شناسهٔ خبر: 22678680 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام زائری تشریح کرد:

هنر خبرنگار قرآنی چیست/ ضرورت تقویت منابع مطالعات پژوهشی در تولید خبر

گروه جامعه: مدیرعامل مجموعه سرچشمه با اشاره به شیوه‌های تحقق خلاقیت و هنر خبرنگار دینی و قرآنی بر ضرورت تقویت منابع مطالعات پژوهشی در تولید خبر در این حوزه تاکید کرد.

صاحب‌خبر -
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، مدیرعامل مجموعه فرهنگی سرچشمه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ضرورت پشتوانه پژوهشی در انتشار اخبار دینی و قرآنی، اظهار کرد: متأسفانه امروز به دلیل محدودیت‌های رسانه‌های دینی و قرآنی سطح کیفی دانش و تخصص کاهش یافته است؛ لذا یکی از تدابیری که می‌توان برای تقویت سطح کیفی اخبار دینی و قرآنی اتخاذ کرد، تقویت منابع مطالعات پژوهشی برای تولید خبر است.

وی افزود: رسانه‌های دینی و قرآنی برای تقویت سطح کیفی اخبار خود نیازمند افرادی خلاق، متخصص و هوشمند هستند تا بتوانند خروجی فکری و علمی را به یک خروجی جذاب خبری در قالبی تأثیرگذار بر مخاطب تبدیل کنند.

حجت‌الاسلام زائری در پاسخ به این سئوال که خبرنگاران دینی در مواجهه با اخباری که در شبکه‌های مجازی به سرعت منتشر می‌شود اما صحت آنها هنوز تایید نشده چه باید بکنند، گفت: هنر خبرنگار این است که بتواند قدرتی داشته باشد تا به منابع دسترسی آسان داشته باشد. این قدرت به وی اجازه می‌دهد در زمان ضرورت بتواند خبر را از منبع مطمئن به دست آورد و به نوعی یک راه میان‌بر است.

وی ادامه داد: البته امروز با حضور رسانه‌های دیجیتال امکان ویرایش اخبار وجود دارد؛ لذا باید به گونه‌ای مطلب بیان شود که در قدم اول سوژه را از دست ندهیم و در فاصله‌ای که خبر کار شده خبر دقیق‌تری از حادثه را جمع‌آوری کند.

این کارشناس مسائل دینی بیان کرد: خبرنگار باید بداند که هر خبری را به محض شنیدن منتشر نکنند و حتی به تعبیر قرآن زمانی که خبری از منبع غیر موثقی برای شما آورده شود، باید از صحت و راستی محتوا مطمئن شود. در دستورات دینی هم بر این موضوع تاکید شده است که اگر انسان هر شنیده‌ای را بدون اطمینان از صحت آن نقل کند، خودش مصداقی از دروغگویی و انتشار اخبار نادرست خواهد بود.

وی تاکید کرد: رسانه‌های قرآنی باید توجه داشته باشند که خالق سوژه‌های دینی و قرآنی خود خبرنگار باشد تا بتواند آن را به خوبی مدیریت کند، اما اگر منتظر این باشند که چه اتفاقی در آینده قرار است رخ دهد و خبرنگار به دنبال سوژه حرکت کند همیشه از موضوع و مسئله خبر عقب خواهد ماند.

مدیرعامل مجموعه سرچشمه با تاکید بر اینکه کسی که خبرنگار دینی و قرآنی است باید متخصص این حوزه باشد، تصریح کرد: اساس ارتباطات، شناخت هرم وارونه یا لید نیست، بلکه این است که بتوانم خودمان را جای مخاطب بگذاریم و رعایت مهارت‌های خبرنگاری در این رسانه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری، در خصوص ارزیابی وضعیت فعلی رسانه‌های دینی و تحقق رسالت اصلی آنها، گفت: اتفاقات خوبی در 10 سال گذشته افتاده و جریان اطلاع‌رسانی در دین تقویت شده ولی اگر آن را با نیاز مخاطب مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که اینگونه نیست. چون مخاطب به سرعت تغییر می‌کند و تا ما می‌خواهیم نحوه صحبت با مخاطب را یاد بگیریم مخاطب تغییر کرده است.

حجت‌الاسلام زائری با بیان اینکه امروز رسانه‌های دینی و قرآنی از مخاطب عقب هستند، تصریح کرد: چون مسئولان از ما عقب‌تر هستند اگر بخواهیم همپای مخاطب حرکت کنیم آنان این مسئله را هضم نمی‌کنند. لذا سختی کار این است که ناچاریم بین فضای ذهنی و انتظار مسئولان و واقعیت مخاطب حرکت کنیم که مخاطب همیشه جلوتر از ما است.

نظر شما