شناسهٔ خبر: 22719042 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش «نصر» از فاجعه قطار تبریز و علامت سوال های بی پاسخ پس از یک سال/

پروژه های ریلی و راهسازی آذربایجان در اولویت آخر وزارت راه/ 18 سال توجیه و تبعیض!

نصر: پس از یک سال از فاجعه قطار تبریز-مشهد، هنوز هم شاهد نارسایی ها در پروژه های ریلی و راهسازی آذربایجان هستیم و عملکرد وزارت راه و شهرسازی پس از فاجعه قطار تبریز تنها محدود به تغییر جایگاه مدیران بوده است!

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، صبح جمعه پنجم آذر سال گذشته بود که خبری فوری روی خروجی رسانه ها منتشر شد که خبر از حادثه ای غم انگیز می داد؛ حادثه ای که دل های یک ملت را سوگوار کرد. حادثه ای که در اثر سوء تدبیرها و غفلت های مسئولان وزارت راه و شهرسازی نفس 48 مسافر بهشتی را به جان فرساترین طریق ستاند.

فاجعه هفت خان در استان سمنان در اثر برخورد دو قطار تبریز – مشهد و سمنان-مشهد شکل گرفت و با قصور مسئولان وزارت راه دهها خانواده آذربایجانی عزادار شدند.

 

علامت سوال های بی پاسخ پس از یک سال

اکنون یک سال از آن روز وحشتناک می گذرد و هنوز هم علامت سوال های بسیاری درباره علت و عاملان حادثه وجود دارد که علی رغم توجیه های مسئولان امر بدون پاسخ مانده اند.

طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی پس از این حادثه غم انگیز در 13 بند در مجلس شورای اسلامی در حالی مطرح شد که استیضاح «عباس آخوندی» تنها به فاجعه قطار تبریز-مشهد محدود نمی شد و مردم و نمایندگان آذربایجان شرقی از عملکرد ضعیف این وزارتخانه در اجرای طرح های راه و شهرسازی استان هم انتقاد داشتند.

رویکرد سوال برانگیز وزارت راه و شهرسازی در آذربایجان شرقی و معطلی چندین ساله پروژه های متعددی به مانند راه آهن میانه – تبریز، بزرگراه اهر – تبریز، بزرگراه شبستر- تسوج، بزرگراه مرند – جلفا، بزرگراه تبریز – سهند و... و عقیم ماندن پروژه آزادراه تبریز – بازرگان علامت سوال هایی است که در ذهن شهروندان آذربایجان شرقی وجود داشت و دارد که حتی پس از جلسه استیضاح آقای آخوندی هم به سبب عملکرد غیر هماهنگ و سیاسی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بی پاسخ ماند.

هنوز هم که هنوز است خبری از مقصران این حادثه نشده و ظاهراً پرونده این فاجعه به فراموشی سپرده شده است! گویی اگر در این کشور فشار رسانه ای نباشد، هیچ کاری به سرانجام نمی رسد.

 

تا مشخص شدن مقصران این حادثه دست از پیگیری برندارید

حجه الاسلام «سید محمدعلی آل هاشم»، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در سالگرد این حادثه تاکید کرده است نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید توجه ویژه‌ای نسبت به حادثه‌ی قطار تبریز - مشهد داشته باشند و به منظور به نتیجه رساندن و معلوم شدن مقصران این حادثه دست از پیگیری برندارند.

وی در خطبه‌های نماز جمعه‌ی هفته گذشته تبریز با اشاره به سالگرد جان‌باختگان حادثه‌ قطار تبریز- مشهد گفت: جان‌باختگان این حادثه، راهی زیارت امام رضا (ع) بودند که با قصور و اشتباه افرادی که بالاخره معلوم نشد، چه کسانی هستند، جان خود را از دست دادند.

 

مدارک سهل انگاری ها روی میز دادستان کل کشور

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمام مدارک و مستندات مربوطه حادثه قطار به همراه مدارک سهل انگاری‌های صورت گرفته به دادستان کل کشور تحویل داده شده است،گفت: اقدامات و مراحل پرونده طی شده و طبق آخرین اطلاعات در چند روز آینده نتیجه نهایی اعلام شده و مقصران اصلی و مرتبطان در این ماجرا مشخص می‌شوند.

«محمداسماعیل سعیدی» با تاکید به اینکه امیدواریم در رابطه با پرونده فاجعه قطار تبریز برخورد ریشه‌ای صورت گیرد، ادامه داد: باید برخورد قضایی نیز با این پرونده ماهیتی باشد که البته قاضی پرونده حادثه قطار تبریز- مشهد نیز با جدیت با این پرونده برخورد کرده و تمام مسائل بزرگ و کوچک را مورد بررسی قرار داده است. 

وی متذکر شد: امیدواریم هر چه سریع‌تر مقصران اصلی شناسایی شده و دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگوار در کشور نباشیم.

این نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر از پرداخت نشدن حق بیمه مورد اشاره وزیر راه و شهرسازی پس حادثه قطار تبریز پس از یک سال خبر داد و گفت: افراد حادثه‌دیده در سانحه قطار تبریز از لحاظ صدمات جانی و مالی حق و حقوقی دارند که در مدت یک‌‌سال اصلاً پرداخت نشده است.

سعیدی با تاکید به اینکه پرداخت بیمه حق مسلم حادثه‌دیدگان بوده و شاید در شأن آنها نبوده که پیگیر بیمه باشند، تصریح کرد: وقتی وزیر راه و شهرسازی در زمان حادثه حرف از بیمه بودن مسافران قطار زده و می‌گوید جای هیچ نگرانی نیست و چالش‌های بزرگی را ایجاد کرد، پس چرا بعد از یک سال هنوز بیمه و حق و حقوق حادثه‌دیدگان پرداخت نشده و برخی شرط و شروط‌ها مانند الزام به رضایت دادن خانواده جان باختگان نیز برای پرداخت حق بیمه به گوش می‌رسد که اصلاً قابل قبول نیست؟

 

پرداخت دیه به شرط رضایت اولیای دم!

«احمد علیرضا بیگی» دیگر نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: از قوه قضائیه، هیات رئیسه مجلس و کمیسیون عمران درخواست می کنم که نتایج صریح رسیدگی به پرونده حادثه قطار سمنان- تبریز را هر چه سریع‌تر اعلام کنند.

وی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال جاری دادستان سمنان از اعلام جرم علیه 4 نفر از مقامات کشوری مقصر در این حادثه خبر داد و همین مقام قضایی اسفند سال گذشته از صدور قرار عدم صلاحیت و ارجاع آن به دادسرای تهران خبر داده بود.

علیرضا بیگی با بیان اینکه از سوی دیگر پرداخت دیه از سوی بیمه موکول به اعلام رضایت اولیای دم شده بود، یادآور شد: ملت و نمایندگان ملت، خواستار تعیین مقصران و برخورد با آنها هستند، حتی اگر موضوع رضایت از جانب اولیای دم اتفاق افتاده باشد، جنبه عمومی موضوع باید به دقت مورد توجه قرار گیرد تا موارد مشابه تکرار نشود و درس عبرت برای مدیران خاطی کشور شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نگاه سیاسی در برخورد با مقصران حادثه آزاردهنده است، افزود: آوردن وزیر برای جلسه استیضاح با کارشکنی هیات رئیسه مواجه بود و متاسفانه با همین نگاه سیاسی تمام قد پشتیبان وزیر راه قرار گرفتند و اعتبار خود را در گرو حمایت از خاطیان این فاجعه بزرگ ملی قرار دادند.

علیرضا بیگی افزود: بنده به عنوان نماینده مردم نمی‌دانم به خانواد‌ه‌های قربانیان درباره این حادثه تألم بار چه پاسخی دهم و به مادری که از جنازه تنها فرزندش هیچ چیزی باقی نمانده و از بنده سوال می‌کند که کجا برای فرزندش اشک بریزد؟، چه پاسخی دهم.

 

منتظر گزارش اقدامات مقامات قضایی هستیم

در همین خصوص عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نتیجه نهایی مقامات قضایی برای حادثه قطار تبریز- مشهد مشخص نشده است،گفت: برخی حادثه‌دیدگان شرط رضایت برای دریافت بیمه را قبول نکرده‌اند.

«محمدحسین فرهنگی» در گفت‌وگو با خبرنگار «فارس» اظهار داشت: با توجه به اینکه ۲۸ صفر را سپری کردیم، داغ دوباره حادثه قطار نیز برای مردم استان تازه‌ شد.

وی با بیان اینکه بعد از حادثه قطار تبریز - مشهد، نمایندگان استان تلاش زیادی برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی داشتند، افزود: با وجود مقاومت‌های زیاد برای عدم استیضاح وزیر، توانستیم او را به مجلس بکشانیم و در زمان اختصاص داده شده، سوال‌های خودمان را در جلسه استیضاح مطرح کنیم و در نهایت نیز مابقی موضوع به مقامات قضایی جهت بررسی حقوقی سپرده شد.

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان استان نظرات خود را به صورت مستند و مکتوب به مقامات قضایی ارسال کرده‌اند، ادامه داد: نتیجه نهایی مقامات قضایی در رابطه با حادثه قطار تبریز به مشهد مشخص نشده است.

 

پروژه های ریلی آذربایجان در اولویت آخر وزارت راه

فاجعه قطار تبریز- مشهد هر چند حادثه ای به غایت تلخ و دردآور بود، اما می توانست موجب توجه بیش از پیش دولت به زیرساخت های حمل و نقل ریلی و جبران کمبودها و کم توجهی های گذشته دولت به بخش راهسازی و راه آهن آذربایجان باشد که با گذشت یک سال از این حادثه تلخ، هنوز هم تحرک چندانی در این خصوص قابل مشاهده نیست.

هنوز هم شاهد نارسایی ها در پروژه های ریلی و راهسازی آذربایجان هستیم و عملکرد وزارت راه و شهرسازی پس از فاجعه قطار تبریز تنها محدود به تغییر جایگاه مدیران بوده است!

«خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی به تازگی مطالبی را درباره برنامه ها و اولویت های این وزارتخانه در حوزه راه آهن و اتمام خطوط ریلی کشور بیان کرده که اظهارات وی نگرانی هایی را درباره پروژه قدیمی، اما حیاتی برای کشور و منطقه، یعنی خط آهن میانه - تبریز به وجود آورده است.

بر اساس اظهارات وی که پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آن را منتشر کرده، برنامه تکمیل مراحل باقی مانده راه آهن میانه - تبریز در اولویت آخر و بعد از استان های همدان، ‌کرمانشاه، ‌گیلان و آذربایجان غربی قرار گرفته است.

خادمی در این گفت و گو از تکمیل خطوط ریلی پنج استان تا پایان امسال خبر داده که پروژه خط آهن میانه - تبریز در اولویت آخر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرده امسال ۹۱۹ کیلومتر راه آهن تکمیل می شود که بخشی از آن شامل اتصال خطوط ریلی پنج استان یاد شده است.

 

هیجده سال توجیه و تبعیض!

در حالی این پروژه مهم که ابعاد بین المللی دارد، امسال وارد هیجدهمین سال اجرایی خود شده که در طول دولت روحانی در سال های اخیر پروژه های زیادی در کشور از جمله در استان های همدان، کرمانشاه و گیلان اجرا و به بهره برداری رسیده و یا در آستانه بهره برداری قرار دارند.

با این وجود این پرسش در میان افکار عمومی به وجود می آید که اگر کمبود بودجه موجب تاخیر و یا توقف این پروژه شده و یا می شود، پس چگونه در استان های دیگر شاهد توسعه و پیشرفت خطوط ریلی هستیم؟ طولانی شدن زمان اجرا و بهره برداری از این پروژه و دیگر پروژه های وزارت راه در آذربایجان شرقی درکنار نارضایتی های محلی، شائبه های تبعیض در رویکردهای دولت را در منطقه آذربایجان به اذهان متبادر می کند.

استدلال‌های موجود مسئولان برای تاخیر این پروژه کمبود بودجه، زمان‌بر بودن واردات ریل‌های خریداری شده، به موقع نبودن تخصیص‌های اعتباری و موضوعاتی از این دست است که حتی جمع همه این موارد را نیز نمی تواند عذرهای قابل قبولی در برابر به طول انجامیدن 18 ساله یک پروژه ملی که سیستم حمل و نقل ریلی ایران را به اروپا متصل می کند، باشد. چرا که اجرای طرح های سنگین تر و البته گاه کم اولویت تر از این پروژه، صحت چنین توجیهاتی را باطل می کند.

پروژه های دیگر منطقه هم دست کمی از این پروژه ندارند، 16 سال از کلنگ زنی راه آهن ارومیه-مراغه می‌گذرد اما برخلاف تمامی وعده‌های مقامات کشوری و استانی، این طرح هنوز به سرانجام نرسیده است. اجرای راه‌آهن مراغه - ارومیه از سال ۸۰ آغاز شده ولی پس از 16 سال فراز و فرود و موانع متعدد اعتباری و پیمانکاری هنوز به سرمنزل مقصود نرسیده و مردم ارومیه همچنان چشم انتظار شنیدن صدای سوت قطار هستند.

 

عملکرد سیاسی نمایندگان مجلس و فرصت هایی که از دست رفت

پروژه های راهسازی آذربایجان با بی مهری دولت مواجهند؛ در حالی که بخش راه یکی از مهمترین زیرساخت های توسعه کشورهاست، آذربایجان شرقی در زمینه بزرگراه ها، آزادراه ها و راه آهن یکی از فقیرترین استان های کشور است و این در حالی است که آذربایجان به عنوان دروازه ورود به اروپا و قفقاز باید پیش تر از این ها زیرساخت های راه و حمل نقل خود را تکمیل شده می دید.

در حالی که استیضاح وزیر راه  وشهرسازی می توانست موجب تغییر رویکرد دولت نسبت به پروژه های زیرساختی شمالغرب کشور شود و این پروژه ها را با سرعت قابل قبولی به سر منزل مقصود برساند، عملکرد سیاسی نمایندگان مجلس در این استیضاح، نه تنها موجب خسران آذربایجان شرقی در بخش تکمیل زیرساخت های توسعه ای شد، بلکه اکنون پس از یک سال خاطیان فاجعه قطار تبریز-مشهد نیز مشخص نشده اند!

داغ خانواده های جان باختگان فاجعه قطار تبریز هنوز هم سینه های عزیزانشان را می سوزاند و سیاسی کاری در این موضوع به مثابه نمک پاشی روی زخم این خانواده هاست. مسئولان وزارت راه و شهرسازی مدیون این خانواده ها و دیگر خانواده هایی هستند که به سبب سوء مدیریت در این وزارتخانه عزیزانشان را در حوادث مختلف جاده ای، ریلی و هوایی کشور از دست داده اند.

آیا زمان آن نرسیده است که این وزارتخانه زیرساختی و مهم شاهد مدیریتی غیر سیاسی و تنها مبتنی بر اولویت های مصالح ملی و توسعه ای آینده کشور باشد؟

* گزارش از محمد سهرابی

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما