شناسهٔ خبر: 22682070 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

یک مقام مسئول در گفت‌وگو با تسنیم خبر داد

ضرورت اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید برای افزایش راندمان نیروگاهها

R32317/P1012122/S7,80/CT1

مجری طرح بازتوانی نیروگاههای شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: با عدم تخصیص منابع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، روند اجرای پروژه های بازتوانی نیروگاهها که به افزایش راندمان نیروگاههای موجود می انجامد، با تأخیر مواجه می شود.

صاحب‌خبر -

علیرضا نصراللهی مجری طرح بازتوانی نیروگاههای شرکت تولید نیروی برق حرارتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: بیش از یک سال است که کارهای لازم برای بازسازی، مدرنیزه کردن و بازتوانی 13 نیروگاه بخاری که تعدادی  از آنها به بخش خصوصی واگذار شده بودند و تعدادی دیگر کماکان در مالکیت بخش دولتی هستند، آغاز شده و امیدوار بودیم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت های ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر به اینکار سرعت دهیم.

وی افزود: متأسفانه علی رغم پیگیری های متعدد، تا این لحظه این قانون به درد ما نخورده و نتوانسته‌ایم از منابع آن بهره مند شویم.

نصراللهی تصریح کرد: تنها قانون مشخصی که برای پروژه هایی که منجر به افزایش راندمان و صرفه جویی سوخت می شوند وجود دارد، همین ماده 12 قانون رفع موانع تولید است که تا این لحظه ما علی رغم تمام تلاش های وزارت نیرو موفق به استفاده از این قانون نشده‌ایم.

وی ادامه داد: امیدواریم با حمایت دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه و سایر بخش های ذیربط این مسیر تسهیل شود و در آینده از این قانون استفاده کنیم.

مجری طرح بازتوانی نیروگاههای شرکت تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه "منابع مالی برای طرح بازتوانی نیروگاههای حرارتی هم می تواند در لایحه بودجه دیده شود و هم می تواند شرایط پرداخت از طریق ماده 12 را برای ما فراهم کند"، گفت: در قانون رفع موانع تولید اینطور دیده شده که هر شرکتی و یا هر تأسیساتی که با اعمال اقدامات مدرنیزه کردن منجر به افزایش راندمان شود، معادل آن سوختی که صرفه جویی می کند را بنا بر قیمت های صادراتی بتواند دریافت کند؛ که با این کار می تواند سرمایه گذاری خودش را صحه گذاری کند و بازگشت سرمایه را برای خودش داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه تا زمانی که این اتفاق نیفتد صرفا وزارت نیرو باید بر مبنای منابع داخلی خودش کار کند؛ اقدامی که تا امروز انجام شده و در حال انجام است.

نصراللهی اذعان داشت: وزارت نیرو علی رغم مشکلات مالی و موانعی که دارد، در راستای دستور مقام عالی وزارت و عمل به قوانین بالادستی که در راستای افزایش راندمان نیروگاههای موجود حرارتی وجود دارد، اینکار را با منابع داخلی خود انجام می دهد.

وی ادامه داد: در نیروگاههای رجائی و مفتح با استفاده از بازپرداخت های وزارت نیرو داریم قرارداد را با شرکت های ژاپنی جلو می بریم و در نیروگاههایی مثل رامین اهواز، بندرعباس و …  نیز همین اقدامات در حال انجام است؛ منتها وقتی این قانون وجود دارد که می توان با استفاده از آن به وزارت نیرو در راستای افزایش راندمان نیروگاههای موجود حرارتی کمک کرد، خواهش ما این است که مسئولان مربوطه به ما کمک کنند تا بتوانیم با استفاده از منابع ماده 12 کارها را برای وزارت نیرو تسهیل کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه "عمده ترین مصرف کننده سوخت در کشور وزارت نیرو است"، گفت: وزارت نیرو به عنوان عمده ترین مصرف‌کننده سوخت باید تشویق شود تا به سمت افزایش راندمان حرکت کند، اگر این تشویق با اختصاص دادن منابع مالی که قانون گذار برای اینکار دیده توأم شود، رویکردی بسیار مناسب خواهد بود و ما می توانیم با سرعت بیشتری کارها را پیش ببریم.

نصراللهی در پاسخ به اینکه "آیا عدم تخصیص منابع ماده 12 قانون رفع موانع تولید منجر به توقف کار بازتوانی نیروگاهها شده؟"، گفت: به هیچ وجه فعالیت ها در این زمینه متوقف نشده و با عدم تخصیص منابع قانونی، توقفی در کار ما ایجاد نمی شود و با منابع داخلی وزارت نیرو داریم کارها را پیش می بریم.

وی افزود: با عدم تخصیص منابع ماده 12 قانون رفع موانع تولید، روند اجرای پروژه های بازتوانی نیروگاهها که به افزایش راندمان نیروگاههای موجود می انجامد، با تأخیر مواجه می شود و یا اینکه منابعی را که ما می توانیم درگیر پروژه های دیگر کنیم، باید صرف این اقدامات شود.

انتهای پیام/

نظر شما