شناسهٔ خبر: 22685417 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهارم آذرماه 1365 برگی از حماسه مقاومت مردم اندیمشک در دفاع مقدس

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، تاریخ پرفراز و نشیب نظام اسلامی مملو از حماسه هایی است که با خون شهدای والامقام دستاوردهای بزرگی برای نهادینه کردن ارزش های اسلام، دفاع از کیان اسلامی و مبارزه با دشمنان تا دندان مسلح رقم زده است.
امروز سالروز حماسه 4آذرماه اندیمشک است.
شهر اندیمشک در شمال خوزستان در چهارم آذرماه سال 1365 مورد هجوم ددمنشانه 54 فروند هواپیمای دشمن قرار گرفت.
حمله وحشیانه جنگنده های هوایی دشمن در این روز 300 نفر را در اندیمشک شهید و 800 نفر دیگر ا مصدوم کردند.
در میان شهدای این روز تعدادی کودک معصوم نیز به چشم می خورد.
بمباران هوایی دشمن یک ساعت و 45 دقیقه به طول انجامید ، پیکرهای خونین شهدای والامقام در میدان راه آهن به چشم می آمد.
راویان این روز ، از پیکرهای مطهر تکه تکه شده بر درختان راه آهن یاد می کنند.
نخستین حمله هوایی دشمن بعثی در چهارم آذر ماه سال 1365 حوالی ظهر به ایستگاه راه آهن اندیمشک صورت گرفت.
راه آهن به دلیل اهمیت استراتژیک در پشتیبانی از جبهه ها بغض و کینه دشمن بعثی را موجب شده بود به طوریکه در این روز راه آهن اندیمشک چند بار مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت.
سد دز ، پلاژ سد دز ، بیمارستان شهید بهشتی ، بازار ، مناطق مسکونی و حتی مدارس نیز از حملات راکت های دشمن در امان نماند به طوریکه شهر اندیمشک یکپارچه دود و خون شد اما این حمله وحشیانه نه تنها روحیه مردم اندیمشک را تضعیف نکرد بلکه مقاومتر از قبل به پشتیبانی از رزمندگان ادامه دادند.
یکی از مطالبات دیرینه مردم شهرستان اندیمشک ثبت این حماسه مقاومت در تقویم ملی کشور است.
مرضیه ساکی پور شهروند اندیمشکی در این خصوص به ایرنا گفت: مردم شهرستان اندیمشک باران بمب را در روز 4 آذر 65 بر خود دیدند و بسیاری از نقاط حساس شهرستان در این روز بمباران شد.
وی گفت:ثبت این حماسه یک دلگرمی برای کسانی است که در عرصه دفاع از ایران اسلامی سنگ تمام گذاشتند.
علیرضا نگارزاده دیگر شهروند اندیمشکی نیز گفت:به عنوان یک جوان اندیمشکی جای خالی این روز را در تقویم ملی کشورمان می بینم وامیدوارم تلاش های انجام شده با سرعت بیشتری به ثبت این روز در تقویم بیانجامد.
رئیس کمیسیون انرژی و نماینده مردم اندیمشک به خبرنگار ایرنا گفت:4 آذر 1365 تنها متعلق به اندیمشک نیست بلکه متعلق به نظام اسلامی و تمام شهدایی است که خالصانه برای دفاع از اسلام ناب محمدی و نظام اسلامی جانفشانی کردند.
فریدون حسنوند گفت: وجود خط آه و مسیرهای ارتباطی این شهر پر افتخار و نقش اندیمشک در پشتیبانی از جبهه های نبرد حق علیه باطل و تامین نیازهای رزمندگان اسلام، وجود مراکز نظامی و مخابراتی در این شهر یک هزار شهید، از جمله علت هایی است که اندیمشک به یک هدف مهم نظامی برای صدام تبدیل شد و این شهر ولایت مدار مورد حمله وحشیانه رژیم بعثی در 4 آذر 65 قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد:باریدن باران آتش دشمن نتوانست کوچکترین خللی در عزم و اراده و اعتقاد راسخ مردم شهرستان اندیمشک وارد کند.
فرماندار شهرستان اندیمشک نیز از حماسه 4 آذر به عنوان سند افتخار و مقاومت مردم اندیمشک نام برد و گفت:بمباران وحشیانه اندیمشک از سوی دشمن اوج ذلت آنان بود.
پیمان جهانگیری افزود:هنوز هم شاهدان عینی حماسه مقاومت چهارم آذر اندیمشک به خاطر دارند که چگونه مقاومت حماسی و تاریخی مردم اندیمشک با خون فرزندان این مرز و بوم در تاریخ ماندگار گردید.
وی گفت:خطوط مواصلاتی،تمرکز نیروهای جبهه و جنگ،وجود راه آهن و ویژگی های خاص اندیمشک موجب حملات وحشیانه دشمن به این شهر شد.
مرتضی طیبی پژوهشگر دوران دفاع مقدس نیز گفت: سال 65 اوج قدرت نیروی هوایی رژیم بعث عراق در سایه کمک های تسلیحاتی کشورهای حامی بود که جنایات زیادی در حق مردم ایران مرتکب شدند.
وی گفت:در هیچ جای دنیا قوانین جنگ اجازه نمی دهد به مدارس و بیمارستان ها و مراکز غیر دفاعی حمله شود اما عراق در جنگ به بسیاری از مراکز غیر نظامی حمله کرد.
همایش بزرگداشت حماسه مقاومت مردم اندیمشک 4 آذر روز شنبه در سالن شهدای معلم برگزار شد.
غبارروبی گلزار شهدا، برگزاری مسابقت شطرنج، برگزاری مسابقات فوتسال، همایش های ادبی ، برنامه زنده تلویزیونی کودک و چندین نشست خبری مسئولین شهرستان اندیمشک پیرامون حماسه 4 آذر از برنامه های بزرگداشت 4 آذر بود.
مردم اندیمشک با تقدیم یکهزار شهید نقش مهمی در پشتیبانی از رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس داشتند.
7281/6068
خبرنگار:زهرا دهقان- انتشاردهنده:محمدعلی فریدپناه

انتهای پیام /*

نظر شما