شناسهٔ خبر: 22728658 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

سامانه انتخاب مدیران مدارس دی ماه راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل متوسطه اول آموزش و پرورش گفت: 100 درصد مدیرانی که برای سال تحصیلی آینده انتخاب می‌شوند از طریق طرح انتخاب مدیران شایسته و بر مبنای شایسته سالاری وارد خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از پانا، به گفته سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، فرهنگیان می توانند با ثبت نام در سامانه ای که ویژه انتخاب مدیران آموزشگاه ها طراحی خواهد شد آمادگی خود را برای احراز پست مدیریت مدارس اعلام کنند. حائزان بالاترین امتیازها به کمیته ای که برای انتخاب مدیران شایسته در آموزش و پرورش مناطق تشکیل می شود معرفی خواهند شوند.

عظیم محبی مدیرکل متوسطه اول آموزش و پرورش، که با حکم بطحایی مسئولیت پیگیری این امر را عهده دار شده است، با حضور در خبرگزاری پانا به جزئیات اجرای این طرح پرداخت.

وی با اشاره به سابقه این طرح تحولی اظهار داشت: از حدود 2 ماه پیش به دستور وزیرآموزش و پرورش برای انتخاب مدیریت شایسته در آموزش و پرورش که فاز نخست آن به مدیریت شایسته در مدارس اختصاص یافت، فراخوانی برای اظهار نظر کارشناسان، معلمان، کارمندان ستادی و صاحب نظران امرتعلیم و تربیت درخصوص اجرای طرح انتخاب مدیران شایسته برای مدارس در پایگاه اینترنتی وزارتخانه منتشر شد.

وی ادامه داد: هدف از این کار این بود که وزارت آموزش و پرورش برنامه هایش را با ذی‌نفعان مطرح کند و بیش از 300 نفر در پاسخ به این فراخوان به اعلام نظر کتبی کردند که تقریبا همگی آنها موافق طرح شایسته سالاری در مدیریت مدارس بودند. حتی چند پایان نامه دکتری که در موضوع شایستگی های حرفه ای مدیران نوشته شده بود برای ما ارسال شد. همچنین بلافاصله ویدئوکنفرانس وزیر با مدیران کل برگزار و در فاز بعدی کمیته ای متشکل از نمایندگان بخش های مختلف ستادی تشکیل شد.

مدیرکل متوسطه اول آموزش و پرورش درخصوص اعضای کمیته موردنظر گفت: نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش، معاونت پشتیبانی، معاونت ابتدایی و متوسطه و معاونت برنامه ریزی آموزش منابع انسانی در این کمیته حضور دارند که با جمع آوری و تحلیل نظرات اعلام شده درخصوص فراخوان وزیر و  بازخوانی دستورالعمل انتخاب مدیران مصوب سال 94 و پیداکردن اشکالات این مصوبه کار خود را آغاز کردند.

 وی افزود: ماموریت اصلی این کمیته راه اندازی سامانه فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس است که در این سامانه اولا پست های خالی مدیریت با تفکیک مقطع تحصیلی، جنسیت، شهری یا روستایی و مدارس عادی یا خاص (استعدادهای درخشان، نمونه و ...) مشخص شده و ثانیا شرایط عمومی و اختصاصی احراز پست مدیریت مدارس اعلام می شود.

محبی درهمین خصوص توضیح داد: شرایط عمومی و اختصاصی برای احراز مدیریت بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش اعلام می شود که البته مصوبه مذکور این روزها درحال بازنگری است.

وی اضافه کرد: با ثبت مشخصات و سوابق داوطلبان در سامانه، امتیازاتی در هربخش کسب خواهند کرد.

 مدیرکل متوسطه اول آموزش و پرورش درخصوص زمان آغاز به کار سامانه انتخاب مدیران مدارس اظهار داشت: واحد فنی وزارتخانه کار طراحی سامانه را آغاز کرده و پیش بینی می کنیم دی ماه امسال سامانه در مراسمی رسمی با حضور وزیرآموزش و پرورش راه اندازی شود.

وی افزود: بعد از آغاز به کار سامانه، بخشنامه فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس آماده خواهد شد و به ادارات آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور ابلاغ می شود و از اسفندماه سال جاری نیز این بخشنامه و سامانه مبنای عمل مناطق قرار خواهد گرفت.

محبی درخصوص مراحل بررسی پرونده داوطلبان پست های مدیریت مدارس پس از ثبت در سامانه گفت: در اداره آموزش و پرورش هر منطقه کمیته ای مرکب از رئیس آموزش و پرورش منطقه، معاونان آموزشی، پرورشی و مسئولین واحد ما به بررسی پرونده داوطلبان می پردازند.

وی ادامه داد: در نهایت برای داوطلبان حائز شرایط، آزمون یا مصاحبه ای برگزار می شود که به سنجش اطلاعات و دانش داوطلبان برای احراز مقام مدیریت می پردازد.

محبی با اشاره به آموزش های مدیران بعد از احراز پست مدیریت گفت: قبل از منصوب شدن به مدیریت دوره های آموزشی برای افراد برگزار خواهد شد.

 مدیرکل متوسطه اول آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح از اواخر امسال گفت: 100 درصد مدیرانی که برای سال تحصیلی آینده انتخاب می‌شوند از طریق طرح انتخاب مدیران شایسته و بر مبنای شایسته سالاری کار خود را آغاز خواهند کرد.

وی با اشاره به فرایندی که شخص داوطلب برای ثبت نام باید طی کند گفت: سابقه کار، سابقه مدیریت، مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی، نمره ارزشیابی سالانه، توانایی تدوین برنامه، ارتباطات و آشنایی با بخش های مختلف در آموزش و پرورش از جمله موارد امتیازآور برای داوطلب هستند که همگی در کمیته مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

محبی با اشاره به رشته های تحصیلی امتیاز آور برای احراز سمت مدیریت آموزشگاه گفت: رشته مدیریت آموزشی بیشترین امتیاز را دارد و پس از آن هم رشته های علوم تربیتی و مدیریت (عام) حائز امتیاز هستند.

نظر شما