاده» گفته بود:«در طول چهار سال دوم اگر دولت آقای روحانی دولت ناکارآمد، ندانم‌کار و فشلی باشد، یا مثلا اگر همین فراکسیون امید در مجلس ضعیف عمل کند یا شورای فعلی شهر تهران که به‌خاطر اعتماد مردم تهران لیستی وارد شورا شدند فاقد برنامه باشند و در برابر فساد و رانت‌جویی نوکیسه‌ها سکوت پیشه کنند خب چه بر سر سرمایه ارزشمند اجتماعی اصلاح‌طلبان خواهد آمد؟ مردم خواهند گفت که کاندیداهای اصلاح‌طلب در سال ۱۴۰۰ هم از جنس همین‌ها هستند. به‌همین دلیل از حالا باید خود را بازنده رقابت ۱۴۰۰ تلقی کنیم».

**ابطحی:رئیسی در جریان محدودیت‌های خاتمی نبود

«محمد علی ابطحی» معاون رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه فرهیختگان در پاسخ به این سوال که: «آقای رئیسی درخصوص بحث محدودیت خاتمی قول دادند که حل کنند و در جریان نبودند؟» گفت:«واقعا همین‌طور است که آقای رئیسی در جریان نیستند. اینها سیستمی دارند.دادگاه ویژه روحانیت برای آقای خاتمی تشکیل می‌شود. وکیل ایشان گفته بود بنا به درخواست نهاد نظامی حکم صادر شده است. نهاد نظامی تعیین‌کننده است و دادگاه ویژه بنا به درخواست او حکم می‌دهد. آن هم روالی دارد و ممکن است دادستان تهران آن را امضا کند».

ابطحی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«دوره مرحوم هاشمی رفسنجانی بسیار امنیتی بود...در دولت روحانی هم نگاه امنیتی برکشور حاکم است».

گفتنی است پیش از این اصلاح طلبان با جنجال رسانه ای، مدعی بودند که محدودیت های اعمال شده برای خاتمی، با دستور رئیسی انجام شده است.

در همین رابطه، محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس مدعی شد:«صدور دستور محدودیت های جدید برای خاتمی از سوی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری، یادآور این نکته است که ۲۹ اردیبهشت چه خطری از بیخ گوش مردم گذشت!»

«مصطفی تاجزاده» از متهمین فتنه ۸۸ نیز در همین رابطه مدعی شد:«مه بزرگ ما به دادگاه غیرقانونی ویژه روحانیت که میکوشد در اقدامی غیرقانونی محدودیت های غیرقانونی بر#سید محمد خاتمی تحمیل کند.#رئیسی».

**نسخه پیچی زنجیره‌ای ها، دیروز مادر تحریم ها،امروز معامله موشک ها

روزنامه بهار در یادداشتی با عنوان «پرونده های باز» نوشت:«متن جامعه دیگر از رویکرد عوام‌فریبانه برخی که با در اختیار داشتن برخی‌تریبون‌ها در پی تهییج جامعه به سمت و سوی غرب‌ستیزی هستند فاصله گرفته‌اند و شعارهای تندوتیز علیه این کشور و آن کشور دیگر جایگاهی در میان مردم ندارد. از نگاهی دیگر امروزه برخی مسئولان ارشد در درون ساختار سیاسی کشور نیز معتقد به حذف نگاه‌های مبتنی بر غرب ستیزی افراطی هستند و بر اهمیت مذاکره برای حل مناقشات تاکید می‌کنند. دیگر موضوعی که احتمال اجماع ملی بر روی مذاکره درباره «پرونده‌های باز» را افزایش می‌دهد تجربه برجام است. توافق اتمی نشان داد که با فنون دیپلماسی می‌توان به موازات حفظ و تثبیت حقوق هسته‌ای موانع تحریمی بر سر راه مردم را نیز رفع کرد. کوتاه سخن آنکه این تصویر کلی از فضای امروز کشور در سه سطح رسانه‌ها و سیاسیون، مردم و مسئولان این نوید را می‌دهد که امکان اجماع ملی برای به کارگیری دیپلماسی و مذاکره برای حل‌وفصل تنش‌های موجود میان ایران و غرب کمتر از اجماعِ با یک دهه تاخیر در پرونده هسته‌ای نخواهد بود».

روزنامه جامعه فردا نیز در مطلبی نوشت: «اکنون با توجه به پیروزی‌هایی که در عراق و سوریه با همت نیروهای نظامی ایران به دست آمده است، فرصت مناسبی هست که با هر کس که درباره مواضع موشکی ایران مشکلی دارد از موضع قدرت و طرف پیروز مذاکره صورت گیرد».

گفتنی است برخی از روزنامه های اصلاح طلب در نقش پیاده نظام آمریکا و در ادامه خط تبلیغی انحرافی و خلاف امنیت ملی برجام منطقه‌ای، برای قدرت دفاعی کشور نسخه معامله پیچیده اند.

این جماعت که پیش از این با سهل اندیشی، شکست داعش از طریق نظامی را رویاپردازی می نامیدند، در روزهای گذشته با کمرنگ نشان دادن خبر نابودی داعش،عصبانیت خود را از این پیروزی بزرگ نشان دادند.

دعوت به معامله با عربستان و تلاش برای ادامه مذاکرات با آمریکا در حوزه حساس توان دفاعی، آن هم با وجود سابقه و تجربه‌ سیاه برجام، حکایت از یک خط سیاسی علیه منافع ملی ایران دارد؛ خطی که ابتدا در روزنامه‌ها و رسانه‌های دست دوم اصلاح‌طلب منتشر شد و حالا به تیتر یک نشریات اصلی این جریان بدل شده است.

تجربه ثابت کرده است که منافع ملی و عزت مردم هیچ جایگاهی در منظومه فکری اصلاح طلبان ندارد.

اکنون حدود ۲۸ ماه از امضای برجام سپری شده است. به اذعان دولتمردان، این توافق برای ایران تقریبا هیچ دستاوردی در پی نداشته است. هسته ای رفت و مادر تحریم ها آمد.

نظر شما