شناسهٔ خبر: 22674220 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خبرگزاری آذرتاج خبرداد

تجمع شهروندان جمهوری آذربایجان در مقابل ساختمان پارلمان اروپا در بروکسل

باکو - ایرنا - آذرتاج ، خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان ، از تجمع امروز - جمعه - شهروندان این کشور در مقابل ساختمان پارلمان اروپا در بروکسل، در اعتراض به ادامه مناقشه قره باغ خبر داد .

صاحب‌خبر -

براساس گزارش این خبرگزاری ، هدف این تجمع جلب توجه پارلمان اروپا به نگرانی آذربایجانی های مقیم اروپا در خصوص ادامه مناقشه ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ کوهستانی بود.
شرکت کنندگان در این تظاهرات که حدود 250 نفر بودند ، با در دست داشتن پرچم جمهوری آذربایجان خواهان پایان یافت مناقشه قره باع و یافتن راه حل صلح آمیز برای این موضوع شدند و اعلام کردند که تحت رهبری الهام علی اف، جمهوری آذربایجان سیاست مستقل در منطقه را دنبال می کند.
شرکت کنندگان در پایان این تجمع دو ساعته، در بیانیه ای ، خواستار حل و فصل مسالمت آمیز و عادلانه مناقشه قره باغ شدند و از دولت های جهان خواستند اقدامات لازم در این زمینه انجام دهند .
مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذبایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی نزدیک به 29 سال است که ادامه دارد و تلاش های بین المللی برای حل و فصل این مناقشه که یکی از معضلات عمده منطقه قفقاز جنوبی به شمار می رود تا به حال نتیجه ای نداشته است .
این مناقشه که از سال 1988 میلادی و در آستانه فروپاشی شوروی در سال 1992 میلادی آغاز شده به درگیری های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تبدیل شد.
سازمان امنیت و همکاری اروپا که در سال 1992 میلادی میانجیگری حل این مناقشه را بر عهده داشت ، قادر به توقف بلافاصله این درگیری ها نشد .
بر اثر این درگیری ها که تا سال 1994 میلادی ادامه داشت منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان دیگر در همجواری آن به کنترل نیروهای ارمنی درآمد .
در سال 1994 میلادی بر اثر تلاش های بین المللی ، توافقنامه برقراری رژیم آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شهر بیشکک قرقیزستان به امضا رسید و درگیری های نظامی دو ساله که منجر به تلفات جانی زیادی در هر دو طرف شد ، پایان یافت .
با وجود این که در سال 1997 میلادی آمریکا ، فرانسه و روسیه ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را بر عهده گرفتند و امیدهای برای حل این مناقشه با حضور ابرقدرتهای جهان وجود داشت، ولی تلاش های میانجیگران بین المللی تا به حال نتیجه ای نداشته است .
شبک**1708**آساق ** 1579**مرضیه فاتحی**انتشار:علیرضا ارشادی

انتهای پیام /*

نظر شما