شناسهٔ خبر: 22745672 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تأیید ‌شورای روابط خارجی امریکا برگزارش نیویورک‌تایمز درباره اتحاد ضد امریکایی – سعودی ایرانیان

پایگاه نیشن: بن سلمان یزید در کربلای دوم شکست می‌خورد

روزنامه جوان / روزنامه جوان

رئیس‌ شورای روابط خارجی امریکا با اشاره به گزارش میدانی روزنامه نیویورک‌تایمز از خیابان‌های تهران که...

صاحب‌خبر -
رئیس‌ شورای روابط خارجی امریکا با اشاره به گزارش میدانی روزنامه نیویورک‌تایمز از خیابان‌های تهران که حتی از زبان اصلاح‌طلبان سکولار از بی‌اعتمادی به امریکا و اتحاد علیه رژیم ریاض و واشنگتن گفته بود به دولت ترامپ هشدار داد سیاست‌های ضدایرانی امریکا و عربستان به جای کاهش نفوذ ایران‌، ایرانیان را بیش از پیش حول یک سیاست ملی‌گرایانه متحد کرده است. علاوه بر این گشتی در نشریات بین‌المللی نشان می‌دهد که کارشناسان امریکایی با تصریح شکست‌ پروژه‌های مشترک سعودی امریکایی علیه ایران عربستان را از هرگونه مواجهه نظامی با ایران بر حذر می‌دارند. کار به آنجا کشیده که پایگاه امریکایی نشنال‌اینترست بن سلمان را به یزید تشبیه می‌کند که البته برخلاف کربلا اول پیروز این دور جدید مبارزه ایران و متحدانش خواهند بود.

به گزارش فارس، «ریچارد هاس‌» رئیس شورای روابط خارجی امریکا در پیامی که در توئیتر منتشر کرد با اشاره به گزارش اخیر روزنامه «نیویورک‌تایمز» تأکید کرد، سیاست‌های ضدایرانی امریکا و عربستان به جای کاهش نفوذ رو به‌ افزایش ایران در منطقه، مردم ایران را بیش از پیش حول یک سیاست ملی‌گرایانه متحد می‌کند.  بنا بر گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، این روزها، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای سپاه قدس ایران و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به عنوان نماد ایران سنجیده و منطقی به عنوان محبوب‌‌‌‌ترین چهره‌‌‌‌ها در ایران شناخته می‌شوند.  

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشته است: «به نظر می‌رسد که سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا و آل‌سعود کمک کرده تا این دیدگاه که نمی‌توان به امریکا و عربستان اعتماد کرد، در میان مردم ایران رواج بیشتری پیدا کند.  از سوی دیگر نشریه امریکایی نیشن نوشت ارتش سعودی که فاقد قابلیت‌های پیاده نظام می‌باشد نمی‌تواند در یک نبرد متعارف در جبهه‌های نبرد، بر ایران تسلط یابد و بنابراین استراتژیست‌های سعودی به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راهی که می‌توانند نفوذ ایران در منطقه را کاهش دهند، ایجاد تفرقه و حکومت کردن است.  نیشن با اشاره به تلاش عربستان برای محاصره قطر، به آشفتگی کشاندن لبنان، نفوذ در عراق و سوریه و همچنین تلاش برای از بین‌ بردن نیروی هوایی انصارالله یمن که تاکنون ناموفق بوده است نوشت: سیاستمداران شیعه در عراق محکم و استوار هستند و ظاهراً قرار نیست که بشار اسد، کناره‌گیری کند و جایی برود. از طرف دیگر تلاش محمد بن سلمان برای وادار کردن قطر به قطع روابط با ایران، نتیجه معکوس داد و موجب شد که دوحه و تهران به طرز چشمگیری به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و احتمال از بین رفتن شورای همکاری خلیج‌فارس وجود دارد.  نیشن با اشاره به تمامی این موارد در پایان گزارش خود نوشت، تابه حال، سیاست تفرقه‌‌اندازی و حکومت کردن عربستان به یک عامل ثبات‌زدا در منطقه‌ آشفته خاورمیانه تبدیل شده است و هیچ خدشه‌ای به نفوذ ایران وارد نیاورده است. 
   
ایران پیروز کربلای دوم است

نشریه «نشنال اینترست» در یادداشتی با عنوان «قمار بزرگ عربستان سعودی‌» به قلم «محمد ایوب‌» استاد برجسته روابط بین‌الملل دانشگاه میشیگان نوشته است: «وارث ردای سیاسی «‌یزید بن معاویه‌» در زمان فعلی، «‌محمد بن سلمان‌» است؛ ولیعهد عجول و بی‌پروای عربستان سعودی که او نیز همچون یزید در زمان امام حسین‌ [علیه‌السلام] و وقوع کشتار کربلا 33 سال دارد. به نظر می‌رسد که او در حال حاضر سعی دارد نبردی را برای از بین بردن شیعیان در خاورمیانه پیش برد، درست همان کاری که یزید در زمان امام حسین انجام داد. با در نظر داشتن توازن قوا در منطقه، به‌ویژه میان عربستان سعودی و ایران، به نظر می‌رسد که محمد بن سلمان، حزب‌الله لبنان را به عنوان نخستین هدف خود نشانه گرفته است. این طور به نظر می‌رسد که وی با تلاش برای نابودی حزب‌الله لبنان، مصمم به تکرار داستان کربلا است.»  

نشنال اینترست همچنین تأکید کرد که چنانچه خوی تهاجمی محمد بن سلمان در قبال ایران و لفاظی سیاسی مذهبی تحریک‌آمیز وی در برابر تهران به زورآزمایی سرنوشت‌ساز نظامی منجر شود، نیروهای سعودی با وجود تجهیزات نظامی که از امریکا و متحدانش خریداری کرده، قادر نخواهند بود با ارتش ایران و نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مقابله کنند؛ نیرو‌‌‌هایی که به خاطر قابلیت‌شان برای اقدام به بهترین وجه ممکن در زمان درگیری حتی بدون آمادگی قبلی زبانزد هستند.در پایان این گزارش با اشاره به پیروزی ایران در برابر عربستان آمده است: «آخرین اقدام عربستان سعودی برای ایجاد یک جبهه مشترک با اسرائیل برای مقابله با دشمن مشترک خود، ایران نیز احتمالاً با شکست مواجه خواهد شد چرا که چنین اقدامی بیش از پیش، مشروعیت ادعاهای آنها برای عهده‌دار شدن رهبری جهان اسلام و عرب را زیر سؤال می‌برد. مگر اینکه محمد بن سلمان بتواند خیلی زود فراست سیاسی بیشتری نشان دهد در غیر این صورت، اقدامات بی‌محابای وی منطقه را به دست حریقی خانمان‌سوز خواهد داد که همگان در آتش آن خواهند سوخت. دومین نبرد کربلا میان نیروهای یزید و امام حسین نیز ممکن است با توجه به اهتمام محمد بن سلمان اتفاق بیفتد اما این بار قطعا نتیجه‌ای کاملاً متفاوت با نخستین نبرد کربلا در قرن اول خواهد داشت.»

برچسب‌ها:

نظر شما