شناسهٔ خبر: 22677440 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه جمعه تا صبح شنبه

صاحب‌خبر -

**داخلی
تهران - معاون اول رییس جمهوری در دیدار با مقامات ارشد کشورهای گینه استوایی، ونزوئلا، بولیوی و لیبی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات به کشورهای دنیا خبر داد و بر شکست تداوم سیاست های منجر به افراط گرایی در دنیا تاکید کرد.
تهران - معاون اول رییس جمهوری با بیان این که هیچ کشوری از وضعیت مخاطره‌آمیز جهانی سود نمی‌برد، گفت: ایران گرانیگاه و مرکز ثقل و ثبات خاورمیانه است.
ایرنا- نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت خواستار ثبت بیانیه مشترک روسای جمهوری این سه کشور در سوچی درباره سوریه شدند.
وین - 'رضا نجفی' سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز جمعه تاکید کرد که برنامه هسته ای نظامی رژیم صهیونیستی منبع نگرانی اصلی ملتهای منطقه و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است.
دهلی نو - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان بر لزوم ارتقا امنیت فضای مجازی و حفظ حریم خصوی افراد تاکید کرده و گفت لازم است نگاه جدیدی به مقوله مرزهای جهان شمول بین چارچوب های حقوقی برای نرم افزارهای کاربردی خدمات فضای مجازی ایجاد شود.
تهران - مقامات شرکت کننده در چهارمین اجلاس سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در کشور بولیوی برگزار شد، بیانیه ای را با شعار گاز طبیعی؛ سوخت پاک و مطمئن جهت توسعه پایدار جهانی منتشر کردند.
تهران - کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که از فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا تیم های ایرانی وعربستانی باید در کشور خود از یکدیگر میزبانی کنند و از این پس کشور ثالثی برای میزبانی در کار نیست.

**خارجی
پکن - همایش شصتمین سالگرد تاسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن روز شنبه با حضور سفیر کشورمان در چین، رییس دانشگاه پکن و جمعی از زبان آموزان و علاقمندان به زبان و ادبیات فارسی برگزار شد.
تهران - 'جان نیکلسون' فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت که جنگ ایالات متحده در آن کشور همچنان در «بن بست» قرار دارد.
کوالالامپور - رایزن بازرگانی ایران در اندونزی با بیان این شرکت ها ایرانی در نمایشگاه بین الملل مواد غذایی اندونزی حضور کمرنگی داشتند خواستار استفاده بیشتر تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات ایرانی از بازار 260 میلیون نفری اندونزی شد.
وین - پنجمین 'اجلاس مشارکت شرقی' اتحادیه اروپا با شش شریک این اتحادیه در حوزه شرق اروپا و قفقاز روز جمعه در بروکسل برگزار شد و دو طرف ضمن تعیین هدفهایی برای تقویت مشارکت دوجانبه چند موافقتنامه از جمله توافق مشارکت جامع با ارمنستان امضا کردند.
تهران - سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) اعلام کرد که از سال 2000 میلادی تاکنون بیش از 33 هزار نفر به هنگام تلاش برای رسیدن به اروپا از طریق مدیترانه، جان خود را از دست داده اند که این دریا به «مرگبارترین مرز دنیا» مبدل کرده است.
تهران– دولت یونان به دلیل امضای قرارداد فروش سلاح به عربستان سعودی مورد انتقاد شدید احزاب و نمایندگان این کشور قرار گرفته است. این در حالی است که وزیر دفاع این کشور به پنهانکاری متهم شده است.
مسکو - لئونید اسلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه گفت: ایران، روسیه و ترکیه موفق به ایجاد ائتلاف ضد تروریستی واقعی شدند که در امر مبارزه با تروریسم موثر خواهد بود.
الجزیره- ظهر روز جمعه خبر حمله تروریستی به یک مسجد در منطقه سینای مصر و کشتار شمار زیادی از نمازگزاران در رسانه های جهان منتشر شد ، مقام های مصری ابتدا اعلام کردند 75 تن زخمی شدند اما چند ساعت بعد مشخص شد فاجعه بسیار بزرگتر از آن بوده که مقام های مصری اعلام کرده اند.
تهران- صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) روز جمعه در تازه ترین گزارش خود از وضعیت کودکان یمن اعلام کرد که در سال 2016 حدود 23 هزار نوزاد در این کشور کشته شدند. سازمان ملل ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان را مسئول فاجعه بزرگ و نابسامانی اوضاع انسانی در یمن عنوان کرده است.
تهران - دو ایستگاه متروی لندن پایتخت انگلیس روز جمعه در پی انتشار گزارش هایی از تیراندازی تخلیه و بسته شد.
کوالالامپور - پس از آنکه بنگلادش و میانمار اعلام کردند که برای بازگشت آوارگان روهینگیایی به توافق رسیدند، سازمان ملل اعلام کرد شرایط برای بازگشت امن این آوارگان در میانمار وجود ندارد.
شبک**1708 **تهیه کننده: علیرضا ارشادی

انتهای پیام /*

نظر شما