شناسهٔ خبر: 22673730 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

کشاورزان راجستان هند برای حفظ زمین هایشان خود را دفن می کنند

صدها کشاورز در ایالت راجستان هندوستان با حفر گودالهایی در زمین و دفن خودشان در آن در اعتراض به طرح دولت برای تصاحب زمینهایشان تظاهرات کردند. این روش منحصر به فرد اعتراضی از اوایل مهرماه امسال در سالروز تولد مهاتما گاندی رهبر استقلال هند اتخاذ شد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / ناگندر شکاوات، رهبر این اعتراض، می‌گوید: این طرح روی زندگی نزدیک به 5 هزار خانواده شامل خانواده همین کشاورزان تاثیر می گذارد. کشاورزان از زمانی که طرح تصاحب زمینها در سال 2010 تصویب شده همواره در تظاهرات هایی که برگزار کرده اند، تاکید کرده‌اند که حاضر نیستند زمینهایشان را از دست بدهند چرا که برای کشاورزی و نگهداری از حیواناتشان از آن استفاده می کنند. اما دولت می خواهد منبع درامد آنها را نابود کند و ما با این حرکت دولت مخالفیم.

به گزارش روزنامه ایندین اکسپرس تظاهرکنندگان با تصاحب این زمینها که به مساحت 540 جریب می رسد، برای پروژه های مسکن مخالف هستند و معتقدند ارزش این زمینها بیش از مبالغ پیشنهادی است.

شکاوات با اشاره به قانونی که به موجب آن یکی از موارد تصاحب هر منطقه جلب رضایت 80 درصد از ساکنان آن است، می گوید: باید این قانون رعایت شود.

در هند که جمعیت آن به 3/1 میلیارد نفر می‌رسد، زمین یک دارایی نادر است که هرکسی توان تصاحب آن را ندارد. تلاش دولت برای صنعتی سازی و استخراج از معادن در حجم بالا و پروژه های عمرانی نیز موجب شده بخشی از زمین این کشور به چنین مصارفی برسد و در نتیجه میلیونها نفر آواره شده‌اند و بیشتر آنها باید سالها منتظر بمانند تا غرامت را دریافت کنند.

اقدامی که توسط دولت نخست وزیر نارندرا مودی از حزب بهارایتا جاناتا (BJP) در سال 2015 برای اصلاح طرح تصاحب زمین انجام شد با تظاهرات عظیمی رو به رو شد.

شکاوات می گوید، در جلسه ای که با وزیر عمران شهری شریچاند کرپلانی داشته، موضع گیری خود را مبنی بر این که باید ارزیابی جدیدی انجام شود، برای چندمین بار تکرار کرده است. به اعتقاد وی با اجرای این طرح تقریبا هزار خانواده مقیم 18 منطقه مسکونی بی خانمان خواهند شد.

یک معترض 90 ساله به NDTV می گوید، خانواده اش برای نسل‌های متمادی در اینجا زندگی می کرده اند. نانتی بای می گوید: من 8 پسرم را در این زمین‌ها بزرگ کرده ام و 20 نوه دارم. اگر از این زمین‌ها رانده شوم کجا می توانم بروم؟ من پول نمی خواهم، زمین‌هایم را می خواهم.

سوکرام بیشنویی، یکی از قانونگذاران حزب مخالف در کنگره نیز دولت را به نادیده گرفتن مشقت‌های مردم متهم کرده است. او که عضو مجلس قانونگذاری ایالت راجستان است، در مصاحبه ای تلفنی به الجزیره گفت این دولت حامی شرکتهاست و برای آنان کار می کند و به کشاورزان اهمیت نمی دهد. اما راج کومار معاون کمیسیونر حزب JDA رهبران معترضین را به اجرای بازی های سیاسی در مسئله عمران و توسعه متهم کرد. به گفته او فرایند تصاحب زمین در سال 2010 شروع و معامله با پرداخت غرامت مناسب در ماه می 2013 قطعی شد و کشاورزان با میل خود 120 جریب از زمین‌ها را تحویل دادند. به اعتقاد بیشنویی، مردمی که در این جریان دارای منافعی شخصی هستند، در پشت این اقدامات تحریک آمیز که معترضین نام " اعتراض با دفن کردن خود" به آن داده اند، قرار دارند.

کشاورزان در این اعتراض شرکت نکرده اند بلکه مردمی که در 5 الی 6 کلونی غیر قانونی در این زمینها زندگی می کرده اند معترضند. حداکثر 600 خانواده در این تظاهرات شرکت کرده اند و کشاورزان که حتی بیش از 5 الی 10 درصد این جمعیت را هم تشکیل نمی دهند فریب داده شده اند.

در گذشته دولتهای متوالی متهم می شدند که منافع کشاورزان را نادیده می گیرند و به نفع تجارتهای بزرگ عمل می کنند.این اتهامی است که اکنون در گزارش اداره ممیزی و حسابرسی هند تایید شده و در آن آمده که دولت زمینها را به بساز بفروش های خصوصی واگذار کرده است.

منبع: Al Jazeera

برچسب‌ها:

نظر شما