شناسهٔ خبر: 22742000 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، بال پروازی به شهرقصه ها

همدان - ایرنا - جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، قشری آمیخته از کودکان دیروز و امروز ایران و جهان را با خود همسفر می کند تا بر بال خیال به شهر قصه ها ببرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، 'کودکی همسفر قصه ها' شعار بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان است که با همان طراوت و شادابی کودکانه بر پوستر جشنواره نقش بسته و بر در و دیوار شهر خودنمایی می کند.
خنده و اشتیاق کودکان در گوش شهر می پیچید و پژواک دلنشین نونهالان، قایق کاغذی در ذهن بزرگترها می سازد و کودکانه سوار بر قایق خیال از دنیای پرتلاطم امروز جدایشان کرده و به روزهای کهن می برد و بر گرداگرد نقالی شیرین پدربزرگ و مادربزرگ‌ می نشاند.
آن وقتها که نه کتاب داستانی بود و نه تئاتر و سینمایی، تنها نقل ماجرای رستم و سهراب بود و هفت خوان، نبردهای ایران و توران و دلاوری‌های رستم و قصه های عبرت‌آموز و خیال‌انگیز شاهنامه و ذهن جستجوگر کودکانی که چشم‌هایشان را ریز کرده و به دقت زیر و بم داستان را مو به مو در ذهنشان به تصویر می‌کشیدند.
پوستر جشنواره با تصویری جذاب و رنگ و لعابی گیرا کودکان دیروز و امروز را پیوند داده و با قصه های شیرین همسفر می کند.
مریم کاظمی دبیر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با ادبیاتی کودکانه اجزا و عناصر پوستر را معرفی می کند؛ کتابی با صفحات باز که در پایین پوستر طراحی شده نماد قصه و حیوانات نماد شخصیت های قصه هایی هستند که از دل کتابها درآمده و همراه کودکان پرواز می کنند و دوباره به دل کتابها برمی گردند؛ پرواز دایره وار آنها نماد چرخش زمان است.
جوجه ای که پوسته خود را شکسته و از تخم بیرون آمده سمبل جشنواره و بادکنک ها نشانه دوستی و شادی هستند که با ماسک های خنده نقاشی شده اند.
کاظمی از بازیگران و کارگردان های برجسته تئاتر کشورمان است که عاشق کار کردن برای بچه هاست و کودکی را دوست دارد، اصلا انگار کودک درونش هنوز زنده است.
به عقیده این کارگردان تئاتر، همه کودکی را دوست دارند، قصه شنیدن و خیال پردازی را.
همین قصه های پدر و مادر بزرگهاست که دهان ‌به ‌دهان بما رسیده و برخی شفاهی و در دسته فولکلورها ماندگار شده و برخی هم در سطر سطر کتاب ها نشسته و بن مایه خلق نمایشنامه ها و تئاترهای زیبا و مخاطب پسند می شوند.
همین قصه های شاه پریان، حسن کچل، حاجی فیروز، بزبز قندی، گنجشکک اشی‌مشی، شنل قرمزی و هانسل و گرتل ... .
کاظمی، قصه شنیدن، قصه گفتن و تئاتر را نیاز کودک و نوجوان می داند تا نه تنها جسم بلکه ذهن و احساسات او نیز رشد کرده و به آرامش برسد؛ یعنی از همان زمانی کودکان را برای آموختن به مدرسه می بریم باید پابه پای ریاضی و نقاشی، تئاتر را هم بیاموزند تا کم کم شخصیت هنرمند درونشان نیز بیدار و فعال شود.
شادی، قصه، کتاب و نمایش کلید واژه های مورد نظر دبیر بیست و جهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان است که مریم طبابایی و پریسا فلاح زاده به خوبی توانسته اند در این پوستر به تصویر بکشند.
بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از 10 تا 15 آذرماه در همدان با حضور 420 مهمان داخلی و خارجی در همدان برگزار می شود.
7527/2090
گزارش : زهرا زارعی** انتشاردهنده: سعید زارع کندجانی

انتهای پیام /*

نظر شما