شناسهٔ خبر: 22685077 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

بهره‌مندی 11 هزار شخص حقیقی و حقوقی از یارانه دریافت خدمات آزمایشگاهی

در پی پرداخت یارانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای انجام پژوهش‎های آزمایشگاهی از طریق شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، بیش از 11 هزار شخص حقیقی و حقوقی از این اعتبارات بهره‌مند شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از اهداف شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، تسهیل دسترسی محققین و صنایع، به خدمات آزمایشگاهی در سراسر کشور است.

در این راستا، شبکه آزمایشگاهی سعی کرده است با اجرای فعالیت‌های مختلف، شیوه‎های متنوعی را برای دسترسی به اطلاعات توانمندی‌های آزمایشگاهی کشور، فراهم کند. امکاناتی همچون جست‌وجوی اطلاعات آزمایشگاه‌ها، اطلاعات تجهیزات و همچنین خدمات آزمایشگاهی که به تازگی ایجاد شده‌است.

باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، یکی دیگر از امکاناتی است که محققین و صنایع می‌توانند با عضویت در این باشگاه، با سهولت بیشتری خدمات آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی را یافته و از آن‌ها استفاده کنند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به منظور حمایت از پژوهش در کشور، یارانه‌ای برای اعضای باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی تخصیص داده‌است تا مکمل گرنت‌های پژوهشی دانشگاهی و بودجه‌های بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش بنیان شود. این یارانه در قالب طرح‌های اعتباری متنوعی ارایه شده است که از این میان می‎توان به طرح تخفیف ویژه اعضای هیئت علمی تا سقف 40 میلیون ریال و همچنین ویژه شرکت‎های دانش‎بنیان تا سقف 20 میلیون ریال اشاره کرد.
از شهریورماه 94 که باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است، تا کنون بیش از 13هزار شخص حقیقی و حقوقی به عضویت این باشگاه درآمده‌اند. تا 26 آبان 1396، تعداد 2 هزار و 654 عضو هیئت علمی بیش از 100 دانشگاه و پژوهشگاه کشور از اعتبار ویژه اعضای هیئت‌علمی بهره‌مند شده‌اند.

همچنین تا این تاریخ، 315 شرکت از یارانه ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و 647 نفر از یارانه ویژه برگزیدگان بنیاد ملی نخبگان، برخوردار شده‌اند. یکی دیگر از طرح‌های یارانه ارایه شده، ویژه همه اعضای باشگاه است که تا کنون اعتبار این طرح برای 7 هزار و 747 نفر فعال شده است.

شایان ذکر است تا کنون بیش از 5/5 میلیارد تومان یارانه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای استفاده پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان از طرح‌های تخفیف خدمات آزمایشگاهی ارایه شده در باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی، پرداخت شده است.

مهلت استفاده از اعتبار طرح ویژه سرآمدان علمی تا پایان آبان ماه 1396 بوده است و مهلت استفاده از اعتبار سایر طرح‌ها، 15 آذر 96 به پایان می‌رسد.

بنابر اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، ایجاد سازوکار جدید ارایه خدمات آزمایشگاهی را در برنامه کاری دارد که دریافت خدمات آزمایشگاهی در سراسر کشور را با سهولت بیشتری همراه خواهد کرد. همچنین با تأمین منابع مالی جدید، ارایه طرح‌های جدید تخفیف خدمات آزمایشگاهی برای اعضای مختلف باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی، در برنامه فعالیت این باشگاه قرار می‌گیرد.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، سال چهارم فعالیت خود را سپری می‌کند و توانسته‌است به عنوان مرجعی برای تأمین خدمات آزمایشگاهی تخصصی در کشور شناخته شود. پراکندگی جغرافیایی اعضای این شبکه، از طریق نمایش جغرافیایی پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی در دسترس قرارگرفته است. دسترسی به باشگاه مشتریان نیز از طریق صفحه ثبت نام افراد و شرکت‌ها در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی، فراهم شده‌است.

نظر شما