شناسهٔ خبر: 22701237 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

4 روش ایرانی برای فروش آیفون X

صاحب‌خبر -

ساحره چمنی
saherehchamani@
همزمان با اجرای نیم بند طرح رجیستری، گوشی آیفون 10 هم وارد بازار شد و قیمتی نجومی تر از همیشه برای آن در نظر گرفته شد. موضوع افزایش نرخ آیفون سروصدای زیادی به پا کرد تا آنجا که مسوولان ذیربط هم درصدد برآمدند تا اقدامات جدیدی برای آن به عمل آورند. 
وضع قوانین جدید از یک سو و سختگیری هایی که روی واردات آن صورت گرفت از سوی دیگر باعث شد تا آیفون X به یک گوشی مهم در بازار تبدیل شود تا آنجا که حتی تمرکز اجرای طرح رجیستری روی این گوشی قرار گرفت و باعث شد تا نه تنها جلوی قاچاق آن گرفته نشود بلکه قیمت مدل قانونی آن بیش از همیشه افزایش یابد و بازار هر روز نابه سامان تر شود به نحوی که امروز شاهد چند نرخی شدن این گوشی در بازار باشیم. 
روز قبل از انواع قیمت های ساخته شده برای این محصول در ایران پرداختیم و امروز قصد داریم روش های مختلف فروش این گوشی را بررسی کنیم تا خریداران بتوانند بهتر تصمیم بگیرند که این گوشی را به چه روشی و با چه سرویس هایی دریافت کنند. هم اکنون آیفون X در سه مدل قانونی، قاچاق و شبه قانونی در بازار موجود است که هر کدام با نرخ متفاوتی در اختیار مشتری قرار می گیرد.
 آیفون های قانونی
مدل قانونی این گوشی تنها توسط دو شرکت از مجموعه چند ده شرکتی که مجوز واردات آن را دریافت کرده، به بازار ایران عرضه شده است که بنابر گزارش برخی واردکنندگان، قیمت این گوشی با احتساب عوارض گمرکی و سود بازرگانی آنقدر بالا تمام می شود که بسیاری از شرکت ها ترجیح داده اند فعلا به مقوله واردات گوشی مذکور وارد نشوند. 
لذا فعلا تنها دو شرکت این گوشی را وارد و بخش بزرگی از آن را در اختیار چند فروشگاه منتخب اینترنتی قرار داده اند البته با این توضیح که تقریبا یک میلیون تومان از قیمت قاچاق آن بیشتر است؛ البته این مدل مزیت هایی دارد که از آن جمله می توان به دارا بودن گارانتی پرداخت. البته اکثر کسانی که به نوعی طرفدار محصولات اپل هستند معتقدند که آیفون تقریبا نیازی به گارانتی ندارد و معمولا ترجیح می دهند این گوشی را بدون گارانتی تهیه کنند. 
حالا بگذریم از اینکه شرکت های واردکننده گوشی آیفون هیچ طرحی از گارانتی گوشی های خود ارایه نمی دهند و مشخص نیست این افزایش قیمت دقیقا برای چه سرویس هایی از مشتری دریافت می شود، این درحالی است که شرکت های رقیب همچون سامسونگ و هوواوی، در ازای دریافت مبلغی بابت ارایه خدمات پس از فروش مثلا اعلام می کنند که تا مدت معینی اگر گوشی دچار فلان ایراد شود، دستگاه تعویض یا فلان سرویس به آن تعلق می گیرد. حتی برخی از این شرکت ها اقدام به ارایه سرویس VIP کرده اند که مثلا گوشی های پرچمدارشان را به مدت معینی در صورت خرابی یا مشکلات سخت افزاری و نرم افزار از در منزل تحویل گرفته و پس از تعمیر دوباره در منزل به مشتری تحویل می دهند. مرکز پاسخگویی شبانه روزی نیز از دیگر خدمات این شرکت هاست. بنابراین مشخص نیست که واردکنندگان گوشی های اپل در ازای دریافت این مبلغ قرار است چه خدماتی به کاربران ارایه دهند.
 از سوی دیگر این گوشی در شبکه اپراتوری کشور رجیستر شده است، بنابراین پس از اجرای طرح رجیستری گوشی های موبایل، از کار نمی افتد و دارنده آن با خیال راحت می تواند از گوشی خود استفاده کند.
آیفون های قاچاق
اما نوع دیگری از آیفون که هم اکنون در بازار موجود است، مدل قاچاق آن است که تقریبا یک میلیون تومان قیمت کمتری نسبت به نمونه قانونی آن دارد. این گوشی گارانتی ندارد و رجیستر هم نشده است. بر این اساس مشتری باید تصمیم بگیرد که این گوشی را بدون هیچ سرویس و خدماتی به قیمت یک میلیون تومان ارزان تر بخرد و این در حالی است که موقع خرید پیامکی مبنی بر قاچاق بودن گوشی دریافت می کند و از سوی دیگر پس از یک ماه ظاهرا گوشی از کار می افتد. البته گویا روشی برای حل این مشکل وجود دارد و آن این است که مشتری پس از اینکه گوشی را خریداری کرد یا صبر کند تا گوشی از کار بیفتد یا بلافاصله پس از خرید با پرداخت عوارض گمرکی و دوبرابر سود بازرگانی اقدام به رجیستر گوشی خود کند که در صورت اجرای کامل طرح رجیستری گوشی از کار نیفتد و به این شکل نگرانی بابت مشکلاتی که ممکن است در آینده با آن روبه رو شود، نداشته باشد.
 آیفون های شبه قانونی
اما مدل سوم خرید آیفون شبه قانونی است. حالا آیفون شبه قانونی چیست؟ این گوشی ها به شکل قاچاق وارد بازار شده اند و واردکننده خود با پرداخت عوارض گمرکی و سود بازارگانی آن گوشی را در شبکه اپراتوری کشور رجیستر کرده است. این گوشی ها گارانتی ندارند اما رجیستر شده اند بنابراین مشتری از بابت از کار افتادن گوشی احیانا در طول یک ماه پس از خرید نگران نخواهد بود. اما قیمت این گوشی ها حد وسط گوشی های گارانتی دار قانونی و قاچاق است. یعنی 500 هزار تومان ارزان تر از مدل گارانتی دار قانونی و 500 هزار تومان گران تر از گوشی قاچاق است.
 آیفون های مسافری
اما روش سومی هم وجود دارد و آن این است که شما به کشور دیگری سفر کنید و یک دستگاه به شکل مسافری یا چمدانی با خود به کشور وارد کنید. به این ترتیب پس از ورود می توانید شماره سریال گوشی را در گمرک ثبت کرده و پس از پرداخت عوارض آن بدون نگرانی از گوشی استفاده کنید. حالا عوارض و سود بازرگانی گوشی هایی که به این شکل وارد بازار می شوند، چگونه محاسبه می شود. بر اساس گزارش گمرک کل عوارض گمرکی و سود بازارگانی گوشی های وارداتی از نوع مسافری 16 درصد است که برای گوشی آیفون X عوارض گمرکی به اضافه دو برابر سود بازرگانی در نظر گرفته می شود که مثلا برای یک گوشی مثل آیفون حدود 800 هزار تومان محاسبه می شود. به این ترتیب شما می توانید گوشی مد نظر را با قیمت جهانی از خارج از کشور تهیه کرده و با پرداخت مبلغ حدود 800 هزار تومان گوشی خود را در کشور فعال کنید.
حالا تصمیم با شماست که بر اساس موارد ذکر شده کدام گوشی آیفون X را خریداری کنید.

نظر شما