شناسهٔ خبر: 22670326 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جعفر بهادری خسروشاهی، زینب خانجانی

صفات شخصیتی پیش‌بینی‌کننده خودکنترلی و تنظیم عاطفی در بزهکاران

رفتار مجرمانه فرایند پیچیده و چند بُعدی است که تحت تأثیر متقابل عوامل محیطی و زمینه‌های سرشتی فردی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

چکیده

زمینه و هدف: رفتار مجرمانه فرایند پیچیده و چند بُعدی است که تحت تأثیر متقابل عوامل محیطی و زمینه‌های سرشتی فردی قرار دارد. یکی از جهت­ گیری­ های مهم در مطالعه رفتار مجرمانه، بررسی پیوند بین گرایشات شخصیتی با ارتکاب جرم و رفتارهای بزهکارانه است. لذا بر این اساس هدف پژوهش حاضر پیش­بینی خودکنترلی و تنظیم عواطف در بزهکاران براساس صفات شخصیتی است.
روش ­شناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری کلیه بزهکاران دختر شهر تبریز هستند که در سال 1395 در کانون اصلاح و تربیت نگه­داری می‌شوند. به علت محدود بودن جامعه مورد مطالعه، تمامی اعضا (60 نفر) به روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده ­ها از پرسشنامه­ های شخصیت آیزنک، خودکنترلی تانجی و کنترل عواطف ویلیامز و همکاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گرفت. 
یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین عامل­ های شخصیتی روان­­پریشی­گرایی و روان­رنجوری با خودکنترلی و کنترل عواطف رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین عامل شخصیتی روان­پریشی­گرایی با مؤلفه­ های خشم، خلق افسرده و اضطراب کنترل عواطف رابطه مثبت و معنادار و با عاطفه مثبت رابطه­ای ندارد. بین عامل شخصیتی روان­رنجورخویی با مؤلفه ­های خشم، خلق افسرده کنترل عواطف رابطه مثبت و معنادار و با اضطراب و عاطفه مثبت رابطه ­ای مشاهده ندارد. از طرفی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ویژگی­های شخصیتی می­ توانند خودکنترلی و کنترل عواطف در بزهکاران پیش­بینی کنند.  
نتیجه­ گیری: شناخت بهتر صفات شخصیتی افراد بزهکار می­تواند در درک، ارزیابی، و کنترل عواطف و خودکنترلی آن­ها کمک نماید.

کلیدواژه ها: صفات شخصیتی؛ خود کنترلی؛ تنظیم عاطفی؛ بزهکاران

نویسندگان:

جعفر بهادری خسروشاهی: دانشگاه شهید مدنی

زینب خانجانی: استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز.

فصلنامه انتظام اجتماعی - دوره 9، شماره 2 (تابستان)، تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما