شناسهٔ خبر: 22716546 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرگ خاموش در جولان بی پایان قاتل نامرئی

مشهد - ایرنا- با آغاز فصل سرما و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی، رد پای قاتل نامرئی عمیق تر و خبرهای گازگرفتگی عنوان رایج رسانه ها می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن از شایع ترین و خطرناک ترین نوع مسمومیت هاست که سالانه هزاران قربانی می گیرد و تلفات ناشی از این مسمومیت سالانه روند افزایشی دارد.
طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی، پارسال 836 نفر در کشور براثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند که 609 نفر از آنان در نیمه دوم سال جان باختند و بیشترین تلفات نیز 145 و 147 نفر در آذرماه و دی ماه به ثبت رسید.
بر اساس این گزارش رشد تلفات گازگرفتگی در نیمه دوم هر سال مطابق آمارهای این سازمان در سال‌های دیگر نیز تکرار شده و در بسیاری موارد ماه های آذر و دی بیشترین تلفات را به خود اختصاص داده، به طوری که بیش از 70 درصد تلفات گازگرفتگی در هر سال مربوط به نیمه دوم سال است.
همچنین طبق آمار پزشکی قانونی، 204 نفر از هموطنان در پنج ماه نخست سال جاری در پی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند.

*رشد 2 برابری تلفات ناشی از گازگرفتگی در خراسان رضوی
به تبع رشد آمار تلفات ناشی از گازگرفتگی در کشور، این تلفات در خراسان رضوی نیز با جمعیت 6.5 میلیون نفری، در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 2 برابری داشته است.
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین مرگ با گاز منوکسید کربن در ماههای سرد رخ می دهد که رعایت نکردن نکات ایمنی و حفاظتی در استفاده از دستگاههای گرمایشی مهمترین علت آن است.
دکتر سیدآریا حجازی افزود: در هفت ماه نخست سال جاری 15 نفر براثر گازگرفتگی و استنشاق گاز مونوکسید کربن در خراسان رضوی جان خود را از دست دادند.
وی با بیان اینکه 6 نفر از این تعداد زن و مابقی مرد بودند، خاطرنشان کرد : این میزان در مدت مشابه سال قبل هفت نفر بود.
حجازی تاکید کرد: سردرد، احساس سنگینی و گیجی، تهوع و استفراغ و سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو و درد در قفسه سینه از مهمترین علائم مسمومیت و گازگرفتگی با گاز مونواکسید کربن است.
وی بیان کرد: پارسال 62 نفر در استان براثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند که آمار متوفیان در نیمه دوم نسبت به نیمه اول رشد هشت برابری داشت.

*رشد چهار برابری حوادث مربوط به گازگرفتگی در مشهد
حوادث مربوط به گازگرفتگی و مسمومیت ناشی از آن در پی عدم رعایت اصول ایمنی و بی احتیاطی رخ می دهد، غفلتی که بهای سنگینی دارد .
به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد در نیمه نخست سال جاری 23 مورد حادثه گازگرفتگی در این کلانشهر به سازمان اعلام و منجر به عملیات شده است.
آتشپاد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این آمار در مدت مشابه سال قبل 6 مورد بوده است.
وی با بیان اینکه 69 حادثه گازگرفتگی در سال گذشته منجر به عملیات شده بود، بیان کرد: 63 مورد از این تعداد مربوط به نیمه دوم سال و آغاز فصل سرما بوده است.
آتشپاد جعفری خاطرنشان کرد: در عملیات انجام شده در سال گذشته 20 نفر به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند که 19 مورد مربوط به نیمه دوم سال بود.
وی ادامه داد:همچنین در نیمه نخست امسال پنج نفر درپی گازگرفتگی در مشهد جان باختند.

*اصلی ترین علل حوادث مرتبط با گازگرفتگی
مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد بیان کرد: بخاری، شومینه و آبگرمکن های نفتی یا گازی از جمله وسایلی هستند که با افزایش موارد استفاده در زمستان خطرساز می‌شوند.
آتشپاد جعفری افزود : روشن کردن گاز پیک نیک و استفاده از اجاق گازهای کوچک برای گرم کردن فضا در محیط های بدون تهویه نظیر چادرهای مسافرتی و خودروها از دیگر علل مهم گازگرفتگی و مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.
وی خاطرنشان کرد: نامناسب بودن مسیر لوله های دودکش و پکیج در محیط های آپارتمانی، نامناسب بودن لوله های سیمانی دودکشها و عدم استفاده از کلاه اچ (H) از دیگر علل اصلی گازگرفتگی هستند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد گفت : استفاده مشترک چند وسیله گرمازا از یک دودکش نیز بسیار خطرناک است، همچنین دودکشهای فلزی باید در مسیر خود با بستهای مخصوص محکم شده باشد به نحوی که از جدا شدن اتصالات جلوگیری شده و به هیچ عنوان نباید برای نصب دودکش بطور ناایمن از پنجره استفاده شود.
جعفری تاکید کرد: با کمترین هزینه و ارتقای سطح دانش ایمنی خانواده ها، می توان از وقوع این حوادث تلخ جلوگیری کرد و ردپای قاتل نامرئی را از زندگی پاک کرد.

* برگزاری 285 هزار و 994 نفر ساعت آموزش شهروندی برای ارتقای فرهنگ ایمنی
سهل انگاری ها و غفلت های جزئی همیشه از عوامل اصلی حوادث مختلف از جمله گازگرفتگی است از این رو سازمان آتش نشانی مشهد با برگزاری برنامه های مختلف سعی در ارتقای فرهنگ ایمنی در بین شهروندان دارد.
معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت : برگزاری دوره های آموزش شهروندی در مباحث مختلف از جمله گازگرفتگی و مسمومیت ها از برنامه های جاری این سازمان است که به طور مستمر برگزار می شود.
غلامحسین حاجی زاده با بیان اینکه سالانه حدود 20 هزار خانوار مشهدی زیر پوشش آموزشهای شهروندی قرار می گیرند ، افزود : در نیمه نخست امسال نیز 285 هزار و 994 نفرساعت آموزش شهروندی با سرفصل های مختلف از جمله اقدامات لازم برای پیشگیری از گازگرفتگی انجام شده است.
وی بیان کرد : همچنین 29 هزار و 398 هزار نفرساعت آموزش ضمن خدمت برای ارتقای ایمنی شهر و شهروندان برای پرسنل سازمان برگزار شده است.
حاجی زاده خاطرنشان کرد : برگزاری همایشهای پیشگیرانه و توزیع بروشورهای آموزشی در سطح شهر و مدارس ، ساخت کلیپ ها و فیلم های کوتاه آموزشی و آموزش چهره به چهره به دانش آموزان و شهروندان از دیگر اقدامات این سازمان در راستای ارتقای فرهنگ ایمنی است.
باید هوشیار بود که ممکن است سهل انگاری و اشتباهات کوچک پایانی بر زندگی یک انسان و سرد شدن کانون گرم یک خانواده باشد.
گزارشگر : ندا جواهرفر ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7505/5132

انتهای پیام /*

نظر شما