شناسهٔ خبر: 22680064 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

طرح پیشبرد تورین محاسباتی نیاز زیرساختی کشور است

صاحب‌خبر -

معاونت علمی ریاست جمهوری- مهدی فقیهی  در بازدید از روند اجرای طرح پیشبرد تورین محاسباتی ملی با بیان اهمیت اجرای این پروژه گفت: با بهره برداری از این طرح، یکی از نیازهای اصلی محققان و دانشجویان به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی به پردازش های سریع برطرف می شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی، معاونت علمی به ظرفیت های کارآفرینی حاصل از اجرای این طرح پرداخت و افزود: چنانچه خروجی این طرح به عنوان سکویی برای استفاده بخش صنعت در پردازش سریع مورد بهره برداری قرار گیرد، می تواند زمینه ایجاد شرکت های دانش بنیان و نوپا را فراهم کند.
فقیهی با ابراز رضایت از پیشرفت طرح در فازهای اول و دوم آن با بیان ضرورت شناسایی کاربردهای مرتبط با پردازش تورین در سایر کشورهای توسعه یافته گفت: بازی های رایانه ای، داده های حجیم در حوزه های مختلف ازجمله پزشکی می تواند به عنوان زمینه های صنعتی برای بهره گیری از سکوی تولیدشده در این طرح محسوب شود. وی با بیان لزوم حمایت های مادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این طرح درباره سایر زمینه های حمایتی گفت: یکی از اقدامات حمایتی معاونت بازارسازی و توسعه بازار سرویس های تولیدشده در این طرح خواهد بود.
بر اساس این گزارش، ارایه ماشین مجازی به همراه پردازنده  (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) ، سرویس تحلیل داده های حجیم به وسیله ابزارهای این حوزه و ارایه بستر زیرساخت منابع ذخیره سازی ازجمله سرویس هایی هستند که به زودی از طریق پورتال طرح پیشبرد تورین ملی ارایه می‎شوند. 

نظر شما