شناسهٔ خبر: 22674033 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 63 درصد از زنان افغان؛ فاقد اسناد هويتي

ربکا تاواريس، مسئول دفتر زنان سازمان ملل در امور افغانستان در کابل اعلام کرد که63 درصد از زنان افغان، فاقد اسناد هويتي هستند که اين موضوع تاثير منفي بر ميزان مشارکت شهروندان اين کشور در انتخابات دارد.به گزارش يورونيوز خانم تاواريس اين خبر را در جريان نشست خبري «نقش زنان در انتخابات» اعلام کرد و از مقامات افغان و نهادهاي قانوني خواست تا با حذف اين موانع، شرايط لازم را براي حضور گسترده زنان در انتخابات فراهم کنند. او همچنين از برگزارکنندگان انتخابات، سازمانهاي مدني و مدافعان حقوق بشر در اين کشور خواست براي افزايش ميزان مشارکت زنان در انتخابات وارد عمل شوند.بنا بر اعلام رسانه‌هاي افغانستان، ميزان مشارکت زنان در انتخابات سال 1393 شمسي در اين کشور 38 درصد بوده است. سهم زنان در ميان کل نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري نيز 9 درصد و در ميان نامزدهاي شوراهاي ولايتي 11 درصد بوده است.سخنان نمايندگان سازمان ملل در افغانستان در حالي بيان مي‌شود که موضوع انکار هويت زنان افغان به يکي از بحث‌هاي داغ در شبکه‌هاي اجتماعي و ميان کاربران افغان تبديل شده است.

در اوايل تابستان کمپيني تحت عنوان «WhereIsMyName» توسط زنان جوان اين کشور در شبکه‌هاي اجتماعي بوجود آمد و در چهارچوب اين کمپين با زبانهاي محلي افغانستان از ديگران پرسيده شد که «نام من کجاست؟».فعالان در اين کمپين، زنان را تشويق مي‌کنند که سکوت نکنند و اعتراض خود را نشان دهند و با درخواست ابتدايي‌ترين و اساسي‌ترين اسناد هويتي خود همچون شناسنامه و تلاش براي شکستن تابوهاي ريشه‌دار در اين جامعه، از تسلط جامعه مردان بر زنان بکاهند و آنها را مجبور به پذيرش هويت زنان کنند.اين بحث از شبکه‌هاي مجازي به ديگر رسانه‌ها نيز سرايت کرد و در روزنامه‌ها و گفتگوهاي راديو و تلويزيوني افغانستان به موضوع «نام من کجاست» پرداخته مي‌شود.مبارزه براي احقاق حقوق زنان در افغانستان در حالي ادامه دارد که حتي عبدالله عطايي، سخنگوي دادگاه عالي کابل نيز اعلام کرده است که جامعه افغانستان براي چنين تغييراتي آماده نيست.

تنهاترين مرد روستاي زلزله‌زده تپاني؛

مرگ شيرين فرهاد

تنهاترين مرد روستاي تپاني پيکر زن و 2 فرزندش را با دستهاي خود از زير آوار بيرون کشيد، بدون کفن و غسل با جامه‌هاي خونين در دل خاک دفن کرد.به گزارش خبرگزاري مهر چشم‌هاي فرهاد کاسه خون است. دست‌هايش تنهاترين دست‌هاي روستاست. روي تلي از خاک نشسته.
ويرانه اي که روزگاري خانه اش بود را با چشم هايش مي کاود.از روستاي زلزله زده تپاني که بين سرپل ذهاب و ازگله است فقط يک مدرسه سرپاست و از خانه‌ها فقط ويرانه اي به جامانده است. يکي از اين خانه ها،خانه فرهاد بود.تمام زندگي اش زنش و سه بچه اش بود.حالا از آن زندگي، آرين دو ماهه برايش مانده. او مي گويد: زنم از ترس اينکه آسيبي به بچه کوچکش برسد آرين رادر بغل گرفته و خم شده بود روي بچه. سقف خانه که پايين آمد، تيرآهن گردنش را شکست اما آرين زنده ماند.

فرهاد را برادرانش و همسايه ها از زير آوار درآوردند. اما فرهاد داستان ما مثل فرهاد کوهکن افسانه‌ها ناکام مانده است. عشق هاي زندگي اش را جايي زير اين آوارها از دست داد و کاري براي نجات آنها از دستش برنيامد. فرهاد مي گويد در اين مصيبت کمک‌هاي مردم تنها کورسوي اميدي است که به آن دلبسته است. زندگي در دشت ذهاب به او آموخته در نبرد بين انسانهاي سرسخت و روزهاي سخت، اين انسان‌ها هستند که پيروز مي‌شوند. زندگي براي فرهاد و آرين در ويرانه‌هاي روستاي تپاني در بيم و اميد ادامه دارد.

توده هواي سرد وارد کشور شد

به گزارش خبرگزاري مهر، سازمان هواشناسي کشور در گزارشي از ورود توده هواي سرد به کشور خبر داد.براساس اين گزارش، گيلان، مازندران و گلستان: 8 تا12 درجه در جمعه، کاهش 4 تا 5 درجه در شنبه و ماندگاري هواي سرد تا اواسط هفته.آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، زنجان، اردبيل و کردستان: کاهش 2 تا 4 درجه در شنبه و ماندگاري هواي سرد تا روز يکشنبه.

کرمانشاه و لرستان: کاهش ماندگاري هواي سرد تا شنبه.

همدان و مرکزي: کاهش 3 تا 5 درجه در جمعه و ماندگاري هواي سرد تا شنبه.

خراسان رضوي و خراسان شمالي: کاهش 6 تا 8 درجه در شنبه، کاهش 3 تا 5 درجه در يکشنبه و ماندگاري هواي سرد تا دوشنبه.قزوين، تهران و البرز: کاهش 4 تا 6 درجه در جمعه، کاهش 3 تا 5 درجه در شنبه و ماندگاري هواي سرد تا يکشنبه.قم، سمنان و اصفهان: کاهش 4 تا 6 درجه در شنبه و ماندگاري هواي سرد تا يکشنبه.

برچسب‌ها:

نظر شما