شناسهٔ خبر: 22673804 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی مطرح شد:

لاریجانی: مخالف تجزیه در منطقه بوده و آن را توطئه جدید می دانیم

استانبول- ایرنا- دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: مخالف تجزیه کشورهای منطقه هستیم و آن را توطئه جدید جهان استکباری می دانیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، وی که برای شرکت در دهمین نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی به استانبول سفر کرده بود، در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری آناتولی ترکیه افزود: کشورهای استکباری و جریانات صهیونیستی با برهم زدن تقسیمات کشورهای منطقه به دنبال مشغول کردن مسلمانان هستند.
وی همکاری ایران و ترکیه در قبال حفظ تمامیت ارضی عراق را گام مهمی خواند و بیان کرد: به محض اینکه داعش در موصل شکست خورد و در زمانی که هنوز بخش های کوچکی از خاک عراق در دست آنها بود، ماجرای جدیدی خلق شد و مسأله همه پرسی در شمال عراق را درست کردند در حالی که این اقدام خلاف قانون اساسی عراق و تمامیت ارضی این کشور بود.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه ما نگاه مثبتی نسبت به کُردها داشته و داریم و آنها را جزو ملتهای مسلمان در کشورها می دانیم، اظهار کرد: ما همواره از کُردها حمایت کرده ایم و در عراق جدید هم جمهوری اسلامی ایران بود که تلاش کرد تا کُردها به شمال عراق بازگشته و جایگاهی داشته باشند لذا همواره معتقدیم کُردها بخش اصیلی از مردم منطقه هستند که باید حمایت شوند البته به این معنا نیست که وسط مبارزه با تروریسم، ماجرایی خلق شود که به ضرر مردم کُرد باشد.
رییس مجلس شورای اسلامی با مهم دانستن نشست سوچی بعد از جنگ طولانی با داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق گفت: در یکسال اخیر ایران، روسیه و ترکیه با هم کار کردند و در سرکوب داعش با هم همگرا شدند و در ایجاد صلح و سازش در سوریه نقش آفرین بودند چنانچه از ابتدا هم معتقد بودیم که مسائل سوریه راه حل نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی حل شود.
وی اضافه کرد: زمانی که سرزمین های سوریه و عراق دست داعش و جبهه النصره افتاد، چاره ای جز جنگ و سرکوب نبود و این سه کشور با هم افزایی توانستند مسائل را حل کنند و داعش نیز از سرزمین های تصرف شده خارج شد که این پیروزی بزرگی برای ایران، ترکیه و روسیه است که نه تنها در تبلیغات بلکه در عمل به دنبال مبارزه با تروریسم بودند.
وی با پیش بینی حرکت تروریست‌های مهاجر داعش به سمت لیبی و افغانستان گفت: البته پایان کار تروریسم نرسیده چرا که جنس این گروه های تروریستی جنس مهاجر است که بعد از خاتمه در سوریه به لیبی، افغانستان و کشورهای دیگر رفته و آزار می دهند اما در هر صورت ضربه خورده اند که این پیروزی بزرگی برای دنیا است.
لاریجانی با ابراز امیدواری نسبت به نتایج نشست اجلاس سران ایران، ترکیه و روسیه در سوچی، این نشست را یک همگرایی برای راه حل سیاسی در سوریه عنوان کرد و ادامه داد: رؤسای جمهوری سه کشور تلاش می کنند تا به یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه برسند که بسیار مهم است البته این سه کشور برای ملت سوریه تصمیم گیری نمی کنند بلکه تسهیل کننده امور آنها هستند و دولت و ملت سوریه باید طبق قانون اساسی و انتخابات خود تصمیم گیری کنند.
وی همچنین با بیان اینکه متأسفانه اقدامات آمریکا در منطقه آسیا باعث مشغول کردن کشورها به یکدیگر شده است، اظهار کرد: آنها روزی طالبان و روزی داعش را ایجاد می کنند که همین باعث می شود، انرژی کشورها تحلیل برود که دلیل آن نیز روشن است چون انرژی کشورهای اسلامی فرسوده می شود و بدون هیچ هزینه های، اسرائیل از فضای به وجود آمده بهره مند می شود.
رییس مجلس شورای اسلامی ایران افزود: آمریکایی ها همواره به دنبال ایجاد هراس در میان کشورها بوده اند و اکنون بعد از شکست داعش در منطقه، به دنبال نگران کردن کشورها نسبت به ایران هستند و هر روز با درست کردن داستانی، تجارت می کنند و بر همین اساس ترامپ به منطقه آمد، جولانی داد و از چند کشور 500 میلیارد دلار پول دریافت کرد و اسم این را سرمایه گذاری گذاشت.
وی ادامه داد: از این رو کشورهای مهم منطقه همچون ایران و ترکیه باید شگردهای آمریکا را برای کشورهای منطقه روشن کنند و حالا که آمریکایی ها سراغ لبنان رفته اند و مسائلی را طراحی کرده اند، لذا اتحادیه بین المجالس آسیایی می تواند نقش مهمی به تبیین این اهداف پرداخته و در ایجاد صلح و امنیت در منطقه نقش ایفا کرده و فعال تر شود.
لاریجانی همچنین با تلخ خواندن وضعیت مردم یمن گفت: در بمباران یمن کسی به نتیجه ای نرسید و فقط تعداد زیادی از مسلمانان از بین رفتند و فقر و قحطی فراگیر شده و هیچ مشکلی حل نشد در حالی مساله یمن راه حل سیاسی دارد و از طریق لشکرکشی مساله آنجا حل نمی شود و به همین علت همه گروه ها و اقوام در منطقه باید به سمت گفت و گوهای سازنده سیاسی پیش بروند و ما نیز در ایجاد فضای گفت و گو کمک می کنیم و دولت ها نیز باید این مجال را بدهند.
رییس مجلس شورای اسلامی ایران با مثبت ارزیابی کردن دهمین نشست مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی که طی سه روز گذشته در استانبول برگزار شد، گفت: امیدواریم ترکیه در دو سالی که ریاست این مجمع را برعهده دارد، شاهد پیشرفت های خوبی باشیم.
وی با بیان این که منطقه آسیا منطقه ای در حال رشد بوده و سرمایه های خوبی در آن نهفته است، بیان کرد: صاحب نظران معتقدند دوران توسعه گرایی در آسیا آغاز شده و از این رو، یکی از مهمترین مأموریت های این مجمع می تواند افزایش سهم سرمایه گذاری های مختلف میان کشورهای آسیایی باشد تا زمینه توسعه در کشورهای این قاره فراهم شود.
وی افزود: برخی کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی همچون چین، اندونزی، مالزی، ترکیه و روسیه از قدرت اقتصادی بالایی برخوردار هستند و از این رو زمینه کار در بخش های مختلف وجود دارد و به همین علت اولین انتظار این است که نهاد بین المجالس آسیایی بتواند در توسعه اقتصادی آسیا، ارتباط کشورها با یکدیگر و افزایش سرمایه گذاری را تسهیل کند.
رییس مجلس شورای اسلامی ایران با بیان این که روابط تجاری گسترده ای بین ایران و ترکیه برقرار شده است، افزود: این فرصت خوبی است که از این فرصت برای توسعه و سرمایه گذاری مشترک استفاده شود.
به گزارش ایرنا، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در جریان نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی، با اسماعیل قهرمان رییس مجلس ملی و بینالی یلدریم نخست وزیر کشور ترکیه به صورت جداگانه دیدار و مذاکره کرد.
وی در جریان سفر سه روزه خود به ترکیه، علاوه بر سخنرانی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در جلسه مجمع عمومی مجالس آسیایی، دیدارهایی نیز با روسای مجلس و هیات های پارلمانی کشورهای شرکت کننده انجام داد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

انتهای پیام /*

نظر شما