شناسهٔ خبر: 22718367 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چگونه سعودی ها از رسانه ها در پروژه استعفای سعد الحریری بهره بردند؟

بیروت-ایرنا-ماجرای اخیر اعلام استعفای «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان در عربستان سعودی،ابعاد دیگری نیز داشت که یکی از مهمترین آنها بعد رسانه ای و تبلیغاتی بود؛ اینکه چگونه برخی رسانه ها به بازوی این پروژه تبدیل شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سعد الحریری شنبه 13 آبان (4 نوامبر) در حالی که در عربستان سعودی بود از سمتش کناره گیری کرد.
بسیاری در لبنان این استعفا را ناشی از فشار عربستان دانستند. «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان صراحتا گفت که الحریری در عربستان در بازداشت است.
هرچند که در نهایت پس از دو هفته و با پادر میانی فرانسه، الحریری از عربستان به فرانسه و سپس به لبنان بازگشت. او پس از بازگشت به کشورش از استعفایش صرفنظر کرد.
روزنامه «الاخبار» در سرمقاله امروز (دوشنبه) خود به قلم «ابراهیم الامین» سردبیر این روزنامه با اشاره به برنامه ریزی عربستان سعودی در موضوع استعفای سعد الحریری نوشت: طراحان کودتا تمام جوانب مربوط به این کار را مد نظر قرار داده و از همان ابتدا برای آن برنامه ریزی کردند.
به نوشته الاخبار، «ثامر السبهان» وزیر مشاور سعودی پس از انتخاب میشل عون به ریاست جمهوری لبنان، شروع به ایجاد یک شبکه حزبی، سیاسی، رسانه ای و حتی امنیتی در داخل لبنان کرد. زمانی که دستور عملیات صادر شد و الحریری بیانیه استعفای مشکوک خود را از ریاض قرائت کرد، ظرف چند ساعت رسانه های تحت نفوذ عربستان در لبنان، این استعفا را اقدامی از روی اراده خواندند چون محتوای بیانیه اعلام جنگ علیه حزب الله به عنوان دشمن مشترک آنها بود.
همه کسانی که احساس می کردند مصالحه عون و الحریری برای ریاست جمهوری و نخست وزیری به ضرر آنها تمام شده از جمله ته مانده های جناح 14 مارس، حزب نیروهای لبنان، یک جناح قدرتمند در داخل حزب کتائب، جدا شدگان از جریان المستقبل که «اشرف ریفی» در راس آنها قرار داشت و نیز جمعی از اصحاب رسانه که به خاطر فضای مصالحه، ماه ها از صفحه تلویزیون به حاشیه رانده شده بودند، همگی تلاش کردند فضایی موید کودتای سعودی ها را در لبنان حکمفرما سازند.
به گزارش الاخبار، تحقیقات در این خصوص ادامه دارد اما سخن از میلیون ها دلار پول مطرح است که سعودی ها به صورت شتاب زده به این عده پرداخت کردند تا همراهی آنها را در رسیدن به اهداف خود جلب کنند.
هیچ یک از رسانه های وابسته به جریان 14 مارس قادر نبود بگوید که الحریری در عربستان در شرایط غیر طبیعی قرار دارد. اینها در شرایطی کار می کردند که از دو جهت تحت فشار قرار داشتند: از یک سو وعده حال مشکلات مالی شان در صورت همراهی با سعودی ها به آنها داده می شد و از سوی دیگر هراس افکنی هایی در کار بود تا ثابت کند که خواسته های شاه (سعودی) در حکم عمل انجام شده است. از همین رو این رسانه ها دست به ترویج داستان های خرافاتی زدند که خوشمزه ترین آنها این بود که جنگنده ها آماده حمله به مقرهای حزب الله شده اند.
شبکه های همچون MBCI و MTV و المستقبل در کنار روزنامه های «النهار» و «ارویون لوجور» و چند سایت خبری دیگر سعی داشتند روی مساله بازداشت الحریری سرپوش بنهند اما با برملا شدن قضیه و آغاز ضد حمله به عربستان، دستپاچگی در این رسانه ها آشکارتر شد.
این روند پس از مصاحبه شبکه المستقبل با سعد الحریری بیش از پیش تشدید شد چرا که بر خلاف خواسته السبهان، الحریری بیشترین استفاده را از مصاحبه با «بولا یعقوبیان» برد.
الاخبار در پایان نوشت: افشای یکباره نام رسانه های توطئه کننده علیه الحریری از سوی او کاری دشوار است اما لبخندهای تصنعی نمی تواند دلخوری ها و ناراحتی ها را مخفی کند.
خاورم*390*2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

انتهای پیام /*

نظر شما