شناسهٔ خبر: 22692829 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

اختصاصی نصر/

رونمایی از کتاب "از هامون تا ارومیه" / اورمو سوسوز قالماسین

نصر: آیین رونمایی از کتاب شعر "از هامون تا ارومیه" (اورمودان هامونا) که با مضمون "شعرهایی برای خشکی دریا جان!" به قلم علی فیروزکوهی و سمیه اسدی نوشته شده است ، با حضور چهره های فرهنگی و ادبی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، خشک شدن دریاچه هایی همچون ارومیه داغ در دل بسیاری از اصحاب هنر و فرهنگ انداخت که آنها را به خلق آثاری بی نظیر برای بیان در دل و جلب توجه عموم  تشویق کرد، کتاب شعر "از هامون تا ارومیه" اثری دو زبانه از جمله این آثار هنری ارزشمند است که در پاییز ۹۶ متولد شد.

این کتاب که نام دیگری با عنوان "اورمودان هامونا" به زبان ترکی دارد با مضمون "شعرهایی برای خشکی دریا جان!" نوشته شده است و شامل مجموعه ای از شعر های علی فیروزکوهی و سمیه اسدی می باشد که در محفلی فرهنگی با حضور چهره های فرهنگی و ادبی از آن رونمایی شد.

این اثر هنری به قلم شاعرهای آن تقدیمی به دریاچه های دوست داشتنی ارومیه و هامون است و از هامون تا ارومیه را راهی از روان تاریخ و اسطوره تاریخ و مردمانی تبارمند و فرهمند دانسته اند.

از نگاه این دو شاعر اهل ادب هامون و ارومیه ایینه هایی هستند که از دیر باز پنجره گشوده اند بر اسمان خرد و شیفتگی و خجستگی ایرانی را نشان می دهند و معتقد هستند "اینک زمان ، این درفش را به من و تو سپرده است، در سیستان و اذربایجان" .

گفتنی است، این اثر دو زبانه کتاب 100 صفحه ای در 50 صفحه اول مجموعه شعر های فارسی با عنوان " از هامون تا ارومیه"  به قلم علی فیروزکوهی و فصل دوم آن با عنوان "اورمودان هامونا" اثر هنری سمیه اسدی شاعر جوان آذربایجانی است.

محرم محمدزاده که با نام محرم عمی شناخته می شود و امسال نیز به شورای اسلامی شهر تبریز پیوسته است، در آیین رونمایی این کتاب گفت: از خانم اسدی تشکر می کنم که به عنوان یک جوان آذربایجانی با نوشتن این کتاب اشعار ترکی خود را وقف دریاچه ارومیه کرده است و امیدوارم روزی برسد که تمام شاعرهای آذربایجانی شعر آذری بنویسند و این اشعار در تمام دنیا مشهور شود.

سمیه اسدی نویسنده اشعار ترکی کتاب "از هامون تا ارومیه" در آیین رونمایی از کتاب خود اظهار کرد: کتاب حاضر در حقیقت جهت اگاه سازی محیط زیست جمع آوری شده است ولی هیچ هدفی برای من بالاتر از آگاه سازی عموم مردم در خصوص  فاجعه خشک شدن دریاچه ارومیه نیست.

این شاعر در ادامه با بیان اینکه 600 دشت در سطح ایران داشتیم که اکنون اکثریت آنها  در حال خشک شدن هستند، گفت: در کل کره زمین 2.5 درصد آب شیرین داریم که عمده آن یخچال ها و محل زیست حیوانات آبزی است و تنها 0.5 درصد آن برای انسان قابل استفاده است، این در حالی است که ما حتی از پس نگهداری آب های شور و دریاچه ارومیه خود بر نمی آییم.

وی ضمن انتقاد از عملکرد عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: امید وار بودم آقای کلانتری کارهای بزرگی انجام دهند اما باید یادآوری کنم شما نه تنها دریاچه ارومیه بلکه  مدافع تمام دریاچه های ایران هستید، پس اگر کاری می کنید ریشه ای انجام دهید تا کل کشور از این بحران رها شود.

اسدی در انتها خاطرنشان کرد: در پایان سخنان خود فقط یک جمله می گویم " اورمو سوسوز قالماسین"

این گزارش می افزاید، در آیین رونمایی از این کتاب،محرم محمدزاده(محرم عمی)، انار مولان، صالح سجادی، رسول اسمعیلیان،  فرانک فرید، سولماز محمدیان، مرتضی سلماتی، علی شاملو، غلامرضا رزمی، سامان دولت شاهین و بختیار نظامی و ده ها چهره فکری، ادبی و هنری دیگر حضور داشتند که با شعرخوانی چندی از آثار خود رنگی دیگر به مراسم رونمایی دادند.

انتهای پیام/

نظر شما