شناسهٔ خبر: 22674558 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گفت‌وگوي «جوان» با عبدالناصر الراشدي عضو شوراى جنبش «تنظيم مستقبل العداله»

بسيج مستضعفين بهترين الگو براي مقاومت مردم يمن است

روزنامه جوان

جنبش تنظيم مستقبل العداله‌ از دل رنج‌هاي ملت يمن به وجود آمد. از اعتراضات ميداني شروع شد و در انقلاب سال 1402 (1360) تحقق يافت. اين جنبش همانند يك چادر براي شيعياني بود كه متفرق بودند اما با تشكيل اين جنبش همه با هم و در كنار هم قرار گرفتند.

صاحب‌خبر -
 صغري خيل فرهنگ
ششمين روز از هفته بسيج با عنوان بسيج، مقاومت و استكبارستيزي نامگذاري شده است. به همين بهانه به سراغ يكي از فعالان جنبش تنظيم مستقبل العداله رفتيم.«مستقبل العداله» جنبشي متشكل از فعالان و مردم يمن است كه عليه آل سعود بسيج شده‌اند. عبدالناصر الراشدي يكي از اعضاي شوراي اين جنبش است كه در رشته علوم ارتباطات يكي از مراكز علمي كشورمان در حال تحصيل است. همكلامي با ايشان به خاطر زبان و لهجه عربي‌شان با كمي تعلل و سختي همراه بود اما ذوق و روحيه بسيجي در كلامشان به خوبي احساس مي‌شد.

شايد برخي  از خوانندگان ما از جنبش تنظيم مستقبل العداله اطلاعاتي نداشته باشند، ماهيت اين جنبش چيست؟
جنبش تنظيم مستقبل العداله‌ از دل رنج‌هاي ملت يمن به وجود آمد. از اعتراضات ميداني شروع شد و در انقلاب سال 1402 (1360) تحقق يافت. اين جنبش همانند يك چادر براي شيعياني بود كه متفرق بودند اما با تشكيل اين جنبش همه با هم و در كنار هم قرار گرفتند. اين جنبش توانست بيماري جهل و فقر و راه درمانش را بشناسد. دليل جنگ‌هاي طايفه‌اي در مناطق مختلف يمن جهل و فقر مردم بود كه اين جنبش در نظر دارد با ارائه برنامه و اقدامات با اين جهل مقابله كند و با اجراي فعاليت‌هاي اقتصادي با فقر موجود بجنگد. ما وراي اين جنبش به دنبال عدالت هستيم. ما با راه‌اندازي جنبش به دنبال ايجاد بسيجي چون بسيج در داخل كشور ايران هستيم. گام‌هاي بلندي هم در اين زمينه بر داشتيم و طرح‌هايي نظيرساخت سد، آموزش كشاورزان و دامداران و كمك به آوارگان را دنبال مي‌كنيم. خيمه‌هاي علمي به راه انداختيم كه در آن به زنان آموزش‌هاي خياطي و كامپيوتر مي‌دهيم و از كتاب‌ها و سخنان شهيد مطهري و امام خامنه‌اي براي بيداري و آگاهي به نسل امروز استفاده مي‌كنيم. احزاب و گروه‌هاي مختلفي در يمن وجود دارد كه ما با ايجاد اين جنبش سعي در اجتماع آنها تحت رهبري واحد سيدعبدالمالك الحوثي داريم و ان‌شاءالله به عدالت واقعي در جهان دست پيدا كنيم.
در صحبت‌هايتان از الگو‌گيري مسلمانان يمن از بسيج مردمي ايران گفتيد، اگر مي‌شود بيشتر توضيح دهيد.
انقلاب ما ثمره انقلابي است كه در جمهوري اسلامي ايران به وقوع پيوست. ما هر انقلابي كه در جهان رخ دهد را محصول انقلاب اسلامي ايران مي‌دانيم كه با بيداري اسلامي وارد جريان عدالت‌خواهي و اسلام خواهي شده است. ما به شهداي انقلاب اسلامي و شهداي دفاع مقدس مديون و مرهون هستيم و مي‌دانيم كه هر انقلابي در جهان به نام امام خميني(ره)‌ آن ابرمرد تاريخ اسلام شناخته مي‌شود. انقلاب و مقاومت يمني الگوي كاملي از انقلاب ايران و حزب‌الله است و شعار ما در يمن مرگ بر امريكا و مرگ بر اسرائيل است. بحمدالله تا كنون به رغم مشكلات و مسائل موجود در اين زمينه موفق هم بوده‌ايم. انقلاب اسلامي و بسيج مردمي ايران به ما ياد داد كه با ايستادگي و مقاومت در برابر امريكا و همه قدرت‌هاي جهاني مي‌توان به پيروزي‌هاي بزرگ دست يافت. مردم يمن امروز سختي‌هاي زيادي را تحمل مي‌كنند كه ملت بزرگ ايران اسلامي در طول به ثمر نشستن انقلابشان تحمل كردند و اميدوارند مانند مردم ايران طعم شيرين پيروزي را بچشند.
تعريفتان از بسيج مستضعفين و روحيه استكبارستيز آنان چيست؟
روحيه بسيجي همواره در حال بصيرت دهي و آگاهي‌بخشي نسبت به نقشه‌هاي دشمنان و استكبار جهاني است. اين روحيه و حفظ آن بين مردم و ملت‌هاي اسلامي باعث نابودي استكبار خواهد شد. دشمنان ما هر بار از راهي وارد مي‌شوند و جنگي را به راه مي‌اندازند تا از آن مسير بتوانند مسلمانان و جبهه مقاومت را مورد هجوم و تعرض قراردهند. يك بار با القاعده يك بار با داعش و... اما غافل از اينكه بصيرت ديني و مكتبي بسيجيان و تدبر استكبارستيزانه‌شان همواره نقشه‌هاي دشمنان را خنثي كرده و به نابودي كشانده است.
در حقيقت بايد گفت كه امروز تفكر بسيجي و روحيه استكبارستيزي حد و مرز جغرافيايي نمي‌شناسد و تنها مربوط به ايران اسلامي نمي‌شود. اين را به خوبي از وقايع پيش آمده در كشور‌هاي اسلامي و عربي مي‌توان مشاهده كرد. تفكر امروز ما در يمن تفكر بسيجي و استكبارستيزانه است. ما با حفظ روحيه بسيجي است كه توانستيم در برابر دشمنانمان بايستيم و مبارزه كنيم. بسيجيان ايران اسلامي آتش به اختيارند يعني اين را مي‌توان به خوبي درك كرد كه در هر لحظه‌اي كه احساس كنند منافع كشور و نظامشان تهديد شده يا به خطر افتاده وارد عمل مي‌شوند و با حضورشان نقشه‌هاي دشمنان را نابود مي‌كنند. اين آتش به اختيار بودن ملت اسلامي ايران و حضور هميشگي‌شان در صحنه‌هاي حساس براي من، درس عبرتي است كه ان‌شاءالله با حفظ اين روحيه بسيجي بتوانيم  مقابل دشمناني كه براي كشور ما يمن دندان طمع تيز كرده‌اند بايستيم.
به نظر شما تشكيل نيروهاي مردمي بسيج در يمن چقدر مي‌تواند به پيشبرد اهداف مسلمانان مظلوم اين كشور در مبارزه با دشمنانشان كمك كند؟
بسيج مردمي دريمن با نام كميته‌هاي انقلابي از سال 2014تا به امروز شروع به فعاليت كرد. درست زماني كه وضعيت يمن خراب شده و امنيت از دست رفته بود اين گروه‌هاي مردمي به فرمان سيدعبدالمالك الحوثي تشكيل شد تا در حفظ امنيت كشور فعاليت كند. بعد از فرار عبدربه منصور هادي، رئيس‌جمهور در سال 2015 امور اين كشور چه از نظر سياسي و چه از نظر اقتصادي و امنيتي به دست توانمند نيرو‌هاي كميته انقلابي افتاد اما بعد از توافق،حزب كنگره علي عبدالله صالح با انصارالله و تشكيل مجلس سياسي مديريت يمن را به دست گرفتند و امروز كار كميته انقلاب يا همان بسيج مردمي ما كمك رساندن به جبهه‌هاي دفاع مقدس، آموزش به رزمندگان و اعزام هزاران نيروي رزمنده كميته انقلابي به جبهه‌هاي مبارزه عليه آل سعود است. اين كميته توانست با كسب توانايي و توانمندي به ساخت موشك دست پيدا كند و در اين زمينه پيشرفت‌هاي خوبي به دست آورد.
مردم يمن براي تحقق آرمان‌هاي انقلابي و اسلامي خود چند شهيد تقديم كرده‌اند؟
شهادت در مكتب ما عزت و افتخار است. ما با خون شريف شهدايمان قوت و قدرت به دست مي‌آوريم. در اين راه حدود 25هزار شهيد تقديم كرده‌ايم.
به نظر مي‌رسد هجمه همه جانبه آل‌سعود به يمن نيز به دليل تأسي آنها از انقلاب اسلامي ايران است؟
بله، ما در حال حاضر با عربستان در جنگ هستيم. آنها همه حرفشان اين است كه نمي‌خواهند انقلابي نظير انقلاب اسلامي در يمن به وجود آيد. نمي‌خواهند حزبي چون حزب‌الله لبنان در يمن قد علم كند. براي همين است كه معتقدم ما موفق بوده‌ايم؛چراكه آنها نگران شده و ترسيده‌اند. آنها از مقاوم شدن و اتحاد مردم ما خوف دارند. آنها از فرياد‌هاي مرگ بر اسرائيل، مرگ بر امريكا و مرگ بر تكفيري و مرگ بر استكبار جوانان و مردم ما هراس دارند. آنها از اتحاد جبهه و محور مقاومت يعني از «لبنان، سوريه، عراق و يمن» هراس دارند. نگرانند كه منافعشان به خطر بيفتد اما حقيقت اين است كه همه دنيا مي‌دانند ملت يمن با درس گرفتن از انقلاب اسلامي به رهبري سيدعبدالمالك الحوثي و مجاهدين انقلابي در برابر جنايات آل سعود و امارات ايستاده است. آل سعودي كه خانه‌ها و بيمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و اماكن عمومي را بر سر مردم بي‌گناه يمن خراب مي‌كند و با اين كارها مي‌خواهد در مقابل انقلاب اسلامي يمن بايستد ولي مردم يمن با تمام قوا در برابر آنها ايستاده‌اند. پيروزي مردم يمن بر توطئه‌هاي گوناگون جريان امريكايي سعودي اماراتي، پيش از هر چيز به ماهيت فكري انقلابيون يمن و در رأس آن به جنبش انصارالله يمن باز مي‌گردد.  
غير از يمن، در عراق ، لبنان و سوريه هم بسيج مسلمانان و مستضعفين مشغول نبرد با استكبار جهاني است. آينده جبهه مقاومت اسلامي را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
 معتقدم آينده از آن مقاومت است. پيروزي‌هايي كه روز به روز شاهدش هستيم به نفع جبهه مقاومت اسلامي و بسيج مردمي مستضعفين عليه استكبار جهاني است. جبهه مقاومت در حال پيشروي است و هر روز قوي‌تر وارد ميدان مي‌شود. پيروزي‌هايي كه ما در البوكمال سوريه به دست آورديم و فتوحات در عراق كه نشان از پايان كار داعش به دست مردان جبهه مقاومت اسلامي دارد همگي باعث وحشت و سردرگمي اسرائيل و عربستان و همپيمانانش شد كه در روزهاي اخير مي‌خواستند عليه حزب الله اقداماتي را انجام دهند. ما به سيدحسن نصرالله معتقديم. آنها هر روز بهتر از ديروز وارد عمل مي‌شوند. زماني شرايطي پيش آمد كه آنها در جنگي 33روزه اسرائيل را شكست دادند. امروز كه جبهه مقاومت متشكل از جبهه‌هاي يمني، عراقي، سوري و لبناني در كنار هم متحد شده است استكبار هيچ كاري از پيش نخواهد برد. اين مسئله بسيار مهم است كه دشمنا ن ما بدانند امروز حزب‌الله تنها نيست ما در كنار آنها ايستاده‌ايم و تا آخرين قطره خونمان از آرمان‌هاي انقلابي و اسلامي جبهه مقاومت حمايت مي‌كنيم.
در پايان اگر صحبتي داريد بفرماييد.
ما مردم ولايتمدار معتقديم كه فرموده مقام معظم رهبري ايران امام خامنه‌اي در مورد آينده يمن محقق خواهد شد. ايشان در بخش‌هايي از صحبت‌هاي خود فرمودند: بيني آل سعود در يمن به خاك ماليده خواهد شد. ارتش يمن و كميته‌هاي انقلابي در داخل خاك عربستان در مهم‌ترين مناطق و جايگاه‌هاي نظامي شان يعني جيزان و نجران با سعودي‌ها مبارزه مي‌كنند و مناطقي از آنجا را به تصرف خود در مي‌آورند.
ما امروز تحولات بزرگي را در يمن شاهديم. شليك موشك‌هاي يمني به وسط رياض باعث به هم ريخته شدن معادلات آل سعود در عربستان شده است كه هنوز باورشان نمي‌شود كه ما آن موشك‌ها را به داخل رياض شليك كرديم و توان موشكي و پيشرفت ما را در اين زمينه نمي‌خواهند باور كنند. آنها ما را مورد تمسخر قرار مي‌دهند كه توان مقابله با آنها را نداريم اما آنها نمي‌دانند كه پيروزي ملت مظلوم يمن در اين جنگ نابرابر تحقق عيني آيه شريفه «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ(آيه 5 سوره قصص)» ما مى‏خواهيم بر مستضعفان زمين منت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان روى زمين قرار دهيم، است كه تنها با رويكرد مقاومت و استقامت ملت يمن براي تحقق مطالبات بحق خود به منصه ظهور خواهد رسيد.

نظر شما