شناسهٔ خبر: 22680367 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رمز توسعه پایدار

کرج - ایرنا - اقتصاد دانش‌ بنیان الگوی نوین اقتصاد امروز جهان است و مسیرهای منتهی به توسعه پایدار باید بر مبنای علم، تخصص، خلاقیت و نوآوری طراحی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یکی از راه های توسعه اقتصاد دانش بنیان، باید قطع وابستگی درآمدهای دولت به نفت باشد که این مهم در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفته، اما در گام نخست برای اینکه کشور خود را بی نیاز به درآمد نفتی ببیند برای اقتصاددانش بنیان باید جایگاه ویژه ای قائل شود.
در این بین وجود محیط مناسب اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و قانونی برای سرمایه گذاری، تولید و تجارت، آموزش و تعلیم و تربیت یا سرمایه گذاری در سرمایه انسانی، سیاست های حمایتی دولت و فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله پیش نیازهای اقتصاد دانش بنیان است.
در بند دوم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه نیز مورد تاکید قرار گرفته که حاکی از آن است که بدون رفتن به سمت اقتصاد دانش بنیان، چندان امیدی نمی توان داشت که ایران بتواند اهداف سند چشم‌انداز را به طور کامل محقق کند.
براین اساس مدیر دفتر آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه البرز، رئیس پارک علم و فناوری البرز با حضور در مرکز ایرنا این مهم را در قطب علم و فناوری کشور از جهات مختلف بررسی کرده و به چالش ها و نیازها دراین زمینه پرداختند.
تقویت بازار برای خرید و فروش محصولات فناورانه، درنظرگرفتن هرچه بیشتر سهم اعتبارات پژوهشی در دستگاه های اجرایی، ضرورت راه اندازی تشکل مردمی خیرین حوزه فناوری برای استفاده از ظرفیت های استان البرز در حوزه پژوهش از جمله محورهای مورد بحث دراین نشست بود.
مدیردفتر آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه البرز گفت: دغدغه امروز البرز دستیابی به بازار فروش برای محصولات دانش بنیان است.
یحیی رمضانی افزود: مشکلی که در کشور داریم این است که پژوهش انجام می شود ولی در عرضه محصولات مشکل داریم.
وی ادامه داد: پژوهش یعنی تصمیم سازی برای یک تصمیم بهتر. به موجب آیین نامه های شرکت های دانش بنیان که در تلاش هستند افزایش علم و ثروت برپایه اقتصاد در راستای گسترش و تجاری سازی توسعه دهند.
رمضانی تاکید کرد: شرکت های دانش بنیان موتور اصلی اقتصاد مقاومتی است و ویژگی فعالیت های دانش بنیان عمدتا کالا و ماشین آلات نیست بلکه افراد تحصیل کرده با تجربه و اطلاعات محور اصلی است.
وی ادامه داد: معافیت های مالیاتی، حذف یا به حداقل رساندن عوارض گمرکی و پرداخت تسهیلات با بهره کم از جمله خواسته های بخش دانش بنیان است.
این مسئول گفت: محصولات دانش بنیان در بهترین قوانین بیمه ای باید بیمه شوند و سهم پژوهش با این همه فضایی که برای شرکت های دانش بنیان ایجاد شده باید در تولید ناخالص ملی افزایش یابد.
وی اضافه کرد: سهم پژوهش درایران در تولید ناخالص به 46/. (چهل وشش صدم )درصد می رسد، ولی این سهم درکشورهای توسعه یافته بیش از 2 درصد و ژاپن تا شش درصد است.
رمضانی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها در تلاش هستند خود را هم تراز تولیدات دانش بنیان کنند و در ایران اسلامی نیز باید ضعف هایی که دراین زمینه وجود دارد را مورد شناسایی قرار دهیم.
وی اضافه کرد: وجود جمعیت بالای دانشجویی، مرکز رشد فناوری، شرکت های دانش بنیان و ظرفیت های علمی بیوتکنولوژی، نانو، نفت، پتروشیمی از جمله موارد قابل توجه دراین زمینه به شمارمی رود.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه ایران اسلامی تولید کننده انرژی است، باید تلاش کرد که وابستگی به درآمدهای حاصل از این بخش به حداقل کاهش یابد زیرا راز موفقیت در کشور توسعه یافته ای مانند ژاپن آن است که توجه خاصی به مسایل سرمایه گذاری در پژوهش می شود.
رمضانی با اشاره به موازی کاری در زمینه فعالیت های پژوهشی و دانش بنیان، گفت: در امر پژوهش 13 مرکز، نهاد دولتی و غیر دولتی به صورت موازی با اعتبارت و بودجه های خاص فعالیت دارند که باید در مرکز واحد این فعالیت ها دنبال شود.
رمضانی افزود: در امر پژوهش هرکدام از نهادها باید مستقل از معاونت رییس جمهوری عمل کنند و در امر توسعه تحقیق و فناوری باید یک نقشه راهبردی را در کشور دنبال کنیم.
وی گفت: ضعف ما تخصیص بودجه است. بودجه ها باید برای خروجی بهتر مدیریت شود و دیپلماسی فعال تر برای مشارکت بین المللی پژوهشی نیاز است.
رمضانی تاکید کرد: میدان دهی بیشتر به بخش خصوصی و تجاری سازی طرح های دانش بنیان از دیگر محورهای مهم دراین زمینه به شمارمی رود.
وی اضافه کرد: در تولید مقالات علمی با رتبه 11 در دنیا برتری داریم و امروز باید تلاش کرد که این پژوهش ها هرچه بیشتر تولید ناخالص ملی را تحت تاثیر قرار دهد.
رمضانی ادامه داد: با نامگذاری البرز به عنوان قطب علم و فناوری در سال 95 بزرگترین امید برای پژوهشگرن ایجاد شد و امروز باید شاخص های توسعه این استان را پویا کرد.
وی گفت: استان البرز یدک کش قطب فناوری کشور است، باید در تراز ملی نشان داد، سابقه این استان با 16 مرکز علمی و تحقیقاتی ملی و بین المللی حاکی از توانایی آن در پیشبرد اهداف پژوهشی است.
این مسئول یادآورشد: سال 96 نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری در امور کیفی و کمی هفته پژوهش داشتیم و آن را با جدیت دنبال می کنیم و امسال در هفته پژوهش 10 کمیته برای ارتقای کیفیت کار فعال شده است.
وی با اشاره به فعال شدن 200 غرفه نمایشگاهی در هفته پژوهش البرز یادآورشد: اطلاعات ،تکنولوژی در سه دسته مشاوره فن بازار، فن بازار فضایی که به عنوان یک بنگاه تولیدات درمیدان عرضه می شود یا ترکیبی از این دو مدنظر قرارمی گیرد.
رییس پارک علم و فناوری البرز نیز گفت: یک خط کلی از مقام معظم رهبری و دولت مبنی بر کلید توسعه در توسعه اقتصاد دانش بنیان داریم.
عطاء الله ربانی افزود: این امر مهم باید با تدبیر هرچه بیشتر پیش رود و برای تقویت خط توسعه کشور نباید به دنبال منابع زیرزمینی رفت.
وی ادامه داد: برای اشتغال پایدار باید به سمت فعالیت های دانش بنیان پیش رویم که پتانسیل برای تحقق آن نیز فراهم است و دراین بین باید به ظرفیت بخش خصوصی هرچه بیشتر توجه کرد.
رئیس پارک علم و فناوری البرز گفت: یک هدف گذاری در سند چشم انداز جمهوری اسلامی شده و آن این است که تا سال 1404 باید بخش دانش بنیان سهم 20 درصدی را در تولید ناخالص ملی داشته باشد.
وی افزود: البرز از نظر نیروی انسانی و پژوهشی جزو استان های شاخص است بنابراین باید از نظر میزان تجاری سازی فناوری، فروش فناورانه دراین استان در مسیر اقدامات موثرتر قرار گرفت.
رئیس پارک علم و فناوری البرز خاطرنشان کرد: البرز در کشور جزو سه استان اول است از تمام جهات از جمله ظرفیت ها و نزدیکی به بازار بزرگ پایتخت، که به این مهم باید بیش از پیش توجه شود.
وی اضافه کرد: شعار هفته پژوهش در سال های اخیر تجاری سازی فناوری بوده، امسال هم بر تجاری سازی فناوری تکیه شده و در همین هفته باید همه ظرفیت های استان بخش علمی و خصوصوی دولتی را بشناسیم و یک جا عرضه کرد.
ربانی گفت: این هفته فرصت مغتنمی است تا نیازهای فناوری استان عرضه شود و آنچه در داخل تامین نمی شود را از خارج از کشور تامین کنیم.
رئیس پارک علم و فناوری البرز بر ضرورت گسترش همکاری و هم افزایی بین دستگاهی برای تقویت اقتصاد و اشتغال دانش بنیان تاکید کرد.
وی خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری البرز آماده همکاری با شهرداری کرج در حوزه مدیریت شهری با استفاده از توان شرکت های فناور و دانش بنیان در جهت گسترش و توسعه اقتصاد و اشتغال دانش‌بنیان است.
ربانی گفت: در اعتبارات دولتی مشکل داریم، شهرداری ها برای خدمات به مردم باید محصولات فناورانه را بخرند و از فناوران داخلی کمک بگیرند.
وی اضافه کرد: مشکل اصلی فناوری بازار است، فناوری های خوبی از نظر کیفی داریم اگر بازار فراهم شود می توانیم مشکل تولید داخل را حل کنیم که بستگی به بخش خصوصی دارد.
ربانی گفت: امروز شرایط برای سرمایه گذارانی که دنبال فرصت های سرمایه گذاری هستند فراهم است که نمایشگاه هفته پژوهش می تواند زمینه سرمایه گذاری برای بخش خصوصی شود و ارتباطی را برقرار کند.
وی یادآورشد: مجمع خیرین فناورانه را در برنامه ای ویژه در دست اقدام داریم و آماده هستیم برای کمک به فناوران جوان با اوقاف نشست داشته باشیم تا از ظرفیت های آن هرچه بیشتر بهره ببریم.
ربانی اضافه کرد: این اقدام مهم تفاهم نامه با اوقاف درسطح ملی ازطریق معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری انجام شده و دراستان البرز نیز باید هرچه سریعتر اجرایی شود.
رئیس پارک علم و فناوری گفت: اکنون بزرگترین چالش کشور اشتغال و بیکاری است و این بعنوان یک بحث ملی است که خطر جدی به شمارمی رود و با رفع بیکاری می توان بسیاری از مشکلات اجتماعی را حل کرد.
وی افزود: امروز باید ظرفیت ها را شناسایی کرد چنانچه یکی از شرکت های دانش بنیان در صورت حمایت مالی به دلیل داشتن زمین می تواند 700 فرصت شغلی را ایجاد کند و باید بسترها را برای ظرفیت های علمی خارج از ایران برای خدمت به داخل کشور فراهم کرد.
8029/1535 خبرنگار:حکیمه کشاورز** انتشاردهنده:داریوش غفاری

انتهای پیام /*

نظر شما