شناسهٔ خبر: 22683755 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

پرونده هفت‌خوان همچنان در هفت‌خوان رسیدگی

خبر کوتاه بود و تلخ؛ برخورد دو رام قطار مسافربری تبریز-مشهد به شماره 480 و سمنان-مشهد به شماره 394 و حریق گسترده در دو واگن اما روایت صبح شوم قطار 700 زائر امام رضا(ع) در سمنان چیست؟

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: انگار همین دیروز بود، چه زود یک سال گذشت، پنجم آذرماه سال گذشته در ساعات اولیه صبح روز جمعه مسافران قطار مسافربری تبریز-مشهد وقتی با شور و شوقی وصف‌ناشدنی برای دیدن گنبد طلایی ثامن‌الحجج لحظه‌شماری می‌کردند و چشمان منتظرشان را به جاده دوخته بودند تا این مسیر طولانی کوتاه و کوتاه‌تر شود، بی‌خبر از همه جا در واگن‌هایشان آرام گرفته بودند که عقربه‌های ساعت بر روی ساعت 7:48 بود که در ایستگاه هفت‌خوان سمنان، قطار مسافربری سمنان - مشهد به شماره 324 و قطار مسافربری تبریز -مشهد به شماره 480 با هم برخورد کردند و اندک زمانی نگذشت که تمام رویاهای شیرین و معنوی این مسافران در میان شعله‌های آتش که زبانه‌هایش به آسمان کشیده شده بود، محو شد.

پرونده هفت‌خوان همچنان در هفت‌خوان رسیدگی

در لحظات اولیه حادثه برای خدمات‌رسانی بهتر به مجروحان یک فروند بالگرد به منطقه اعزام شد؛ اولین تصاویر از این حادثه دلخراش به مدد دستگاه‌های ارتباط جمعی موبایل از طریق"تلگرام"به گروه‌ها و کانال‌های خبری ارسال شد و به دنبال آن همه ایران به خصوص مردم آذربایجان را در حزن و اندوه فرو برد.

بیرون قطار سرما بیداد می‌کند و درون آن چنگال‌های مرگ به بدترین طرز موجود با آتش و دود مسافران بی‌گناه محبوس در میان شعله‌ها را به کام خویش می‌کشد. تنها خدا می‌داند آن مسافران در میان آن حجم آتش و دود چگونه جان دادند.

اوج فاجعه از آنچه که فکر می‌کردیم بیشتر بود. خبرها آنقدر تلخ بود که آه از نهاد آدم برمی‌خاست.

تعداد جانباختگان 49 نفر

استاندار سابق آذربایجان‌شرقی در نخستین روزهای انتشار این خبر با اشاره به تعداد جان‌باختگان این حادثه گفت: تعداد جان‌باختگان احتمالی قطار تبریز- مشهد از استان به 49 نفر رسیده که تاکنون جسد 36 نفر از جان‌باختگان به تهران منتقل شده است.

اسماعیل جبارزاده ظهر روز بعد از حادثه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به حادثه اخیر برخورد دو قطار در سمنان اظهار داشت: از لحظه وقوع این حادثه، در تهران پیگیر چندین موضوع از جمله تعیین مقصران احتمالی و تسریع در انتقال اجساد مطهر هم استانی‌های جان باخته هستیم.

پرونده هفت‌خوان همچنان در هفت‌خوان رسیدگی

وی افزود: اکثریت قریب به اتفاق مصدومانی که در بیمارستان‌های استان سمنان بستری شده بودند، پس از مداوا و درمان مرخص شده و در حال حاضر فقط 6 نفر از هم استانی‌ها در بیمارستان سمنان بستری هستند.

جبارزاده از افزایش تعداد جان‌باختگان این حادثه به 49 نفر خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه تمام جان‌باختگان از هم استانی‌های ما هستند و اگر هم از مسافران قطار سمنان، مصدومانی وجود داشته باشد، اعلام اخبار در این خصوص بر عهده استاندار سمنان است.

استان آذربایجان‌شرقی به ویژه شهر تبریز غرق در عزا شد و ایران در ماتم فرو رفت. بدن‌های پیر و جوان، زن و مرد بی‌گناه در میان آهن‌پاره‌ها سوختند و کباب شدند و دل عزیزانشان نیز کمتر از جان سوخته آنها نبود؛ آنها نیز در فراق عزیزانشان آه و فغان سر دادند.

پرونده هفت‌خوان همچنان در هفت‌خوان رسیدگی

صبح روز دهم آذرماه سال گذشته پس از گذشت پنج روز از حادثه قطار تبریز- مشهد با حضور یکپارچه آحاد مردم شهیدپرور تبریز؛ مراسم تشییع جان‌باختگان سانحه قطار "تبریز - مشهد"برگزار شد.

نمایندگان هیات دولت، مسؤولان ارشد استانی و نیز مردم داغدار تبریز طی مراسم باشکوهی به تشییع جنازه مسافران بهشتی قطار تبریز - مشهد در میدان شهدای تبریز پرداختند.

آن روز از آسمان و زمین غم می‌بارید و مردم با شکوهی هرچه بیشتر در این مراسم شرکت کردند و اجساد سوخته هم استانی‌هایشان را روی شانه‌های پرمهرشان تشییع کردند، باشد که مرحمی باشد بر دل‌های بازماندگان و عزیزان آنها.

مقصر اصلی در حادثه قطار سمنان (سی. تی. سی) متصدی مرکز کنترل تهران-مشهد در ایستگاه شاهرود است

حدود هشت روز پس از این حادثه تلخ در حالی که مردم منتظر معرفی مقصران این حادثه بودند، مامور کمیته ویژه بررسی حادثه قطار سمنان گفت: مقصر اصلی در حادثه قطار سمنان (سی. تی. سی) متصدی مرکز کنترل تهران-مشهد در ایستگاه شاهرود است.

اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و مسؤول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز ـ مشهد با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به ارائه گزارش بررسی حادثه قطار و تقدیم آن به معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: آنچه در بررسی‌های ما با حضور آقایی بازرس ویژه رئیس‌جمهور به دست آمد، این است که حادثه چیست؟ و مقصران حادثه چه کسانی هستند؟

وی افزود: در بررسی همه جوانب موضوع، علت وقوع سانحه این است که قطار را از حالت کنترل خودکار خارج کردند و روی کنترل دستی گذاشتند و چون قطار در حالت دستی قرار گرفت، به قطار سمنان اجازه حرکت داده شد و به قطار تبریز ـ مشهد که به خاطر خرابی ترمز در هشت کیلومتر جلوتر متوقف بود، برخورد می‌کند و در واقع مأمور ایستگاه به اشتباه به این قطار اجازه حرکت می‌دهد و آن حادثه به وجود می‌آید.

ترکان در ادامه تصریح کرد: علت وقوع سانحه و حادثه این است که حرکت قطار را از حالت خودکار خارج کرده و بر روی دستی گذاشته‌اند، عمدی در کار نبوده و فقط خطای حرفه‌ای بوده است.

وی با اشاره به اینکه برای بررسی مقصران حادثه چهار گروه را بررسی کردیم،‌ گفت: یک گروه مأموران گروه قطار تبریز ـ مشهد، یک گروه مأموران قطار سمنان ـ مشهد، یک گروه مأموران کنترل ترافیک شاهرود و یک گروه مأموران CTC.

مشاور رئیس‌جمهور و مسؤول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز ـ مشهد خاطرنشان کرد: مأموران قطار تبریز ـ مشهد به موقع اطلاع دادند به علت خرابی ترمز در تراک در کیلومتر 291 متوقف هستند، بنابراین وظیفه‌ خود را انجام داده بودند و مشغول رفع اشکالات ترمز بودند تا بتواند قطار حرکت کند.

ترکان اضافه کرد: سیستم اتوماتیک‌کنترل، قطار سمنان را در هشت کیلومتری قطار تبریز متوقف کرده بود، خارج از اراده لوکوموتیوران؛ چرا که سیستم اتوماتیک است.

وی در ادامه گفت: مأموران قطار از مرکز CTC استعلام می‌کنند که چه کار کنیم، طبق دستور یا اجازه‌ای که به آنها داده می‌شود، می‌گویند قطار را از حالت خودکار خارج کرده و حرکت کنید و آنها هم حرکت کردند.

با وجود صحبت‌های مشاور رئیس جمهور و مسؤول کمیته بررسی حادثه قطار تبریز- مشهد در نخستین روزهای حادثه و وعده و وعیدهایش در خصوص معرفی مقصران، هنوز با گذشت یک سال از این حادثه هیچ دادگاهی برای این امر تشکیل نشده است.

 پرونده هفت‌خوان همچنان در هفت‌خوان رسیدگی

هنوز تا این لحظه هیچ دادگاهی برای مقصران این حادثه تشکیل نشده است

مهدی رزمی که در جریان حادثه قطار تبریز-مشهد دو برادر و دایی و پسردایی‌اش فوت کرده‌اند در تبریز اظهار کرد: با وجود گزارش کارشناسان راه و کارشناسان قوه قضائیه هنوز تا این لحظه هیچ دادگاهی برای مقصران این حادثه تشکیل نشده است و مرتب اهمال‌کاری می‌شود.

وی در ادامه گفت: به تازگی از طرف بیمه پارسیان به تعدادی از بازماندگان حادثه قطار تبریز- مشهد پیشنهاد شده است که در صورت دادن رضایت حق بیمه آنها پرداخت خواهد شد.

رزمی افزود: به ما نیز چنین پیشنهادی داده شد اما ما قبول نکرده‌ایم.

به گفته وی از 48 نفر درگذشتگان این حادثه، تنها حق دیه 10 نفر از آنها پرداخت شده و بقیه هنوز سر جایش باقی مانده است.

رزمی از مسؤولان درخواست کرد که به شکایات آنها رسیدگی شود چون حق طبیعی آنهاست که دادگاهی در این خصوص تشکیل شده و مسببان این حادثه در دستگاه قضایی محاکمه شوند.

برخی حادثه‌دیدگان شرط رضایت برای دریافت بیمه را قبول نکرده‌اند

در همین خصوص عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه نتیجه نهایی مقامات قضایی برای حادثه قطار تبریز- مشهد مشخص نشده است،گفت: برخی حادثه‌دیدگان شرط رضایت برای دریافت بیمه را قبول نکرده‌اند.

محمدحسین فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: با توجه به اینکه 28 صفر را سپری کردیم، داغ دوباره حادثه قطار نیز برای مردم استان تازه‌ شد.

وی با بیان اینکه بعد از حادثه قطار تبریز - مشهد، نمایندگان استان تلاش زیادی برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی داشتند، افزود: با وجود مقاومت‌های زیاد برای عدم استیضاح وزیر، توانستیم او را به مجلس بکشانیم و در زمان اختصاص داده شده، سوال‌های خودمان را در جلسه استیضاح مطرح کنیم و در نهایت نیز مابقی موضوع به مقامات قضایی جهت بررسی حقوقی سپرده شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تاکید داشت: استدلال ما از حادثه قطار این بود که مسؤولیت‌ها تقسیم شود و صرفاً تمام تقصیرها بر گردن چند نفر خاطی دستگیرشده، نباشد بلکه باید از عالی‌ترین مقام تا پایین‌ترین مسؤولیت‌ها در این رابطه پاسخگو باشند.

وی افزود: نمایندگان استدلال‌های خود را به دستگاه قضایی منتقل کردند و این موضوعی دلیلی شد تا دادگاه سمنان اعلام عدم صلاحیت کند و پرونده به تهران منتقل شود.

 

نتیجه نهایی مقامات قضایی در رابطه با حادثه قطار مشخص نشده است

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان استان نظرات خود را به صورت مستند و مکتوب به مقامات قضایی ارسال کرده‌اند، ادامه داد: نتیجه نهایی مقامات قضایی در رابطه با حادثه قطار تبریز به مشهد مشخص نشده است.

وی در رابطه با موضوع بیمه حادثه‌دیدگان ابراز کرد: بیمه از اولین روز شامل حادثه‌دیدگان بود و خودشان نیز در یک جلسه حاضر بودند ولی این بیمه مشروط به رضایت بود که برخی از آنها با رضایت دادن مخالفت کرده‌اند و در حال حاضر بنده از آخرین وضعیت اطلاعی ندارم و خود حادثه‌دیدگان باید در این خصوص پاسخ دهند.

خواستار ارائه گزارش نهایی کمیسیون عمران هستیم

فرهنگی،گزارش کمیسیون عمران مجلس در خصوص حادثه قطار را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: کمیسیون عمران با تشکیل جلسه‌ای در این رابطه یک مرحله را گزارش داده‌اند و اعلام کردند که یک جلسه دیگر نیز خواهند داشت تا گزارش نهایی را ارائه دهند و در حال حاضر خواستار ارائه گزارش نهایی این کمیسیون در سریع‌ترین زمان هستیم.

وی اذعان داشت: تمام فیلم‌های جلسات و مستندات نمایندگان در رسانه‌ها منتشر شده و از وقوع حادثه تا به امروز پیگیر موضوع بوده و خواهیم بود و بنده معتقدم باید پاسخ قانع‌کننده در این رابطه به نمایندگان و مردم داده شود و قطعاً تا دریافت آن پاسخ نیز پیگیر خواهیم بود.

حال پنجم آذر در راه است و روزهای تلخ و جانسوز روز حادثه برای تک تک شهروندان تبریزی و هم استانی‌‌ها تجدید خاطره خواهد شد.

ای کاش لااقل طی یک سال داغ دل بازماندگان با رسیدگی به درخواست‌های آنان کمی التیام می‌افت.

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: در حادثه ریلی قطار تبریز- مشهد برخی‌ بسیار اصرار بر پرداخت دیه به صورت نصف برای زنان را داشتند که این امر با مصوبه مجلس مغایرت داشت.

وی با بیان اینکه به صورت دقیق اطلاعی از اینکه دیه افراد مصدوم و جان‌باخته در حادثه قطار پرداخت شده است را ندارم، افزود: ایجاد مشکلاتی از این قبیل موضوع تازه‌ای برای استان نیست زیرا در سیل سال گذشته روستای «بیرق» نیز وعده‌های زیادی داده شد که هیچ‌کدام تا به امروز تحقق نیافته است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سال گذشته در بازدیدی که از روستای سیل‌زده «بیرق» داشتم که متوجه شدم قبل از من فرماندار تبریز و مسؤول ستاد بحران نیز بازدید از منطقه داشتند و آنان قول‌هایی برای احداث منزل و اعطای وام داده بودند که تاکنون هیچ‌کدام از وعده‌ها عملی نشده است.

آن‌ روزها تلخ‌تر از خبر حادثه، شنیدن این حرف وزیر بود که گفت، «همه مسافران بیمه‌اند و جای هیچ نگرانی نیست»!

حال باید یکی از وی بپرسد اگر جای نگرانی نیست، الوعده وفا؛ پس لااقل هم اکنون که یک سال از زمان حادثه می‌گذرد چرا مقصر اصلی حادثه معرفی نشده است؟

نظر شما