شناسهٔ خبر: 22680093 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرکل دفترمراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش:

45 درصد مدارس تحت پوشش «آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» قرار دارند

مدیرکل دفتر مراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به 30 میلیارد تومان در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هزینه شده است،گفت: 45 درصد مدارس تحت پوشش آموزش‌های مربوطه قرار دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس ،نادر منصور کیایی مدیرکل دفتر مراقب از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش، در برنامه پرسشگر در خصوص آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان، اظهار داشت: سامانه‌ای را در آموزش و پرورش به نشانی MORAGHEBAT.MEDU.IR طراحی کرده‌ایم که این سامانه وضعیت آسیب های اجتماعی دانش‌آموزان را در مدارس پایش و مدیریت کرده و همه مدارس به آن متصل هستند و از ابتدای سال تحصیلی جاری فاز اصلی این طرح آغاز شده است. 

وی ادامه داد:‌ در این سامانه به سوالاتی که در خصوص آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر در بین دانش‌آموزان وجود دارد، پاسخ داده می‌شود و وضعیت خطرپذیری رفتارهای پرخطر در مدارس ثبت می‌شود.

مدیرکل دفتر مراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گفت:‌ تمایل داریم مدارس این داده‌ها را ثبت کند؛ ضمن اینکه وزیر آموزش و پرورش در دو ماه گذشته سال تحصیلی جاری از مدارس خواسته است فعالانه داده‌های مربوط را ثبت کنند.

منصورکیایی با اشاره به روش‌های دیگر ثبت داده‌های آماری در خصوص آسیب‌های اجتماعی، افزود: پروژه‌های مختلفی در مدارس در این خصوص فعالیت می‌کنند که این آسیب‌ها را شناسایی کرده و داده‌های آن جمع‌آوری می‌شود؛ ضمن اینکه حدود 7 راهکار شامل آموزشی، آگاه‌سازی، فعالیت‌های تدریجی، فعالیت جایگزین، مددکاری و جامع‌محور نیز وجود دارد.

وی یادآور شد: بخشی از فعالیت‌های این اداره کل آموزشی است، یعنی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان مهارت‌ها را به آنها و والدین  آموزش می‌دهیم.

 مدیرکل دفتر مراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش با اشاره به تنوع فعالیت‌ها در مدارس خاطرنشان کرد: بخش دیگر فعالیت‌های ما فعالیت‌های فرهنگی است که برای نمونه از 22 تا 28 آبان‌ماه هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس برگزار شد.

منصورکیایی بخش سوم برنامه‌های این اداره کل را شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر برشمرد و گفت: خدمات آموزشی، درمانی و مددکاری به این دانش‌آموزان ارائه می‌شود؛ ضمن اینکه بیش از 20 عنوان برنامه در مدارس اجرا می‌شود.

وی ابراز داشت: در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با سه چالش اساسی روبه‌رو هستیم؛ چالش اول گسترش عوامل مخاطره‌آمیز در مدرسه است؛ برای نمونه موضوع خشونت علیه کودکان،‌دسترسی به مواد، گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و چالش دوم، نرخ پوششی است که در این خصوص داده می‌شود.

 مدیرکل دفتر مراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش با بیان اینکه در بخش آموزش پیشگیری 45 درصد مدارس تحت پوشش این طرح هستند، یادآور شد: سومین چالش پیش‌رو، پدیده‌ای به نام خودکشی است که بحث شناسایی به موقع آن بسیار مهم است و بخش دیگری مربوط به این موضوع مداخلات درمانی و مددکاری است.

منصورکیایی افزود: در سال تحصیلی گذشته 4 هزار دانش‌آموز که دارای رفتارهای مخاطره‌آمیز بودند شناسایی کردیم که این دانش‌آموزان نیاز فوری به کمک داشتند.

وی بیان داشت: هشدار به خانواده‌ها و جامعه بسیار جدی است؛ چرا که روند خوبی را طی نمی‌کنیم؛‌به ویژه در رفتارهای پرخطر این موضوع بیشتر وجود دارد و باید به آموزش و پرورش کمک شود.

 مدیرکل دفتر مراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش با بیان اقدامات آموزش و پرورش در کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان، متذکر شد:‌کتاب‌هایی در این خصوص در مدارس توزیع شده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است در سال تحصیلی جاری از این کتاب‌ها در کلاس درس استفاده شود و معلمان دروس مختلف با هدف پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر مباحث این کتب را در کلاس درس تدریس کنند.

منصورکیایی با اشاره به بودجه اختصاص‌یافته برای دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این بودجه متفاوت است، اما برای نخستین بار حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش وارد لایحه بودجه کشور شده است؛ ضمن اینکه در سال گذشته در مدارس نزدیک به 30 میلیارد تومان در این خصوص هزینه شده است که این میزان با کمک دستگاه‌های مختلف صورت گرفته است. 

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما