شناسهٔ خبر: 22682633 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دوازدهمین سالگرد درگذشت گرافیست مطرح ایران

ممیز و هم فکرانش پایه گذاران خانه هنرمندان بودند/ اهمیت ممیز بودن

مراسم دوازدهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز گرافیست، طراح و تصویرگر مطرح ایرانی جمعه ۳ آذر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ضمن خیرمقدم به حاضران در مراسم دوازدهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز گفت: ۱۲ سال است که ما مردی جاودانه را در کنار خود نداریم اما هنوز با لبخند و چهره مصمم به کسانی که پا به گالری‌اش می‌گذارند خیرمقدم می‌گوید. این گالری بخشی از خانه‌ای است که خود او بنیان گذاشته است. بی‌شک اگر مرتضی ممیز و هم فکرانش نبودند، امروز خانه هنرمندانی در کار نبود.

وی اضافه کرد: مرتضی ممیز با طراحی لوگوهای سازمان‌هایی چون آتشنشانی، شهرداری تهران، سازمان ملی استاندارد و صدها نشانه و لوگوی مهم هر روز ما را به یاد خالق این نشانه‌ها می‌اندازد.

رجبی معمار با بیان اینکه ممیز پدر هنر گرافیک معاصر و مدرن ایران است، ادامه داد: این عنوان را نه تنها به خاطر خلاقیت اش در طراحی آثار بلکه به سبب پایمردی و اقدامات بنیادین اش در زمینه هنر گرافیک به او داده‌اند. ممیز در سال ۱۳۴۹ رشته گرافیک را در دانشکده هنرهای زیبا بنیان نهاد و مدیر گروه این رشته شد. او در سال ۱۳۵۵ به همراه همکاران خود انجمن صنفی گرافیست‌های ایران را تاسیس کرد و به ریاست این انجمن رسید و پس آن نیز نمایشگاه ۵۰ سال گرافیک ایران را برپا کرد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران بیان کرد: ممیز از جمله کسانی بود که پس از انقلاب در راستای سازمان دهی وضیعت تخصصی و صنفی گرافیست‌ها تلاش کرد. او در سال ۱۳۶۵ اولین بی ینال طراحان گرافیک را راه اندازی کرد و عضو کمیته ایرانی انجمن بین المللی طراحان گرافیک شد و ریاست این کمیته را به عهده گرفت. اقدامات ممیز برای رشد و ارتقای گرافیک موجب شد که او سال‌های سال پدر بی‌بدیل گرافیک معاصر ایران بماند.

رجبی معمار در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: امسال نیز چون سال‌های گذشته دور هم جمع شده‌ایم تا مقام این بزرگمرد را گرامی بداریم و به روان پاکش سلام و درود نثار کنیم.

مرتضی ممیز سهم بسزایی در شکل‌گیری خانه هنرمندان ایران داشت. زمانی که خانه هنرمندان ایران هنوز ساخت و سازش کامل نشده بود، مرتضی ممیز جلسات انجمن طراحان گرافیک را در خانه هنرمندانی که هنوز کارگر و بنا در آن مشغول کار بودند برگزار می‌کرد و به همه انجمن‌ها توصیه می‌کرد برای رونق گرفتن این مکان، جلسات خود را در خانه هنرمندان ایران برگزار کنندامرالله فرهادی هم که اجرای مراسم را برعهده داشت در سخنان کوتاهی گفت: مرتضی ممیز سهم بسزایی در شکل‌گیری خانه هنرمندان ایران داشت. زمانی که خانه هنرمندان ایران هنوز ساخت و سازش کامل نشده بود، مرتضی ممیز جلسات انجمن طراحان گرافیک را در خانه هنرمندانی که هنوز کارگر و بنا در آن مشغول کار بودند برگزار می‌کرد و به همه انجمن‌ها توصیه می‌کرد برای رونق گرفتن این مکان، جلسات خود را در خانه هنرمندان ایران برگزار کنند.

وی ادامه داد: ممیز گنجینه بزرگی به هنرهای بصری ما اضافه کرده است و این گنجینه آن قدر عظیم است که پس از ۱۲ سال آثار متعددی از این هنرمند به جا مانده است که هنوز نمایش داده نشده‌اند.

در ادامه این مراسم انوشیروان ممیز گفت: امسال برای دوازدهمین سال است که شاهد برگزاری یادبود مرتضی ممیز هستیم. اگر حمایت‌های مجید رجبی معمار و همکاران اش در خانه هنرمندان ایران نبود بی‌شک شاهد برگزاری این رویداد به این شکل نبودیم. مراسم یادبود مرتضی ممیز یک کار گروهی است.

وی اظهار کرد: مهمان ویژه مراسم یادبود مرتضی ممیز، مارکوس وایسبک طراح و گرافیست آلمانی است. تفاوت مراسم امسال با سال‌های گذشته این است که در دوره‌های پیشین از گرافیست‌های مطرح بین المللی که با مرتضی ممیز همدوره و دوست بودند دعوت می‌کردیم اما امسال تصمیم گرفتیم یکی از گرافیست‌های مطرح را که جزو گرافیست‌های نسل بعد ممیز به شمار می‌رود دعوت کنیم. مجموعه‌ای از ۸۰ پوستر این گرافیست آلمانی در گالری پاییز و زمستان به نمایش درآمده‌ است.

انوشیروان ممیز ادامه داد: همچنین امسال تصمیم گرفتیم که منتخبی از آثار خسرو بیات را که از همکاران و هم دوره های مرتضی ممیز در کتاب هفته به شمار می رود به نمایش بگذاریم که مجموعه آثار او که شامل ۳۵ پوستر و آگهی تبلیغاتی است به انتخاب مجید عباسی در گالری میرمیران در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد.

وی گفت: در گالری «ممیز» نیز مجموعه ای از ۲۳ تصویرسازی این گرافیست به نمایش درآمده است. برخی از این تصویرسازی ها تاکنون دیده نشده اند و این مجموعه شامل تصویرسازی های شاهنامه، قصص قرآن و بخشی از آن ها تصویرسازی هایی است که ممیز برای انتشار در کتاب هفته خلق کرده است.

در ادامه این مراسم ساعد مشکی با اشاره به هنرمند مهمان این دوره بیان کرد: امسال در موسسه هنری ممیز تصمیم گرفتیم که از یکی از استادان مطرح گرافیک دنیا را دعوت کنیم تا به بخشی از پرسش‌های دانشجویان گرافیک که دل شان می‌خواهد بدانند در دانشگاه‌های معتبر دنیا چه می‌گذرد، پاسخ بدهیم. از این رو ضمن برپایی نمایشگاه، مارکوس وایسبک طراح و گرافیست آلمانی استاد دانشگاه باوهاس وایمار آلمان ساعت ۱۸ روز سه‌شنبه هفتم آذر در سالن امیرخانی ضمن سخنرانی درباره شیوه آموزش در دانشگاه باوهاس به پرسش‌های دانشجویان هم پاسخ خواهد گفت.

وی ادامه داد: بنا بود با برپایی نمایشگاه تصویرسازی مرتضی ممیز کتاب کامل تصویرسازی‌های او نیز منتشر شود اما با توجه به وسواس من این کار به انجام نرسید. از این رو از همه کسانی که تصویرسازی منتشر نشده‌ای از مرتضی ممیز دارند درخواست می‌کنیم که تصاویر این آثار را برای انتشار در اختیار من بگذارند. این کتاب تا دو ماه آینده منتشر خواهد شد و در خانه هنرمندان ایران رونمایی می‌شود.

در ادامه مراسم مجید عباسی که نمایشگاه‌گردانی نمایشگاه خسرو بیات را برعهده داشت، گفت: در همان سال‌هایی که دغدغه اصلی من و هم نسلان من، طراحی پوستر، برگزاری نمایشگاه‌های شخصی یا گروهی در داخل و خارج از کشور، رقابت در مسابقات بین‌المللی و ربودن جایزه‌ها بود، نام یک طراح ایرانی برای اولین‌بار در فهرست برندگان جوایز اصلی بی ینال بین المللی پوستر «ورشو» که یکی از مهم‌ترین و یکی از اصلی‌ترین رقابت‌های آن زمان بود، درخشید و آن نام خسرو بیات بود.

وی ادامه داد: خسرو بیات طراح گرافیک و مدیر هنری، متولد ۲۶ آبان ۱۳۱۸ شیراز است و سال‌هاست که در تورنتو زندگی می‌کند. البته او سال‌هاست کار برای سفارش دهندگان را کنار گذاشته اما همچنان برخی از ایده‌های عمیقش را اجرا می‌کند. بیات در سال ۱۳۳۷ در دانشگاه تهران تحصیل در رشته نقاشی را آغاز کرد اما آن را نیمه رها کرد و سال‌ها بعد به بریتانیا رفت و در رویال کالج لندن به تحصیل پرداخت. شاگردی در کنار استادانی چون جاک کانیر، مارگرت کالورت، نیکلای جنکینز، لوک لاین، باب گیل، آلن فلچر از او طراحی با تجربه با ایده‌های ناب ساخت.

به گفته عباسی، خسرو بیات معتقد است ایده مهم‌ترین اصل دیزاین است و چون عرصه اصلی کار او آژانس تبلیغاتی بوده است او این کار را به خوبی فهمیده و بلد است.

این طراح گرافیست بیان کرد: شاید بتوان خسرو بیات را جزء اولین طراحان ایرانی برنده جایزه بین المللی در حیطه طراحی گرافیک و فارغ التحصیل رویال کالج دانست. او در زمان فعالیت حرفه‌ای اش در عرصه گرافیک در عرصه بین المللی و داخلی با بسیاری از شرکت‌های معتبر دنیا از جمله مرسدس بنز همکاری داشته است. پوستر پایان او تبدیل به آغاز حضور بین المللی قاطع برای طراحی گرافیک ایران در رقابت‌های به ویژه در ۱۰ سال اخیر شد.

عباسی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: انجمن طراحان گرافیک ایران مفتخر است که در سال گذشته از ایشان دعوت کرد تا عضویت افتخاری انجمن را بپذیرد. حضور افتخاری خسرو بیات در جمع ما طراحان گرافیک غنیمتی بسیار ارزشمند است و مایه مباهات جامعه طراحان گرافیک ایران است.

در بخش پایانی این مراسم «مارکوس وایسبک» طراح و گرافیست آلمانی مجموعه‌ای از طراحی‌های خود و شاگردانش را نمایش داد و درباره این آثار توضیحاتی ارایه داد.

در پایان مراسم نیز نمایشگاه آثار مرتضی ممیز، متنخبی از آثار خسرو بیات و مارکوس وایسبک در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

نظر شما