شناسهٔ خبر: 22673954 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مرگ تدريجي ۶۰ شركت اشتغالزا

آزادراه تهران - شمال عمده درآمد بنياد مستضعفان را بلعيد

بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي در حالي گزارش حسابرسي‌ شده صورت‌هاي مالي تلفيقي گروه و واحد اصلي خود را در دسترس عموم قرار داده كه اين گزارش نشان مي‌دهد، آزادراه تهران- شمال بيشترين هزينه بنياد را به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش فارس، در شرايطي كه هيئت‌دولت در اقدامي قابل تأمل، بانك مركزي را از ليست شركت‌هايي كه بايد موردحسابرسي عملياتي قرار مي‌گرفت، خارج كرد، بنياد مستضعفان صورت مالي تلفيقي منتشر كرد و در دسترس عموم قرار داد، با انتشار صورت‌هاي مالي تلفيقي گروه و واحد اصلي بنياد مستضعفان براي دوره عملكردي منتهي به پايان اسفندماه 95 هم‌اكنون اين نهاد 189شركت و اموال مختلف را در اختيار دارد كه از اين تعداد 60شركت بورسي و غيربورسي با زيان انباشته 860ميليارد توماني مواجه هستند. در عين حال جدا از اين تعداد به‌طور مشخص هشت شركت به دليل آنچه كه سرمايه‌گذاري در شركت‌هاي مستثني شده از تلفيق با توجه به در حال تصفيه بودن يا عدم كنترل مديريت عنوان شده در زمره شركت‌هاي تحت مالكيت بنياد در صورت‌هاي تلفيقي عنوان شده است. اين شركت‌ها شامل پمپ‌پارس، آجر پر جلا، بافته‌هاي كرمان، ريسندگي نجف‌آباد، توليد تبد، ايران پويا، ايران ابزار، تيزرو و ساير شركت‌ها به ارزش 36ميليارد و 599ميليون و 600هزار تومان عنوان شده كه در مجموع با احتساب مانده سرمايه‌گذاري بنياد مستضعفان در هشت شركت مذكور ارزش سرمايه‌گذاري‌ها در اين بخش به 87ميليارد و 888ميليون تومان مي‌رسد. 
  
درآمد و سود خالص فعاليت‌هاي اقتصادي بنياد
مطابق با مستندات منتشر شده از سوي سازمان حسابرسي، بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي در پايان عملكرد سال مالي 1395 به درآمد عملياتي 28هزار و 360ميليارد توماني دست يافته است. براساس صورت سود و زيان تلفيقي مبلغ 6هزار و 230ميليارد تومان از اين رقم به‌عنوان سود ناخالص، 3هزار و 313ميليارد تومان به‌عنوان سود عملياتي و 2هزار و 692ميليارد تومان به‌عنوان سود خالص شناسايي شده است. درآمدهاي عملياتي 29هزار و 192ميليارد توماني گروه در صورت‌هاي مالي دوره عملكردي منتهي به پايان اسفندماه 95 بنياد مستضعفان به سه بخش فروش محصولات، ارائه خدمات و ساخت املاك تقسيم شده است. بيشترين درآمد عملياتي بنياد از محل ارائه خدمات در دو بخش بانكداري و ارتباطات حاصل شده كه به‌طور مشخص از طريق تملك سهام كنترلي و مديريتي در بانك سينا و ايرانسل حاصل شده است. 
    
آزادراه تهران- شمال منابع بنياد را بلعيد
براساس اين گزارش از 2هزار و 46ميليارد تومان سرمايه‌گذاري كه بنياد مستضعفان طي سال مالي 95در سهام شركت‌ها انجام داده، مبلغ 453 ميليارد تومان مربوط به احداث آزادراه تهران – شمال عنوان شده كه عمده‌ترين مطالبات بلندمدت بنياد را معادل يك‌هزار و 307ميليارد و 234ميليون و 600هزار تومان به خود اختصاص داده است. 
سرمايه‌گذاري بنياد در شركت آزادراه تهران - شمال كه در اواسط آبان‌ماه 1375به ثبت شركت‌ها رسيده اصلي‌ترين سرمايه‌گذاري پرهزينه اين نهاد پس از سرمايه‌گذاري در بانك سينا است. 
   
اشتغال و كمك‌هاي بلاعوض در بنياد
در شركت‌هاي تشكيل‌دهنده بنياد مستضعفان در سال 95 تعداد 39هزار و 305نفر نيروي انساني اشتغال داشته‌اند، در حالي كه اين تعداد در سال 94 به 41 هزار و 570 نفر مي‌رسيد. سهم نيروهاي برون‌سپاري از 8 هزار و 563 نفر در سال 94 به 10 هزار و 222 نفر طي سال 95 افزايش يافته، اين در حالي است كه واحد اصلي بنياد با افزايش 102 نيروي انساني جديد در سال 95 نسبت به سال 94، تعداد هزار و 568 نفر را استخدام كرده است. كمك‌هاي بلاعوض بنياد مستضعفان در سال 95 نيز معادل 534 ميليارد تومان اعلام شده است. 85 ميليارد تومان نيز سهم توزيع البسه، بن، هدايا و طرح سلامت بوده و 63 ميليارد تومان متعلق به خدمات فرهنگي، رفاهي و آموزشي است. 

بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي در حالي از معافيت مالياتي برخوردار است كه بيش از 19ميليارد تومان از منابع خود به سپرده‌هاي بلندمدت بانكي اختصاص داده و سپرده‌گذاري بلندمدت مستقيم بنياد در بانك‌ها اندكي بيش از 2 ميليارد تومان است. سود انباشته بنياد مستضعفان در پايان دوره مالي 95 به مبلغ 14هزار و 299ميليارد و 209ميليون و 500هزار تومان رسيده و اين در حالي است در ترازنامه تلفيقي دوره مالي مذكور اين رقم معادل 13هزار و 844 ميليارد تومان عنوان شده است. با وجود بيش از 70ميليارد تومان موجودي نقد در ترازنامه دوره عملكرد مالي 95 اما بيش از 3هزار و 822ميليارد تومان از سمت راست ترازنامه بنياد به دريافتي‌هاي تجاري و غيرتجاري تقسيم مي‌شود كه عمده آنها ناشي از مطالبات بنياد از شركت آزادراه تهران‌- شمال و سپس شركت مادر تخصصي عمران و مسكن ايران است. 
در حالي كه 60 شركت اغلب صنعتي و توليدي زيان‌ده اين نهاد بيشترين سطح اشتغال را براساس طرح‌هاي توجيهي مشابه خارجي خود مي‌توانند پوشش دهند، اما معلوم نيست چرا بنياد مستضعفان منابع خود را در اين دو شركت متمركز و قفل كرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما