شناسهٔ خبر: 22678419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

تشدید حمله مطبوعات جهان عرب به ایران

روزنامه «الشرق الاوسط» مدعی شد: «مشکل اصلی و مزمن در لبنان، ایران است که توسط حزب‌الله برنامه‌های خود را پیش می‌برد.»

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- در هفته گذشته مطبوعات جهان عرب علیه ایران مطالب متعددی را منتشر کردند. این نشریات با تکرار ادعای عربستان سعودی و متحدانش در این‌باره که ایران تهدیدی علیه منطقه است و در وضعیت کنونی لبنان نقش دارند یادداشت و سرمقاله‌هایی را منتشر کردند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، نشریه اماراتی «گلف‌نیوز» برخی از این سرمقاله‌ها و یادداشت‌ها را به طور خلاصه منتشر کرده است. روزنامه «البیان» امارات مدعی شد: «همه آن‌چه در صحنه منطقه‌ای روی می‌دهند زیر سر ایران هستند. ایران نقش کلیدی در تمام رویدادهای جهان عرب دارد. ایران در عراق، سوریه، لبنان و .. نقش ایفا می‌کند. هم‌چنین، در حال حاضر حزب‌الله بازوی ایران در لبنان حاکمیت آن کشور را نقض کرده است. این موارد باعث بدبینی کشورهای عربی شده‌اند». 

روزنامه سعودی «الیوم» می‌نویسد که در جریان برگزاری نشست اضطراری روز یکشنبه وزرای امور خارجه عرب در اتحادیه عرب در مورد به ادعای آن‌ها، نقض حاکمیت کشورهای عربی در برابر ایران ایستادند. ایران می‌خواهد انقلاب خود را به دیگر کشورها صادر کند. اعراب فرصت‌های قبلی مقابله با ایران را از دست داده‌اند اینک باید از فرصت استفاده کنند تا دیگر امکان سوء‌استفاده و تهدید مستقیم از سوی ایران وجود نداشته باشد. هنوز زمان برای اعراب باقیست تا صفوف خود را در برابر ایران متحد کنند». 

گلف‌نیوز در ادامه با اشاره به پرداختن نشریات عرب‌زبان به آینده حریری به نقل از «دیلی استار» لبنان می‌نویسد: «واکنش‌ها نسبت به استعفای اخیر حریری نشان داد که این کشور کوچک در جهان عرب تا چه اندازه اهمیت دارد. تردیدی وجود ندارد که استقامت و انعطاف‌پذیری سیاستمداران لبنانی و روش دیپلماتیکی که حریری در پیش گرفت به حفظ ارامش در لبنان در دریایی متلاطم کمک کرده است. اکنون حریری آنچه نیاز دارد شریکی است که مایل به ملاقات با او باشد و کشور را در این فضای آشفته با ثبات نگه دارد». 

روزنامه «الشرق الاوسط» نیز مدعی شد: «مشکل اصلی و مزمن در لبنان، ایران است که توسط حزب‌الله برنامه‌های خود را پیش می‌برد. این یک مشکل است که اکثریت کشورهای منطقه و جهان بر سر آن اتفاق‌نظر دارند. ریاض روی یک پیام مهم متمرکز شده است؛ این که لبنان نمی‌تواند طغیان حزب‌الله را بپذیرد. لبنانی‌ها و اعراب حزب‌الله را دست‌کم گرفته بودند. شاید نمی‌توانستند متوجه شوند که آن گروه می‌تواند به طور کامل از دولت لبنان عبور کند.»

نظر شما