شناسهٔ خبر: 22674668 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

استخدام‌های بی‌حساب و كتاب در وزارت نفت، مردم را نگران می‌كند/ وزير به دانشگاه نفت سر بزند

گروه سیاست و اقتصاد: امام جمعه موقت آبادان گفت: از وزير نفت دعوت مي‌كنيم كه بيايند و به جوانان در حال تحصيل در دانشگاه نفت در اهواز و آبادان سر بزنند و رفتار پدرانه از خود نشان دهند. وقتي آمدند در صحنه، متوجه خواهند شد بعضي نظرات و برنامه‌ها و بعضي عملكردهاي‌شان نياز به تغيير دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام و المسلمين جعفر علوي‌كيا در خطبه‌های نماز جمعه امروز آبادان با توصيه به تقواي الهي، گفت: چقدر مناسب است كه مساله تقوا و رعايت آن را حداقل هفته‌اي يك‌بار به هم تذكر دهيم و اگر خير دنيا و آخرت را جويا هستيم و بخواهيم از همه نعمت‌هاي الهي بهره‌مند شويم، بايد فرامين الهي را اطاعت كنيم. اگر همه جوامع بشري قوانين و فرامين الهي را رعايت مي‌كردند، قطعا دنيايي كم خطرتر و با آشوب و بيماري كمتر را شاهد بوديم و هم در دنيا احساس خوشبختي و سعادت بيشتري داشتيم و هم آخرت روشن‌تري در انتظار بشر بود.

وي افزود: تذكر به تقواي الهي يكي از مهم‌ترين مصاديق امر به معروف و نهي از منكر است و وقتي امام جمعه، مكلف است كه مومنان را تذكر بدهد به رعايت تقوا، به اين معني است كه موضوع امر به معروف و نهي از منكر بايد در اجتماع همگاني شود. خداوند در آيات قرآن به صراحت عنوان مي‌كند كه جامعه‌اي كه امر به معروف و نهي از منكر و يا به بيان امروزي، احساس مسئوليت اجتماعي در آن وجود داشته باشد، آن جامعه به يك جامعه الگو تبديل مي‌شود.

علوي‌كيا با طرح اين سوال كه بهترين جوامع چه ويزگي‌هايي دارند؟ تصريح كرد: در چنين جامعه‌اي احساس مسئوليت اجتماعي وجود دارد و امر به معروف و نهي از منكر در آن جامعه زنده است و مردم همديگر را از انجام افعال منكر كه هم به شخص هم به جامعه آسيب وارد مي‌كند، نهي مي‌كنند. مي‌بينيم گاهي برخي جوانان نگاه‌شان به جوامع ديگر است؛ دقت كه كنيم متوجه مي‌شويم كه در آن اجتماعات برخي نكات رعايت مي‌شود و به عنوان مثال عنوان مي‌كنند در فلان جامعه نظم اجتماعي هست. خداوند نيز مي‌فرمايد اگر جامعه‌اي بخواهد الگو شود اين معنا بايد در آن جامعه وجود داشته باشد. در چنين جامعه‌اي، "عيسي به دين‌اش، موسي به دين‌اش" نيست، زيرا همه در يك كشتي هستند. اگر بخواهيم يك جامعه الگو و پيشرو داشته باشيم، موضوع تذكر و امر به معروف و نهي از منكر و احساس مسئوليت اجتماعي بايد مورد توجه قرار گيرد.

امام جمعه موقت آبادان ادامه داد: غفلت كه آمد، جامعه را به سوي ديگري مي‌برد و مي‌بينيم كه ارزش‌هاي موجود در آن جامعه با هنجارها فاصله مي‌گيرند و مردم در حرف، چيزي مي‌گويند و در عمل كار ديگري مي‌كنند. اگر ميكروفون صدا و سيما را مقابل فلان كارمند اداره يا راننده تاكسي بگيريم، نوع حرف زدن و بايد و نبايد او، با عملكردش متفاوت است و اين جامعه، بالغ و پيشرو نيست و نمي‌تواند الگو باشد. جامعه‌اي الگو مي‌شود كه هنجار و ارزش‌اش يكي باشد و ضد ارزش و ناهنجاري آن نيز يكي باشد و مردم به آنچه به صورت رسمي قبول دارند، عمل كنند.

وي افزود: البته گاهي نيز ما اينگونه مي‌شويم، به عنوان مثال در مناسبت‌هاي مذهبي. در ابتداي انقلاب مواردي مانند از خودگذشتگي، ايثار، مقدم كردن كم‌برخوردها نسبت به خودمان را در ابتداي انقلاب و در دوران دفاع مقدس شاهد بوديم. گاهي پيش مي‌آيد كه در مراسم‌هاي مذهبي اين خصوصيت‌هاي خوب را در عمل نشان مي‌دهيم، ولي در ديگر روزهاي سال اينگونه نيستيم. بايد سبك زندگي محمدي (ص) را به دنيا نشان دهيم، نه در قالب كتاب و سخنراني و مقاله، بلكه بيش از آن در قالب نشان دادن يك جامعه مناسب و الگو و هنوز با تحقق چنين جامعه‌اي فاصله داريم.

علوي‌كيا گفت: مقام معظم رهبري چند سال پيش قضيه سبك زندگي اسلامي را مطرح كردند تا نخبگان و خواص، اين مقوله را به يك گفتمان عمومي تبديل كنند. در جامعه نبايد شاهد رانندگي نامناسب و يا هدر رفتن وقت ارباب رجوع و يا پارتي‌بازي باشيم. در حال حاضر ذهنيت مردم اين است كه اگر مي‌خواهي كارت پيش برود، بايد به فردي وصل بشوي تا كار را خارج از مجراي قانوني حل كند؛ در چنين شرايطي كسي سعي نمي‌كند در قالب صحيح شايستگي خود را اثبات كند و همه سعي مي‌كنند به مسيرهاي غيرصحيح چنگ بيندازند. لازم است با عملكرد صحيح اين ذهنيت غلط در جامعه اصلاح شود.

امام جمعه موقت آبادان تصريح كرد: مواردي مانند سوء استفاده از قدرت و بيت‌المال را كمتر از اين بايد در اخبار بشنويم؛ البته وضعيت جامعه ما نسبت به خيلي جوامع، بهتر است و بسياري از مسئولان اجرايي و مديران ما، پاك‌دست و پاك‌نيت هستند، اما همين مقدار اندكي هم كه گاه در خبرها شنيده مي‌شود، بسيار نامناسب است. ما بايد جامعه الگو براي بشريت باشيم، چون مسلمان، شيعه و پيرو اهل بيت (ع) هستيم.

امام جمعه موقت آبادان در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به پيروزي مقاومت و شكست داعش، گفت: از مهمترين اتفاقات چند روز گذشته، اعلام پايان كار يك گروه خبيث و سياه، يعني داعش بود؛ افتخاري بزرگ و غيرقابل انكار براي نظام مقدس جمهوري اسلامي و محور مقاومت در مقابل استكبار جهاني. آمريكايي‌ها، انگليسي‌ها، اسرائيلي‌ها و نظام سلطه با تمام توان با استفاده از مرتجعان خشك‌مغز و سبك‌سر منطقه تلاش و برنامه‌ريزي كردند كه با ايجاد و حمايت از داعش و گروه‌هاي تكفيري، بتوانند محور مقاومت را تضعيف كنند، اما عدو شود سبب خير، گر خدا خواهد. امروز محور مقاومت به اذن و مشيت الهي، بسيار بسيار قوي‌تر از قبل از حضور داعش در منطقه است و ايران اسلامي نيز به عنوان كشوري با ثبات، تاثيرگذار و با اخلاق اسلامي و انساني و دلسور براي ملت‌هاي منطقه مطرح است.

وي افزود: استكبار جهاني بسيار تلاش كرد كه با استفاده از غول‌هاي رسانه‌اي براي ملت‌هاي منطقه اينگونه وانمود كند كه ايران، اهل دخالت در امور دول منطقه است و بنا دارد نظم را برهم بزند و امروز حقانيت نظام جمهوري اسلامي و خباثت كشورهاي ذليل در مقابل آمريكا به‌روشني معلوم شد. امروز به روشني معلوم است چه كسي اوضاع سوريه را به اينجا كشاند و جان چند صد هزار انسان بي‌گناه در اين كشور را گرفت و بسياري از زيربناهاي اين كشور مسلمان را از بين برد. اوضاع عراق را چه كسي به اين شكل درآورد؟ حتي به آثار تاريخي اين كشور هم رحم نكرد و بسياري جوان كه مي‌توانست آينده عراق را بسازند، كشته شدند و خانواده‌هاي بسياري از داشتن آشيانه محروم شدند.

علوي‌كيا گفت: اوضاع امروز يمن و مشكلاتي كه براي اين ملت مظلوم كه يك كشور عرب است را چه كسي ايجاد كرد؟ چه كسي به دنبال از بين بردن ثبات در كشور لبنان است؟ شكست داعش با همت و ايثارگري و رفتار مومنانه پيروان اهل بيت از ايران و عراق و لبنان و سوريه و افغانستان و پاكستان توانست پيروزي بزرگي در دنيا ايجاد كند؛ ولو اينكه تلاش مي‌كنند اين پيورزي را پنهان كنند. آمريكا و اسرائيل بدانند كه هرچه افراد خبيث و كج‌فهم، مانند تكفيري‌ها و دولت‌هاي طاغوتي را تحريك كنند، ما آمريكا و اسرائيل را دشمن درجه يك منطقه و اسلام مي‌دانيم و در مقابل اين دشمن، همچنان پايداري و مقاومت خواهيم كرد.

امام جمعه موقت آبادان تصريح كرد: از جانب خودم و مردم شريف آبادان، اين پيروزي را كه با ايثارگري و مجاهدت و شهادت جوانان و سرداران عزيز به دست آورديم، به ساحت مقام معظم رهبري و خانواده شهدا و ايثارگراني كه در اين پيروزي نقش داشتند، تبريك و تهنيت عرض مي‌كنم. اگر با همين اتحاد و روحيه و نگاه صحيح، تحت مديريت و رهبري مقام معظم رهبري در هر جبهه‌اي وارد شويم، بدانيد قطعا پيروز خواهيم شد.

وي با اشاره به هفته بسيج و با تاكيد بر اينكه همه ملت ايران بسيجي هستند، افزود: بسيج، پرافتخار و تاثيرگذار و فرزند امام راحل است. مقام معظم رهبري در چند سخنراني اخير، مطلب توجه به نيروهاي ارزشي و جوانان انقلابي را تذكر دادند. همه مسئولان بايد بدانند اگر بخواهيم موفق شويم و پيشرفت كنيم، در امور سياسي، اقتصادي، نظامي و فرهنگي به روحيه بسيجي نياز داريم. تقويت بسيج، تقويت جمهوري اسلامي است و حمايت از بسيج، حمايت از پيشرفت نظام مقدس جمهوري اسلامي است. بعضي مديران ارشد كشور خود در دوران دفاع مقدس حضور داشته‌اند و آن فضا را لمس كرده‌اند؛ به آنها تذكر مي‌دهيم كه آن دوران را به ياد بياورند. دشمن بلاهايي بسياري بر سر ما آورد و محروميت‌هاي بسياري داشتيم؛ ولي چه شد كه عزت ما از بين نرفت؟ امروز بعد از گذشت چند دهه اگر پاره‌اي از استخوان جواني كه در برابر دشمن ايستادگي كرده را به كشور مي‌آورند، مردمي كه او را نمي‌شناسند با صورتي مملو از اشك و دلي پرافتخار زير تابوت او را مي‌گيرند. يادمان نرود روحيه بسيجي و از خود گذشتيگي و توجه به فرامين مقام معظم رهبري و حضور توده مردم موجب شد عزت جمهوري اسلامي را در دوران دفاع مقدس حفظ كنيم و امروز نيز مي‌توانيم موضوع اقتصاد و ارتباط با دنيا و معضلات فرهنگي را با اين روحيه بسيجي حل كنيم.

وي با اشاره به اهميت مشورت مديران اجرايي با نخبگان در انجام كارها، افزود: گاهي شاهديم كه جامعه نگران است كه برخي تصميم‌ها و عملكردها، بدون حضور و توجه به نظر نخبگان انجام بگيرد و بايد به اين نگراني توجه شود. نبايد در جامعه نقاد را با بهانه‌هايي ساكت كرد و هزينه را براي نقد نبايد بالا برد. گاهي در حرف، شعارهايي مي‌دهيم، ولي براي نقد كنندگان هزينه را بالا مي‌بريم. به عنوان مثال در بحث استخدام در آموزش و پرورش، به عنوان نمونه وقتي اعلام مي‌كنند تعداد زيادي معلم مرد نياز است، اما از دولت به آموزش و پرورش فشار مي‌آورند كه 50 درصد استخدام‌ها خانم باشند، آيا اين تدبير، تخصصي است و با مشورت بوده است؟ در مورد واردات محصولات كشاورزي تراريخته كه امروز مورد بحث است، اجازه دهيد مخالفان نظر دهند و نقد صورت گيرد و آنچه صلاح ملت است انجام گيرد.

علوي‌كيا با اشاره به موضوع استخدام در وزارت نفت، گفت: آيا در وزارت نفت آنچه به عنوان موضوع استخدام‌ها مطرح است، در قالب كارشناسي و با توجه به نگاه نخبگان صورت مي‌گيرد؟ اميدواريم اينطور باشد؛ اما گاهي اخباري مي‌رسد و نكاتي مطرح مي‌شود كه در اين قالب نيست. گاهي شنيده مي‌شود بر خلاف حرف‌ها، وزير محترم نفت كه در دولت سابق هم چهار سال وزير بود، در ابتداي كار بخشنامه‌اي را تنظيم كرد به اين عنوان كه در دولت سابق استخدام‌هاي بي‌حساب و كتابي صورت گرفته، لذا بايد جلوي استخدام‌هاي بي حساب و كتاب را گرفت و ما اينقدر نيرو نياز نداريم. حرف، حرف خوبي است؛ اما آيا آن بخشنامه درست تنظيم شد و آيا در عمل جور ديگري عمل نشد؟ آيا گاهي در خبرها نمي‌شنويم افراد منصوب به بعضي افراد كه جاهايي مسئوليت دارند، بي حساب و كتاب با دستور مستقيم وزير استخدام مي‌شوند؟ اين موارد مردم و جامعه را نگران مي‌كند.

وي ادامه داد: آيا مديران ارشد ما در مسير موضوع تخصصي، با توجه به نظر نخبگان و دردمندان، چه موافق چه مخالف عملكردشان را تنظيم مي‌كنند؟ در موضوع استخدام در وزارت نفت و دانشگاه صنعت نفت گاهي عنوان مي‌شود كه "چرا ما بايد استخدام در وزارت نفت را به دانشگاه صنعت نفت محدود كنيم؛ جوانان ديگر مگر حق ندارند؟ بايد از جوانان ديگر هم استفاده شود." آيا اين حرف، تخصصي است يا صرفا براي همراه كردن يك عده عوام است؟ آيا اين حرف، عوامانه نيست؟ آيا جواني كه در خوزستان، در ميادين نفتي، در كنار صنعت نفت تحصيل مي‌كند و 4 يا 6 سال فضا را از نزديك لمس كرده، گرماي هوا، گرد و خاك و خيلي سختي‌هاي ديگر را تجربه كرده است، بهتر نمي‌تواند كارايي داشته باشد.

علوي‌كيا گفت: آيا امروز براي اينكه عده‌اي را از بيرون وارد كنيد، نياز نداريد آنها را در دانشكده‌هاي همين دانشگاه، آموزش قبل از خدمت بدهيد، چون آموزش‌هاي آنها كامل نيست و از افرادي كه آموزش ديده‌اند، چشم‌پوشي مي كنيد؟ از وزير محترم مي‌پرسيم، در مدت بيش از 5 سال وزارت، آيا يك بار در ميان مجموعه‌اي كه مروبط به خودشان است، يعني دانشگاه صنعت نفت آمده‌اند؟ بنده زماني ايشان را دعوت كردم و گفتم شما پدر اين مجموعه هستيد و بياييد و به فرزندان خودتان سر بزنيد و اكنون نيز عرض مي‌كنم در اهواز و آبادان مجموعه‌هايي وجود دارد كه جوانان نخبه اين مملكت در آن در حال تحصيل هستند و از ايشان دعوت مي‌كنيم كه بيايد و به اين جوانان سر بزند و رفتار پدرانه از خود نشان دهد. وقتي آمدند در صحنه، متوجه خواهند شد بعضي نظرات و برنامه‌ها و بعضي عملكردهاي‌شان نياز به تغيير دارد. اين نقدها دلسوزانه و براي پيشرفت صنعت نفت و پيشرفت خوزستان و نظام اسلامي است.

امام جمعه موقت آبادان با اشاره به موضوع ريزگردها، گفت: در موضوع ريزگردها به صراحت اعلام مي‌شود بخشي از معضل، منشاء داخلي دارد و اتفاقا بسيار غليط‌تر و خطرناك‌تر است. از مسئولان عاجزانه درخواست مي‌كنيم مساله بهداشت، محيط زيست و آموزش را با جناح‌بندي‌ها و نگاه‌هاي سياسي مخلوط نكنيد. اگر درمان، بهداشت، سلامت مردم، محيط زيست و آموزش سياسي شد، كل كشور ضرر مي‌كند.

وي با تاكيد بر اينكه حق مردم خوزستان، اين نيست، افزود: در مورد مساله ريزگردها، حداقل در مورد بخشي از آن كه منشاء داخلي دارد، مسئولان بايد به مردم توضيح بدهند كه چه مي‌كنند.

برچسب‌ها:

نظر شما