شناسهٔ خبر: 22675813 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

برگزاری اجلاس کشورهای صادرکننده گاز

چهارمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، دیروز در سانتاکروز بولیوی برگزار شد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در کنار بیژن زنگنه، وزیر نفت به نمایندگی از ایران در این اجلاس حضور داشتند.

صاحب‌خبر -

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، 12 عضو اصلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو و آذربایجان به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع شرکت می‌کنند. کشورهای صادرکننده گاز 44 درصد از تولید گاز جهان، 67 درصد از ذخایر گازی، 64 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 66 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال.ان.جی) را در اختیار دارند.

قدردانی از زحمات 4 ساله دبیرکلی ایران

در اجلاس دیروز، با توجه به اتمام دوره دبیرکلی محمدحسین عادلی که آخر دسامبر پایان می‌یابد، سخنرانان اجلاس از زحمات وی در ارتقای جایگاه این مجمع در عرصه جهانی انرژی قدردانی کردند.

تدوین راهبرد بلندمدت مجمع کشورهای صادرکننده گاز، تهیه چشم‌انداز جهانی گاز، تصویب ایجاد موسسه تحقیقات گاز الجزایر و انتشار سالنامه آماری از جمله اقدامات انجام شده در دوره دبیرکلی عادلی است. یوری سنتورین روس، جایگزین محمدحسین عادلی است که از اول ژانویه 2018 مسئولیت خود را به‌عنوان دبیرکل آغاز می‌کند.

اسحاق جهانگیری در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران گفت: ایران بزرگ‌ترین ذخایر گازی دنیا را دارد و از عناصر مهم مجمع کشورهای صادرکننده گاز محسوب می‌شود. وی با تاکید بر اهمیت عرضه، قیمت و امنیت گاز عنوان کرد: سال‌ها پیش در تهران، کشورهای صادرکننده گاز با پیش‌بینی آینده این منبع انرژی، تصمیم به تشکیل مجمع گازی گرفتند و امروز بعد از گذشت چند سال این مجمع به مرکزی مهم برای تصمیم‌گیری در زمینه انرژی تبدیل شده است. جهانگیری اضافه کرد: گاز طبیعی در بین حامل‌های انرژی فسیلی، پاک‌ترین و مهم‌ترین انرژی بوده که نقش آن در آینده سبد انرژی جهان روبه رشد است. طرح تأسیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز دهم بهمن‌ 1385 با پیشنهاد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با ایگور ایوانف، دبیر وقت شورای امنیت ملی روسیه و به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در جهان مطرح شد.

نظر شما