شناسهٔ خبر: 22677278 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهمترین خبرهای جهان (7-19)

مخالفان دولت لهستان در اعتراض به اصلاحات حزب حاکم برای تغییرات در قوانین قوه قضائیه ، مقابل کاخ ریاست جمهوری در شهر ورشو تظاهرات کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ مهمترین اخبار و رویدادهای جهان در دوازده ساعت گذشته به شرح ذیل است.

آمریکا
ـ دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در حساب توییتری خود نوشت: از مجله تایم تماس گرفتند و گفتند احتمالا مانند پارسال مرد سال معرفی خواهم شد.

ـ متن منتشر شده کاخ سفید از تماس تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان همتای ترک وی صراحتا از قول ترامپ نمی گوید آمریکا به گروه کرد یگان های مدافع خلق اسلحه نخواهد داد.

ـ ویلیام مارلین،‌ نخست وزیر جزیره سن مارتن از سمت خود کناره گیری کرد. دولت هلند به علت اختلافاتش با مارلین در زمینه نحوه کمک رسانی به آسیب دیدگان از طوفان ایرما در این جزیره منطقه کارائیب وی را برای کناره گیری از نخست وزیری تحت فشار قرار داده بود.

ـ کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان همتای ترک وی در تماسی تلفنی درباره خرید تجهیزات نظامی از آمریکا صحبت کردند.

 ـ وکلای مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا ارتباط با تیم حقوقی دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور را متوقف کرده اند. این مساله احتمالا گامی حساس در تحقیقات درباره تماس های میان ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه است.

 

لهستان 
ـ مخالفان دولت لهستان در اعتراض به اصلاحات حزب حاکم برای تغییرات در قوانین قوه قضائیه ، مقابل کاخ ریاست جمهوری در شهر ورشو تظاهرات کردند .

 

روسیه 
ـ وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای از بمباران مجدد مواضع گروه تروریستی وهابی داعش در منطقه غربی رود فرات واقع در استان دیرالزور سوریه خبر داد.

 

ایران

ـ ایران ، روسیه و ترکیه با ارسال نامه به دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت خواستند بیانیه مشترک روسای جمهور سه کشور که در سوچی و درباره سوریه به تصویب رسید به عنوان سند شورای امنیت منتشر شود.   

 

بولیوی
ـ مقامات شرکت کننده در چهارمین اجلاس سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در بولیوی برگزار شد، بیانیه ای را با شعار "گاز طبیعی؛ سوخت پاک و مطمئن برای توسعه پایدار جهانی "منتشر کردند.

ـاسحاق جهانگیری که برای شرکت در چهارمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به سانتاکروز بولیوی سفر کرده بود ضمن حضور و سخنرانی در این اجلاس ، با روسای جمهور بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی و برخی دیگر از مقامات سایر کشورهای حاضر دیدار و گفتگو کرد.

ـ جهانگیری در این اجلاس گفت: با وجود تلاش برخی دولت‌ها برای ایجاد تنش و بحران در منطقه غرب آسیا ، ایران به واقع گرانیگاه ثبات خاورمیانه است و همه ظرفیت‌ها و امکانات خود را برای ارتقاء امنیت، ثبات و صلح پایدار در منطقه به کار می گیرد . 

 

ایتالیا
ـ دهها نفر از آوارگان افریقایی در ایتالیا با تجمع مقابل سفارت لیبی در رم، به فروش آوارگان افریقایی سیاه پوست به عنوان برده در لیبی اعتراض کردند.

 

انگلیس
ـ اضطراب و وحشت بر جمعه سیاه لندن سایه انداخت.

ـ انگلیس جایگاه خود را در فهرست پنج اقتصاد بزرگ جهان از دست داد.

 

 ترکیه

ـ مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه :ترامپ رییس جمهور آمریکا در گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان قول داد آمریکا از این به بعد دیگر به گروه ی پ گ در شمال سوریه سلاح نخواهد داد.

ـ موسسه تحقیقات زلزله نگاری کاندیلی در ترکیه گفت زمین لرزه ای به بزرگی 5.1 ریشتر روز جمعه جنوب غربی ترکیه را لرزاند.

ـ ­رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ‏ترکیه علیه رهبر حزب اصلی مخالف ‏دولت به اتهام توهین به او ،شکایت کرد.‏

 

ژاپن
ـ مراسم شصتمین سال تاسیس بخش زبان فارسی در دانشگاه پکن برگزار شد .

 

میانمار

ـ سازمان ملل می گوید هنوز امنیت پناهجویان روهینگیا تامین نیست و دولت میانمار باید تضمین بدهد بلائی بر سر مسلمانانی که می خواهند به میانمار برگردند نیاورد.

کوزوو

ـ بنیان گذار حزب مخالف اصلی کوزوو به جرم پرتاب مکرر گاز اشک آور در پارلمان در سال 2016 تحت نظر قرار گرفت.

 

مصر

ـ ­سخنگوی ارتش مصر : نیروی هوایی تعدادی از خودروهایی را که در حمله روز جمعه به مسجدی در سینای شمالی مورد استفاده قرار گرفته بودند ، منهدم کرد .

ـ عبدالفتاح سیسی رییس جمهور مصر : از عاملان حمله تروریستی منطقه العریش انتقام می گیریم و امنیت و ثبات را به کشور باز می گردانیم.

 

اتحادیه اروپا

ـ دونالد توسک رئیس شورای اروپا در پایان اجلاس جمهوری های سابق شوروی به شدت روسیه را هدف قرار داد و به ویژه پیامدهای فاجعه بار تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کرد.

 

سوریه
ـ مذاکره کننده اصلی معارضان سوری گفت دور بعدی گفتگوهای ژنو روز 28 نوامبر آغاز می شود.

 

لیبی

ـ وزیر امور خارجه لیبی: اگر سازمان کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک ) تصمیم بگیرد توافقنامه کاهش تولید نفت را تمدید کند ، لیبی با این تصمیم همکاری خواهد کرد .

 

سرزمین های اشغالی 
ـ سفارت تشکیلات خودگردان فلسطین در قاهره به نقل از مسئولان امنیتی مصر اعلام کرد: پس از حمله تروریستی روز جمعه در استان سینای شمالی و کشته و زخمی شدن صد ها نفر ، بازگشایی گذرگاه مرزی رفح تا اطلاع بعدی به تعویق افتاد .

 

عراق

دبیرکل جنبش النجبای عراق گفت: آمریکا تلاش می کند اتفافات در وادی الغداف عراق را مخفی نگه دارد. شیخ اکرم الکعبی افزود : در وادی الغداف نیروهای موسوم به نقشبندیه و جبهه الشام حضور داشتند، این نیروها از طرف نهادهای اطلاعاتی عربستان، اردن و آمریکا حمایت می شوند، حتی افسرانی از این سه کشور در این منطقه حضور داشتند.

 

نظر شما