شناسهٔ خبر: 22679660 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خودکشی یکی از مهمترین چالش‌ها در حوزه دانش‌آموزی

R1014132/P1014142/S2,22/CT1 / R1014132/P1014142/S2,22/CT11

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: گسترش عوامل مخاطره آمیز و توجه به آسیب اجتماعی خودکشی از جمله چالش‌های حوزه دانش‌آموزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم, نادر منصورکیایی در برنامه پرسشگر در خصوص بحث آسیب‌های اجتماعی در مدارس، اظهارکرد: سامانه پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی در مدارس به آدرس moraghbat.medu.ir  برای تمام مدارس کشور فعال بوده و مدیران می‌توانند در این سامانه اطلاعات مربوط به مسائل آسیب‌های اجتماعی را ثبت کنند اجرای این سامانه از نیمه اول سال 96 آغاز شده است.

وی افزود: در بخش دیگری از این سامانه به سوالات مربوط به رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی همچنین فراوانی این آسیب‌ها پاسخ داده می‌شود.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: تصمیم داریم تا ثبت اطلاعات در این سامانه برای تمام مدارس قابل اجرا باشد. اطلاعات مربوط به آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان از طریق این سامانه همچنین طرح‌های مختلفی که چنین رویکردی دارند جمع آوری می‌شود و امکان شناسایی و ارائه آمار مربوط به آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان را داریم.

وی در مورد تخصیص بودجه به موضوع آسیب‌های اجتماعی گفت: هر سال میزان این بودجه متفاوت است اما خوشبختانه از سال گذشته در قالب لایحه‌ای این بودجه در نظر گرفته شده است و میزان اعتباری که سال گذشته در حوزه آسیب‌های اجتماعی هزینه شده با احتساب کمک‌های سایر نهادها و سازمان ها 30 میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در بحث آسیب‌های اجتماعی نقشه راه پیشگیری از این آسیب‌ها در نظر گرفته شده در این زمینه هفت راهکار معتبر نظیر آموزش ، آگاه‌سازی، فعالیت‌های ترویجی، فعالیت‌های جایگزین،مددکاری و فعالیت‌های جامع محور  مورد توجه است.

وی گفت: در مدارس سه حوزه آموزشی، فرهنگی و مددکاری را موردتوجه قرار دادیم و به فراخور شرایط دانش‌آموزان این برنامه‌ها اجرایی می‌شود البته با وجود این اقدامات همچنان با چالش‌ها در حوزه دانش‌آموزی مواجه هستیم.

کیایی ادامه داد: گسترش عوامل مخاطره‌آمیز، نرخ پوشش و توجه به یکی از مهمترین مسائل آسیب‌های اجتماعی به نام خودکشی از جمله این چالش‌ها است.

وی مطرح کرد: 45 درصد مدارس کشور تحت پوشش آموزش‌های پیشگیرانه قرار دارند و گسترش عوامل مخاطره آمیز و کمک به جلوگیری از خودکشی از مهمترین مواردی است که همواره آن را مورد توجه قرار دادیم.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: باید نظام شناسایی در برابر آسیب‌های اجتماعی را ارتقا دهیم و مداخلات درمانی و مددکاری در دستور کار قرار گیرد که البته سال گذشته با تلاش‌های انجام شده 4 هزار دانش‌آموز دارای رفتارهای مخاطره‌آمیز را شناسایی کردیم.

وی عنوان کرد: کتاب‌هایی برای هر سه دوره تحصیلی درنظر گرفته شده تا مشکل نرخ پوشش دانش‌آموزان را برطرف کنیم و معلمان علاوه بر فعالیت‌های آموزشی مسائل مربوط به این معضل را مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام/

نظر شما