شناسهٔ خبر: 22678013 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت و گو با ایرنا

پژوهشگر لبنانی:آمریکا و اسرائیل بیشترین ضرر را از نابودی داعش متحمل شده اند

بیروت – ایرنا - «هادی قبیسی» پژوهشگر لبنانی در گفت و گو با ایرنا آمریکا و رژیم صهیونیستی را بزرگترین بازندگان نابودی داعش خواند و در عین حال نسبت به فعالیت هسته های خفته داعشی در کشورهای مختلف هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، قبیسی که در زمینه موضوعات مرتبط با گروه های تروریستی تحقیق می کند، معتقد است که آمریکایی ها می خواستند داعش سی سال دوام بیاورد تا به دو هدف دست پیدا کنند: اول تضعیف محور مقاومت، دوم اینکه داعش با سیطره بر مناطقی از سوریه و عراق، مسیر بین ایران تا فلسطین را سد کند اما هیچ کدام از این دو هدف تحقق پیدا نکرد.
متن کامل گفت و گوی ایرنا با «هادی قبیسی» در ادامه می آید:

*ایرنا: آیا می توان گفت دولت داعش عملا تمام شد و داعش دیگر وجود خارجی ندارد؟
**قبیسی: باید گفت که داعش یک دولت کامل متشکل از اداره ها و استان ها ایجاد کرده بود و فعالیت های نظامی و مدنی و تبلیغاتی و سیاسی خود را با آن پیش می برد و شاخه های متعددی در منطقه داشت. امروز و پس از پیروزی های محور مقاومت، دیگر داعش سیطره ای بر هیچ منطقه ای ندارد. اما گروه های وابسته به داعش که جان سالم به در برده اند ممکن است دست به شورش و سرکشی زده و درگیری هایی در این گوشه و آن گوشه بزنند یا در قالب باندهای خفته به اقدامات تروریستی و انفجار دست بزنند.

*ایرنا: به نظرتان داعش امروز به کدام یک از این دو راه متوسل خواهد شد؟
**قبیسی: فکر می کنم از هر دو شیوه استفاده خواهد کرد. ما اخیرا شاهد اقداماتی در منطقه «جرف الصخر» بودیم. پس از این نیز ممکن است شورش هایی در مناطق باز انجام گیرد. داعش سعی خواهد کرد با استفاده از باقیمانده نیروهای خود و با بهره گیری از حمایت های منطقه ای و بین المللی، مزاحمت هایی برای محور مقاومت ایجاد کند. داعش با اینکه بسیاری از طرفداران خود را از دست داده اما هنوز حامیان و هوادارانی دارد و نیز تجربه های زیادی در مرحله گذشته اندوخته است. البته بسیاری از سرکردگان داعش از بین رفته اند و ایمان و باور به برنامه و پروژه داعش تا حد زیادی در بین طرفدارانش فروکش کرده است.

*ایرنا: داعش با از بین رفتن دولتش چه چیزی را از دست داد؟
**قبیسی: ابتدا باید اشاره کرد که گروه های شورشی جز زمانی که حمایت و پشتیبانی از آنها صورت گیرد و پایگاه اجتماعی بزرگی پیدا کنند و یا از سوی نظام بین المللی به رسمیت شناخته شوند اقدام به تشکیل دولت نمی کنند. تاسیس دولت، گروه های شورشی را به نیروهای کلاسیکی تبدیل می کند که به راحتی قابلیت ضربه پذیری و شکست دارند برای همین نیز گروه های شورشی ترجیح می دهند به صورت غیر کلاسیک فعالیت کنند و منطقه جغرافیایی در اختیار نداشته باشند. مشکل داعش این بود که بدون داشتن مقبولیت مردمی یا حمایت بین المللی اقدام به تاسیس دولت کرد بدون اینکه توان ادامه مسیر را داشته باشد.
همه کارشناسان نظامی و اعتقادی می دانستند که دولت داعش فاقد قدرت بقا و ادامه حیات است و رفتارهای آن چیزی جز ریسک و ماجراجویی نیست. امروز می توان با اطمینان کامل گفت که این ماجراجویی ها به شکست انجامیده و شهرت و آوازه داعش را زیر سوال برده است برای همین داعش دیگر توان جذب نیروهای جدید را ندارد. البته آن روی سکه این شکست آن است که داعش با وجود همه خطرها، آزادی عمل خود را دوباره به دست آورده است.

*ایرنا: با نابودی دولت داعش چه نقشه هایی نقش بر آب شد؟
**قبیسی: با نابودی داعش، اول از همه امیدهای آمریکا به باد رفت. آنها می خواستند عراقی ها را مجاب کنند که در برابر داعش از آنها حمایت به عمل می آورند. «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا برای رسیدن به این هدف، ائتلاف بین المللی تشکیل داد. البته آمریکایی ها همزمان می خواستند داعش سی سال دوام بیاورد تا به دو هدف دست پیدا کنند: اول تضعیف محور مقاومت، دوم اینکه داعش با سیطره بر مناطقی از سوریه و عراق، مسیر بین ایران تا فلسطین را سد کند. هیچ کدام از این دو هدف تحقق پیدا نکرد چون عراقی ها حاضر نشدند این ماموریت را به آمریکایی ها بسپارند. نقش مهم و کلیدی جمهوری اسلامی ایران در این بخش روشن می شود.

*ایرنا: آیا می توان گفت واشنگتن مهمترین بازنده در قضیه نابودی داعش است؟
**قبیسی: بزرگترین بازنده واشنگتن و نیز اسرائیل است. اطلاعات وارده نشان می دهد که اسرانیل در تماس با سفارتخانه های چند کشور سعی دارد از چند و چون مرحله بعد از نابودی داعش اطلاعاتی به دست آورد و اینکه محور مقاومت چه نقشه هایی برای مقابله با اسرائیل طراحی کرده است.

*ایرنا: سوالی درباره سرنوشت سرکردگان داعش مطرح می شود. البغدادی و دیگر سرکردگان داعش کجا هستند و بعد از نابودی دولتشان کجا رفتند؟
**قبیسی: شکی در این نیست که برخی از آنها توسط بالگردهای آمریکایی به مکان نامعلومی منتقل شدند. طی شش ماه گذشته این بالگردهای آمریکا در حال جابجایی سرکردگان داعش مشاهده شده است. بخشی از آنها به مناطق تحت سیطره کردها رفته اند. این عده اساسا جزو اهالی آن مناطق بودند و همانجا زندگی می کنند. برخی نیز به داخل عراق نفوذ کرده اند. فکر می کنم سرکردگان داعش که همچنان زنده مانده اند به این سه دسته تقسیم شده اند. پیکره اصلی داعش از مردم سوریه و عراق تشکیل شده بود و اتباع بیگانه در اقلیت بودند. شورای رهبری متشکل از چند عراقی بود به استثنای یک نفر بحرینی و یک چچنی. در واقع داعش برخلاف القاعده یک پروژه محلی بود که ابعاد منطقه ای پیدا کرده بود.
خاورم*388*390*2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

انتهای پیام /*

نظر شما