شناسهٔ خبر: 22671871 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ال سعود؛ ضد مسلمانان و به کام صهیونیست ها

ریاض درحالی به بهبود مناسبات خود با رژیم صهیونیستی می‌اندیشد که به مهمترین عامل بی‌ثباتی در جهان اسلام از جمله در سوریه، عراق، لبنان، یمن و بحرین تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

با وجود اعتراض محافل بین‌المللی حقوق بشری و حتی متحدان ریاض, عربستان سعودی همچنان اجازه هیچگونه کمک رسانی به مردم یمن را نمی‌دهد.
مدیرکل فرودگاه صنعا از برقرار نشدن پروازهایی که انتظار می‌رفت حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم یمن باشند خبر داد. خالد الشائف افزود: انتظار می‌رفت روز پنجشنبه فرودگاه صنعا پذیرای چهار پرواز سازمان‌های بین‌المللی کمک‌رسانی باشد اما هیچ یک از این پروازها انجام نشد و کسی هم علت این مساله را توضیح نداد.
فشار افکار عمومی سبب شده است ائتلاف سعودی روز چهارشنبه ادعا کند فرودگاه اصلی یمن و یکی از بنادر یمن در دریای سرخ را بر روی کمک‌های انسانی بازگشایی می‌کند تا از این طریق از شدت محاصره بکاهد.
با این حال مؤسسه بنادر دریای سرخ نیز برداشتن محاصره بندر حدیده را تکذیب کردند. این موسسه افزود آنچه رسانه‌ها و ائتلاف سعودی در خصوص برداشته شدن محاصره بنادر یمن گفته‌اند دروغ است و آنها به محموله‌های کمک‌های انسانی، اجازه ورود به بنادر یمن را نداده‌اند.
سخنگوی این موسسه گفت: برخی از کشتی‌ها با وجود آنکه اجازه پهلو گرفتن در بندر حدیده را گرفته بودند و در حال حرکت به سوی این بندر بودند اما نیروهای ائتلاف جلوی آنها را گرفته‌اند.
کانون موسسه بنادر خلیج عدن نیز با اشاره به نیروهای ائتلاف سعودی، مانع تراشی بر سر راه آمد و شد کشتی‌ها در بندر عدن را محکوم کرد. این کانون تاخیر در صدور مجوز ورود برای کشتی‌هایی که قصد پهلوگیری در بندر عدن را دارند محکوم کرد و هدف از این اقدام‌ها را جلوگیری از بازگشت بندر عدن به جایگاه تاریخی‌اش دانست.
گفتنی است هر کشتی‌ای که می‌خواهد در بنادر یمن لنگر بیاندازد باید از اتاق عملیات ائتلاف سعودی مجوز ورود بگیرد.
شدت عمل عربستان سعودی - به عنوان خادم الحرمین شریفین - نسبت به مردم مسلمانان یمن در حالی است که این روزها گزارش‌های متعددی درباره توسعه مناسبات ریاض و رژیم صهیونیستی منتشر می‌شود.
ریاض درحالی به بهبود مناسبات خود با رژیم صهیونیستی می‌اندیشد که به مهمترین عامل بی‌ثباتی در جهان اسلام از جمله در سوریه، عراق، لبنان، یمن و بحرین تبدیل شده است و به صورت آشکار مقاومت اسلامی ضد صهیونیستی به رهبری جمهوری اسلامی ایران را هدف حملات سیاسی خود قرار می‌دهد.
همزمان بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در حساب توئیتری خود ادعا کرد: در گفتگو با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در مورد وضعیت اضطراری انسانی در یمن سخن گفتیم. وی در ادامه افزود: نیاز به دسترسی سریع بشردوستانه به بندر حدیده و باز کردن فرودگاه صنعا بر روی پروازهای سازمان ملل ضروری است. اما قحطی بدون ورود بخش تجاری به تمامی مناطق یمن رفع نخواهد شد.
جانسون در حالی چنین ادعاهای بشر دوستانه‌ای را مطرح می‌سازد که انگلیس یکی از مهمترین تامین کننده‌های تسلیحات برای نظامیان سعودی برای هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی در یمن است. بر اساس برخی گزارش‌ها انگلیس فقط در نیمه اول سال جاری بیش از یک میلیارد و صد میلیون دلار به عربستان سلاح فروخته است. با این وصف به نظر می‌رسد کشورهایی مانند انگلیس تنها در واکنش به حساسیت افکار عمومی مواضع بشر دوستانه در قبال جنایات سعودی‌ها در یمن اتخاذ می‌کنند.
بر اساس برخی گزارش‌ها محاصره‌ای که ائتلاف (متجاوز) به فرماندهی عربستان سعودی علیه یمن اعمال کرده و موجب قطع واردات مواد غذایی برای مردم این کشور شده است «غیرقانونی و مجازات گروهی» غیرنظامیان است و حدود هفت میلیون نفر از آنها را در آستانه قحطی قرار داده است.
پیش از این سازمان ملل متحد اعلام کرده بود از ورود 29 کشتی حامل 300 هزار تن مواد غذایی و 192 تن سوخت به یمن جلوگیری شده است و کشتی‌های سازمان ملل متحد که تجهیزات بهداشتی و درمانی و مواد غذایی از جمله 25 هزار تن گندم حمل می‌کنند منتظر پهلو گرفتن در الحدیده هستند.
به گزارش امروز رویترز ینس لارکه سخنگوی رسمی دفتر هماهنگی کمکهای بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت: « تا الان هیچ حرکتی را شاهد نبوده‌ایم.»
یان ایگلند مسئول سابق امدادرسان در سازمان ملل متحد که درحال حاضر شورای نروژی آوارگان را رهبری می‌کند درباره این محاصره گفت: «به نظر من این یک مجازات گروهی غیرقانونی است.»
بر اساس اعلام سازمان ملل متحد ­منازعه یمن بیش از هشت هزار و 650 کشته و بیش از 58 هزار زخمی برجا گذاشته است. این جنگ، فروپاشی نظام بهداشتی و توقف فعالیت صدها مدرسه و همچنین شیوع وبا و وقوع بحران غذایی گسترده را به دنبال داشته است.
سازمان ملل متحد و سازمان‌های کمک‌های بین‌المللی همواره از ائتلاف سعودی به علت مانع‌تراشی در رساندن کمک‌ها به ویژه به شمال یمن که در کنترل حوثی‌ها است انتقاد می‌کنند.
روسای سه آژانس بشردوستانه سازمان ملل متحد هفته گذشته درخواست جدیدی را از ائتلاف سعودی برای لغو محاصره اعمال شده علیه یمن مطرح کردند و افزودند «هزاران نفر از قربانیان بیگناه که نمی‌توان شمار آن را مشخص کرد و بسیاری از آنها کودک خواهند بود در صورتی که کمکها به این کشور نرسد خواهند مرد.»
مقامات این آژانس‌ها در بیانیه مشترک خود در این باره اعلام کردند در صورتی که محموله‌های کمک‌ها وارد یمن نشود، "شمار زیادی از افراد بیگناه از جمله شمار زیادی کودک، قربانی می‌شوند."
دیوید بیزلی ، آنتونی لیک و تدروس آدهانوم گیبرسوس روسای برنامه جهانی غذا، صندوق کودکان ملل سازمان ملل متحد (یونیسف) و سازمان جهانی بهداشت در بیانیه مشترک خود اعلام کردند هفت میلیون یمنی عملاً در معرض قحطی قرار دارند و اگر همه بنادر باز نشود این تعداد شاید به سه میلیون و 200 هزار نفر برسد.
­ایگلند که سازمان او از یک میلیون یمنی حمایت می‌کند از اقدام ائتلاف برای صدور اجازه ورود کمکها استقبال کرد و این اقدام را «اقدامی در مسیری درست» توصیف کرد اما افزود: «به جز اعلام مکتوب چیزی دریافت نکرده‌ایم و اجرای آن را شاهد نبوده‌ایم.»

-----------------------------------------------------------
عبدالرضا خلیلی

 

 

­

نظر شما