شناسهٔ خبر: 22742892 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آذر ماه سرنوشت ساز برای 'دهقان فداکار'

تبریز- ایرنا- آذر ماه 1341 شمسی، برای 'ریزعلی حاجوی' که با ذکر داستان فداکاریش در جلوگیری از کشته شدن مسافران قطار مسافربری از طریق آتش زدن لباس هایش به 'دهقان فداکار' معروف شد، روز بزرگی بود و حال او در تکراری تاریخی و پس از گذشت 55 سال از آن روزها، آذر ماه امسال به بستر بیماری افتاده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مردم ایران با داستان ریز علی معروف به 'دهقان فداکار' در کتاب های درسی دوره دبستان به واسطه متوقف کردن قطار و نجات جان مسافران سال‌هاست که آشنا هستند.
'ازبرعلی حاجوی' از شهروندان میانه است که به دلیل ایثار و از خودگذشتگی در متوقف کردن قطار پر از مسافر در مسیر ریزش کوه معروف شد.
در آن زمان، روزنامه نگاران و تاریخ نگاران به اشتباه نام و نام خانوادگی وی را 'ریزعلی خواجوی' ثبت کردند.
وی 55 سال پیش در سن 32 سالگی شب‌هنگام در حالی که در کنار ریل قطار حرکت می‌کرد، متوجه مسدود شدن مسیر قطار به علت ریزش کوه شد و در آن هنگام برای نجات قطار و مسافرانش ،کت خود را آتش زد و به سمت قطار حرکت کرد.
به گفته او پس از توقف قطار، مردم ناراضی از قطار پیاده شده و او را کتک زدند تا اینکه او آنها را متوجه خطری که در انتظارشان بود، کرد؛ پس از آنکه مسافران با چشم خود ریزش کوه را دیدند از او تشکر و عذرخواهی کردند.
ریزعلی معروف به 'دهقان فداکار' که چند روز به دلیل عارضه کلیوی در بیمارستان خاتم الانبیای شهر میانه بستری بود، 48 ساعت است که به بیمارستان امام رضا (ع) تبریز انتقال یافته است.

**ریزعلی، نماد ایثار و فداکاری است
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی در عیادت از دهقان فداکار در بیمارستان امام رضا (ع ) تبریز به خبرنگار ایرنا گفت: ریزعلی یکی از نمادهای ایثار و فداکاری کشورمان است.
رحیم شهرتی افزود: در دهه 1380 که من به عنوان فرماندار شهرستان میانه در آن شهرستان حضور داشتم با برگزاری مراسمی با حضور مسوولان استانی و کشوری از فداکاری 'ریزعلی' قدردانی شد و تندیس وی را با فانوسی در دست در میدان ورودی شهر میانه نصب کردیم.
وی در خصوص حذف داستان دهقان فداکار از کتب درسی، ادامه داد: پیگیری های لازم در این خصوص انجام یافته و داستان 'دهقان فداکار' بار دیگر در کتب درسی چاپ خواهد شد.
شهرتی فر اظهار کرد: تمام مردم از پیر و جوان با شنیدن خبر بیماری دهقان فداکار پیگیر وضعیت وی هستند و این نشان از محبوبیت این چهره در میان مردم ایران دارد.

** وضعیت دهقان فداکار رو به بهبودی است
فوق تخصص ریه بیمارستان امام رضا (ع) تبریز و پزشک معالج دهقان فداکار نیز در خصوص آخرین وضعیت بیماری وی به ایرنا گفت: از حدود 48 ساعت قبل دهقان فداکار به بیمارستان امام رضا (ع) تبریز انتقال یافته است.
دکتر علی تقی زادیه افزود: این بزرگمرد برخی مشکلات مغزی و عفونت ریه داشت که در حال حاضر عفونت ریه در حال کنترل و همچنین مشکل مغزی وی برطرف شده، ولی ممکن است اثرات آن تا حدودی باقی بماند.
وی ادامه داد: دهقان فداکار همچنین مشکلات کلیوی و کبدی و حالت لخته خون نیز در اندام تحتانی نیز وجود داشت که همه این مشکلات در حال کنترل و بهبودی است.
دکتر تقی زادیه افزود: امیدواریم در آینده نزدیک با طی روند بهبودی بتوانیم دهقان فداکار را از بیمارستان مرخص کنیم.

** تلاش کادر درمان برای بهبود دهقان فداکار
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این دیدار اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت دهقان فداکار رو به بهبود است و کادر درمان با تمام توان برای بهبود وضعیت وی تلاش می کند.
دکتر علی طاهری اقدم افزود: کاری که ریزعلی در سال 1341 انجام داد، کار بسیار بزرگی بود و در آن لحظه پر خطر کمتر کسی می تواند چنین تصمیمی را بگیرد.
انتقال 'دهقان فداکار' به بیمارستان امام رضا (ع) تبریز در دو روز گذشته موجب شد که مسئولان ارشد استان از جمله حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز و جمعی از مدیران کل نهادهای دولتی مستقر در استان با حضور در بیمارستان از وی عیادت کنند.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشار: عزیزی راد
6120/518

انتهای پیام /*

نظر شما