شناسهٔ خبر: 22685181 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آخوندی: هیچ تغییری در خرید هواپیما به وجود نیامده است

تهران - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سمینار مجمع جهانی راه (پیارک) گفت: هیچ تغییری در زمینه خرید هواپیما به وجود نیامده است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس آخوندی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: قراردادهای خرید هواپیما همچنان به قوت خود باقی است و هیچ اتفاقی در این زمینه به وجود نیامده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اهمیت ایمنی راه های کشور اظهارداشت: برای تبدیل ساختار مدیریت سنتی به مدیریت هوشمند و پیشرفته نیازمند هماهنگی و عزم ملی هستیم.
وی گفت: ساختار مدیریت هوشمند ایمنی راه های کشور نیازمند یک ساختار بسیار بزرگی است که به سرمایه گذاری، آموزش و هماهنگی بین سه قوه نیاز دارد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: تلفات سه میلیون و 100 هزار نفر در راه های کشورهای مختلف جهان و مجروح شدن 20 تا 50 میلیون نفر در این راه ها، آمار کمی نیست و به همین دلیل سازمان های بین المللی و تمام کشورهای جهان برای کاهش این آمار از تجارب خود باید استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در مساله ایمنی راه ها پنج راهبرد اصلی مدیریت جاده ها، خودروهای ایمن، کاربران بهتر، اعمال قانون و اقدامات امدادی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، گفت: تا کنون 800 اقدام مهم در این زمینه در کمیسیون ایمنی راه های کشور به تصویب رسیده تا بتوانیم با استفاده از تجربیات جهانی و تغییر ساختارهای مدیریتی و رفتاری ایمنی را در راه های کشور ارتقا بخشیم.
وی تاکید کرد: در صورتی که ما نتوانیم ساختار مدیریت هوشمند راه ها را در کشور مستقر کنیم میزان موفقیت ما در افزایش ایمنی راه ها بسیار کمتر خواهد بود.
وی تاکید کرد: هم اکنون تعداد خودروهای کشور به 20 میلیون دستگاه رسیده و استقرار ایمنی در 215 هزار کیلومتر راه موجود در کشور نیازمند برنامه ریزی های دقیق و عزم ملی است تا بتوانیم ایمنی را در جاده های کشور تقویت کنیم.
آخوندی با بیان اینکه سالیانه یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو به تعداد خودروهای کشور اضافه می شود ،گفت: تا 10 سال آینده تعداد خودروهای کشور به بیش از 30 میلیون دستگاه می رسد و ایمنی این خودروها در راه های کشور به مدیریت هوشمند جاده نیاز دارد و تمام برنامه ریزی های ما در این زمینه باید در این راستا انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که با 2 میلیون خودرو انتظار ما از ایمنی با 20 میلیون خودرو و 80 میلیون جمعیت متفاوت است، گفت: برای انتقال جابجای بار و مسافر کشور از جاده به ریل نیازمند 28 میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم.
وی اظهارداشت: تامین این میزان سرمایه گذاری از منابع داخلی و خارجی کار بسیار بزرگی است و در این راستا استفاده از منابع صندوق توسعه ملی باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا بتوانیم بخشی از جابجایی مسافر و بار کشور را از جاده به ریلی منتقل کنیم.
آخوندی تصریح کرد: در حال حاضر نیروهای امداد و نجات بسیار خوبی داریم و هنگام حوادث به کمک مردم می‌آیند؛ اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که یک سیستم امداد و نجات یکپارچه بین پلیس، هلال‌احمر، اورژانس، بهداشت و درمان و سازمان راهداری در کشور وجود دارد.
به گفته وی، یکپارچه کردن مدیریت امداد یک کار پیچیده و ساختاری است که وقتی بخواهد از سطح مرکز تا دورترین جاده عمل شود یک اقدام پیچیده‌ای است که با یک دستورالعمل اجرایی نمی‌شود ، بلکه نیاز به طراحی و انواع ابزارهای مختلف و هماهنگی‌های مختلف به ‌علاوه قانونگذاری و دستورالعمل های مربوطه را دارد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بدون حمل‌و نقل همگانی نمی می‌توانیم سطح ایمنی را در راه های کشور افزایش دهیم ، افزود: البته بحث یکپارچگی حمل‌ و نقل درون‌ و برون ‌شهری و یکپارچگی آن با توجه به یک میلیارد و 700 میلیون نفر سفر در ایران کار ما را بسیار پیچیده می کند .
وی اضافه کرد: سالیانه در کشور 700 میلیون سفر حومه ای در کشور انجام می شود و روزانه 2.5 میلیون سفر حومه ای در اطراف تهران داریم و 30 درصد تلفات سوانح رانندگی ما در 30 کیلومتری شهرها اتفاق می افتد، ضمن اینکه روزانه 550 هزار خودرو وارد تهران و یا از آن خارج می شوند و این فارغ از آلودگی هوا، مصرف سوخت و اتلاف وقت، خطر تصادف را در اطراف تهران بیشتر می کند و قاعدتاً با یک راهکار بنیادین باید هدایت آن به سمت ریل انجام دهیم که آن هم نیازمند سرمایه گذاری زیادی است.
آخوندی با بیان این که تا وقتی که ایران دومین سوخت ارزان جهان را دارد استفاده از خودروهای شخصی در ایران به جای وسایل نقلیه همگانی مورد توجه است، گفت: از جهت قیمت تمام‌ شده، حمل‌و نقل شخصی قابل‌ رقابت با حمل‌و نقل عمومی نیست و یا اینکه حمل‌و نقل عمومی مزیتی برای مردم ندارد زیرا با قیمت سوخت پایین از خودرو خود استفاده می کند.
وی با اشاره تردد 750 تا 800 هزار کامیون در کشور افزود: قیمت گازوییل در ایران 10 درصد نرخ جهانی آن است و با این نرخ نوسازی ناوگان با مشکلاتی زیادی مواجه است به‌ طوری‌ که بیش از 20 سال از بحث نوسازی ناوگان می‌گذرد، اما توفیقی در این زمینه نداشتیم در حالی که تردد آنها در راه های کشور مشکلات بزرگی را از نظر ایمنی به وجود می آورد.
به گزارش ایرنا، پیارک در سال 1908 همزمان با برگزاری اولین کنگره آن با شرکت 27 کشور جهان تحت نام انجمن بین المللی دایمی کنگره راه - پیارک تشکیل شد و از سال 1955 به مجمع جهانی تغییر نام داد و هم اکنون بیش از 2 هزار عضو از 142 کشور جهان دارد و وزارت راه و شهرسازی ایران در سال 1360 به طور رسمی به عضویت مجمع جهانی پیارک درآمده است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*1108*9132*6075
خبرنگار: ایرج منصوری*انتشار: زهرا هجینی نژاد

انتهای پیام /*

نظر شما