شناسهٔ خبر: 22676735 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

نهاد به این کارآمدی! مگر داریم؟

آقای سیف و مجموعه تحت امرشان بابت این همه مسئولیت‌پذیری سرشان سلامت!...

صاحب‌خبر -

آقای سیف و مجموعه تحت امرشان بابت این همه مسئولیت‌پذیری سرشان سلامت!
بانک مرکزی اعلام کرد: «حسب مصوبه سران سه قوه مقرر شده فرآیند بازپرداخت سپرده‌های تعاونی‌های اعتباری منحله غیرمجاز افضل توس، وحدت و البرز ایرانیان با اولویت بازپرداخت سپرده‌های سپرده‌گذارانی که میزان مانده سپرده ایشان حداکثر تا سقف یک میلیارد ریال است از روز شنبه (۴ آذر)آغاز شود» با خواندن این اطلاعیه ناخودآگاه یاد طنز زیر افتادم.
یکی چراغ‌های قرمز را یکی پس از دیگری رد می‌کرد؛ سر چراغ صدم پلیس او را متوقف می‌کند و از او می‌پرسد: گواهینامه داری؟
طرف هم با چهره‌ای حق به جانب می‌گوید: «بزار داشبورد رو ببینم شانس بیاری که داشته باشم، کارت راه بیفته!»
این جمله که حسب مصوبه فلان مقرر شد چه صیغه‌ای است؟ مؤسسه‌های اعتباری مگر زیر نظر بانک مرکزی نیستند؟ مجوز نداشتند؟ یعنی اگر فردا هر فردی سر در دفترش را به «مؤسسه مالی و اعتباری کذا» تغییر دهد بانک مرکزی سه سوت اقدام به بستن آن نمی‌کند؟ من نبودم دستم بود که راه حل نیست! می‌پرسند چرا اینقدر حجم پرونده‌های قضایی در ایران زیاد است؛ پاسخ دقیقاً همین نکته است، شانه خالی کردن نهادها از مسئولیت‌ها و وظایفشان.
چندی پیش کلیپی در فضای مجازی دیدم که در آن گفته شد، «بانک مرکزی باز پرداخت سپرده‌های مردم را تضمین نمی‌کند، نه منابعی برای این امر دارد و نه وظیفه‌ای در این مورد دارد، کلیت این موضوع در مورد بانک‌های دولتی، خصوصی، مؤسسات مالی مجاز و حتی غیرمجاز نیز صادق است.»
وظیفه‌ای ندارد؟ وظیفه بانک مرکزی پس دقیقاً چیست؟ نهاد داریم به این کارآمدی؟ نه می‌تواند پول‌ها را از گردن کلفتان اقتصادی بگیرد نه می‌تواند سپرده‌های مردم را تضمین کند! آقایان بگویند دقیقاً چه مواردی در حوزه استحفاظی آنهاست و چه مواردی را نیست که برای مردم پر توقع سوء‌تفاهم ایجاد نشود! 

نویسنده: احسان گل‌محمدی

نظر شما