شناسهٔ خبر: 22674093 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

كميسيون ويژه اصلاح ساختار اداري كشور تشكيل شد

با تغيير‌ات پي‌درپي نظام اداري فساد افزايش مي‌يابد

عضو مجمع نمايندگان استان تهران از تدوين طرح تشكيل كميسيون ويژه اصلاح ساختار نظام اداري كشور خبر داد.

صاحب‌خبر -
محمدجواد فتحي، از تدوين طرحي با امضاي بيش از 50 نماينده مجلس با هدف تشكيل كميسيون ويژه اصلاح ساختار نظام اداري كشور خبرداد و گفت: طرحي با امضاي بيش از 50 نفر از نمايندگان و به استناد ماده 44 قانون آيين‌نامه داخلي مجلس آماده و به هيئت رئيسه مجلس ارجاع شده است، مبني بر اينكه كميسيون ويژه اصلاح ساختار نظام اداري كشور در مجلس تشكيل شود.
 
نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس درمجلس شوراي اسلامي افزود: در طول سه دهه گذشته به شكل دائم چارت سازماني در اين نظام اداري تغيير كرده است، يعني وزارتخانه‌هايي ايجاد و برخي منحل شدند، يا اينكه وزارتخانه‌ها در هم ادغام شدند يا مورد تفكيك قرارگرفتند؛ بنابراين در حال حاضر بسياري از سازمان‌ها وظايفي را انجام مي‌دهند كه در صلاحيت ذاتي سازماني اين نهادها نيست. 

وي تأكيد كرد: بسياري از سازمان‌ها زيرمجموعه وزارتخانه‌هايي قراردارند كه وظايف ذاتي آن سازمان با وزارتخانه مورد نظر همخواني ندارد، از اين رو بايد يكبار براي هميشه با مطالعه روي مدل‌هاي دنيا مشخص شود كه به چه تعداد وزارتخانه در كشور نيازمنديم. سازمان‌هاي وابسته بايد در كدام بخش يا ذيل كدام وزارتخانه قرارگيرند؛ بايد مستقل باشند يا به عنوان يك مجموعه مستقل زير نظر شخص رئيس‌جمهور انجام وظيفه كنند. 

فتحي گفت: اين موارد بايد به شكل دقيق بازتعريف و پس از مطالعه و بررسي تطبيقي با چندين كشور پيشرفته و توسعه‌يافته يك مدل مؤثر ارائه شود؛ يعني بايد تعداد وزارتخانه‌هاي مؤثر و سازمان‌ها در كنار شرح وظايف آنها دقيق مشخص شود تا مردم در مقاطع مختلف گرفتار آزمون و خطا نشوند، زيرا در شرايطي كه وزارتخانه‌اي با وزارتخانه ديگري ادغام مي‌شود، ضرر حداقلي آن غير‌قابل استفاده‌بودن تمام سربرگ‌هاي اداري است. 

نظر شما