شناسهٔ خبر: 22684532 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

فاکسکان اضافه‌کار غیرقانونی در واحد تولید آیفون 10 را متوقف می‌کند

مهرداد عیسی لو / appleinsider / مهرداد عیسی لو / appleinsider

صاحب‌خبر -

فاکسکان، تأمین‌کننده‌ی اپل، پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که به اضافه‌کار کارآموزان دبیرستانی در یکی از واحد‌های تولید آیفون ۱۰ در چین پایان داده است. در این رابطه اپل نیز بیانیه‌ای منتشر کرده که در متن آن چنین آمده است:

اپل تمام تلاش خود را برای حصول اطمینان از این موضوع می‌کند که با تمامی کارکنان در زنجیره‌ی تأمین ما با عزت و احترامی برخورد می‌شود که سزاوار آن هستند. می‌دانیم که کارمان پایان نیافته است و باز هم به تلاش در جهت برجای گذاشتن اثری مثبت و حمایت از کارکنان در زنجیره‌ی خود ادامه خواهیم داد.

مدتی پیش، گزارشی در وب‌سایت فایننشال تایمز در مورد ۶ دانش‌آموز منتشر شد که مدعی بودند به‌صورت مداوم روزهای کاری ۱۱ ساعته را در یکی از واحد‌های تولید فاکسکان در ژنگ‌ژو گذرانیده‌اند؛ واحدی که وظیفه‌ی تولید آیفون X را برعهده دارد. گزارش‌ها حکایت از آن دارند که این کارآموزان، عضو یک گروه ۳۰۰۰ نفری از دانش‌آموزانی بودند که در قالب یک دوره‌ی سه‌ماهه‌ی کارآموزی از مدرسه‌ی حمل‌ونقل ریلی شهری ژنگ‌ژو استخدام شده بودند.

در آن زمان، اپل اعلام کرد که این کارآموزان به‌صورت داوطلبانه کار می‌کردند و در قبال فعالیتشان، «پاداش و مزایا» دریافت می‌کردند؛ البته غول دنیای فناوری به این نکته نیز اذعان داشت که دانش‌آموزان نباید مجاز به اضافه‌کاری می‌بودند. فاکسکان نیز با انتشار بیانیه‌ای مشابه، اعلام کرد که این گروه، پاداش مناسبی را دریافت کرده‌اند؛ اما «با نقض سیاست‌های ما، اضافه‌کاری داشته‌اند.»

اپل و فاکسکان در بیانیه‌های عمومی خود، اعلام کردند که کارآموزان با فعالیت داوطلبانه‌ی بیش از ۴۰ ساعت در هفته، سیاست‌های کاری شرکت را زیرپا گذاشته‌اند؛ با این حال، حداقل یکی از دانش‌آموزانی که با فایننشال تایمز مصاحبه کرده، ادعا می‌کند که این تصمیم از سوی واحد تولید اتخاذ شده است.

یکی از دانش‌آموزانی که در مدرسه‌ی حمل‌ونقل ریلی شهری ژنگ‌‌ژو برای بدل‌شدن به یک کارمند راه‌آهن، تحصیل می‌کند، در این رابطه می‌گوید:

ما با اجبار مدرسه در این واحد تولیدی، مشغول به کار هستیم و این کار با زمینه‌ی تحصیلی ما ارتباطی ندارد.

این کارآموز مدعی است که روزانه بالغ بر ۱۲۰۰ دوربین آیفون ۱۰ را مونتاژ می‌کند.

اما اکنون فاکسکان مدعی است که «در جهت حصول اطمینان از این موضوع که هیچ‌کدام از کارآموزان فعالیتی در قالب اضافه‌کار ندارند، اقدامات ویژه‌ای را انجام داده است». فاکسکان اذعان دارد که «کارآموزان، بخش کوچکی از نیروی کار این شرکت در چین را تشکیل می‌دهند.»

اپل به‌عنوان باارزش‌ترین شرکت حوزه‌ی فناوری و یکی از حامیان مسئولیت‌پذیری کارفرما، به‌صورت مداوم زیر ذره‌بین گروه‌های حمایت از حقوق بشر قرار دارد. اپل و تامین‌کنندگان آن، با وجود آنکه تلاش‌هایی در جهت بهبود شرایط محیط کاری داشته‌اند، در گذشته بارها به‌دلیل ناتوانی در پیروی از قانون کار چین، مورد حمله قرار گرفته‌اند. بی‌ملاحظگی آن‌ها، غالبا به گزارش‌هایی از به‌کار گماردن کودکان، ساعت‌های کاری طولانی و شرایط زندگی نامناسب مربوط می‌شود.

آیفون 10 / آیفون ایکس / iPhone X

برای مطالعه‌ی تمام مطالب مرتبط با گوشی‌های جدید اپل شامل مشخصات فنی، قیمت، تصاویر و ویدیوی نگاه نزدیک،
به صفحه‌‌های آیفون 10 / iPhone X یا آیفون 8 یا آیفون 8 پلاس مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما