شناسهٔ خبر: 22668846 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

گزارش فردا از مهمترین اتفاقات فرهنگی هفته؛

سلفی با بدبختی چند تا لایک داره؟!/ ده‌نمکی از «طیب» به «زندانی‌ها» رسید/ الیور توئیست از یتیم‌خانه انگلستان تا جنجال در ایران!

جنجال بر سر عکس‌های سلفی بازیگران با اهالی مناطق زلزله‌زده در کنار انتشار خبر فیلم جدید مسعود ده نمکی و حواشی ایجاد شده برای یک نمایش موزیکال با حضور چهره‌های مشهور سینمایی از جمله مهمترین اتفاقات فرهنگی هفته‌ای بود که گذشت.

صاحب‌خبر -

  سرویس فرهنگی فردا: آخرین روزهای آبان ماه امسال همچنان تحت تاثیر زلزله هفته گذشته قرار داشت. روزهایی که هنوز زمین لرزه کرمانشاه در صدر خبرسازترین حوادث کشور قرار داشت و حوادث مرتبط با این موضوع نیز بیش از سایر موضوعات مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. هرچند که حوزه فرهنگ و هنر در این روزها خبرهای دیگری نیز داشت که در ادامه به مرور برخی از مهمترین و پربحث‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

سلفی با بدبختی چند تا لایک داره؟!/ ده‌نمکی از «طیب» به «زندانی‌ها» رسید!/ الیور توئیست از یتیم‌خانه انگلستان تا جنجال در ایران

سلفی با بدبختی چند تا لایک داره؟!

این هفته در میان همه اتفاقات ریز و درشتی که در ارتباط با حضور هنرمندان در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه رخ داد، انتشار عکسی از نوید محمدزاده در کنار دو نفر از دوستانش که در حال گرفتن سلفی با پیرمردی کرد بودند، جنجال‌های بسیاری به پا کرد. محمدزاده که خود از اهالی مناطق کردنشین کشورمان است در حالی این تصویر را منتشر کرده است که از ظاهر پیرمرد حاضر در تصویر کاملا مشخص است هیچگونه تمایلی برای گرفتن عکس ندارد. عکسی که انتشار آن موجب بروز واکنش‌های منفی بسیاری نسبت به این حرکت محمدزاده در گرفتن عکس اجباری با این پیرمرد داغدار شد.

محمدرضا شهبازی نویسنده و روزنامه‌نگار در بخشی از یادداشت اعتراضی خود در ارتباط با این تصویر نوشت: «بخند پیرمرد؛ بخند دیگر! خراب نکن عکسمان را. هزار کیلومتر نکوببیده ایم از تهران تا اینجا که اینطور گند بزنی توی عکسمان. اصلا میدانی تهران کجاست؟ تازه خود تهران هم که نه، آن بالا بالاهایش... تازه آن بالابالاهایش هم نه... خارج بودم من... زود باش بخند... بخند... فالوئرهایمان منتظرند از آخرین تلاشهای شکوهمندانه و خیرخواهانه سلبریتی‌شان مطلع شوند... بخند دیگر... زود باش...»

 

جواهر واقعی در قصر!

این هفته یک خبر فرهنگی جالب توجه دیگر نیز در ارتباط با زلزله کرمانشاه مطرح شد که تقریبا در اغلب رسانه‌های تخصصی حوزه فرهنگ و رسانه‌های عمومی نیز بازتاب داشت، خبری که بعد از چند سال باز هم یاد «یانگوم» شخصیتی اصلی سریال کره‌ای و پرمخاطب «جواهری در قصر» در خاطره مردم کشورمان زنده کرد. خانم «لی یانگ آئه» بازیگر مشهور سریال های کره ای که در ایران با نام «یانگوم» شناخته می شود 50 هزار دلار به زلزله زدگان کرمانشاه کمک کرد.

یانگوم که در زمان پخش سریال جواهری در قصر یکی از شناخته‌شده ترین شخصیت‌های نمایشی در میان مردم کشورمان بود در حالی اقدام به این کمک کرده است که سال‌ها پیش شهرت او در یران تا حدی بالا رفته بود که گروه از برنامه‌سازان ایرانی برای ساخت مستند او به کره جنوبی و محل ساخت این سریال سفر کردند.

۵ اتفاق مهم فرهنگی هفته، از سلفی جنجالی آقای بازیگر تا پروژه جدید ده‌نمکی

سوله‌ای که بهانه‌ای برای انتقام‌گیری شد

بعضی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون حتی در زمانی که بر روی آنتن نیستند باز هم خبرهایی مرتبط با آن‌ها منتشر می‌شود؛ خندوانه یکی از همین برنامه‌هاست. این هفته و در حالی که رامبد جوان همراه با همسرش نگار جواهریان برای جشنواره فیلم‌های ایرانی تورنتو راهی کانادا شده بود، خبری در ارتباط با پس گرفتن سوله مدیریت بحران منطقه دو تهران از برنامه خندوانه منتشر شد. خبری که بسیاری از رسانه‌ها با اشتیاق به بازنشر آن پرداختند و در این میان آن‌هایی که کینه دوره مدیریت شهری سابق و یا شخص رامبد جوان را به دل داشتند نیز هر کدام به نوعی از خجالت جوان و برنامه‌اش در آمدند.

رامبد جوان با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در ارتباط با این ماجرا نوشت: «سوله ى بحران كه در اختيار خندوانه قرار گرفته بود، نه به زور و نه با تجاوز و نه با پارتى بازى گرفته شده بود كه حالا پس گرفته بشه! به هر حال خندوانه كم فرهنگسازى نكرد و تكليفش روشنه.»

 

ده‌نمکی از «طیب» به «زندانی‌ها» رسید!

چند هفته پیش بود که انتشار خبرهایی تازه در ارتباط با پروژه سینمایی «طیب» که قرار بود پیرامون طیب حاج رضایی و با کارگردانی مسعود ده‌نمکی و سرمایه‌گذاری سازمان اوج ساخته شود، از عدم تفاهم ده‌نمکی با سازمان اوج برای ادامه این همکاری خبر می‌داد. به نظر می‌رسید با توجه به بالا بودن هزینه تولید این اثر سینمایی و سرمایه گذاری ویژه اوج بر دو پروژه سینمایی «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا و «تنگه ابوغریب» بهرام توکلی ، مدیران این سازمان فعلا تمایلی برای سرمایه‌گذاری بالا در یک پروژه سینمایی ندارند.

حالا اما این هفته خبر رسیده که ده نمکی پس از منتفی شدن سرمایه گذاری اوج بر پروژه «طیب» و عدم فراهم شدن شرایط تولید اینم اثر در بخش خصوصی به سراغ یک پروژه سینمایی دیگر به نام «زندانی‌ها» رفته است. این فیلم هفتمین اثر بلند سینمایی ده نمکی به شمار می آید و آن طور که از خبرها برمی‌آید موضوع اجتماعی دارد که در فضای معاصر روایت می‌شود. البته با توجه به اینکه این پروزه هنوز در مرحله صدور پروانه ساخت قرار دارد خیلی بعید است که جدیدترین ساخته مسعود ده‌نمکی بتواند خود را برای رونمایی در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر آماده کند.

۵ اتفاق مهم فرهنگی هفته، از سلفی جنجالی آقای بازیگر تا پروژه جدید ده‌نمکی

الیور توئیست از یتیم‌خانه انگلستان تا جنجال در ایران

اهالی تئاتر نیز این هفته به واسطه یک نمایش جنجالی درگیر حاشیه شد تا در میان پرحاشیه‌ترین اخبار فرهنگی این هفته شاهد خبری در ارتباط با یک نمایش نیز باشیم. نمایش موزیکال «الیور توئیست» به کارگردانی حسین پارسایی همان نمایشی بود که این هفته درگیر حاشیه‌هایی تازه شد. حاشیه‌ای که به واسطه غیبت نوید محمدزاده یکی از بازیگران اصلی این نمایش در روزهای ابتدایی آن به وجود آمد. نوید محمدزاده که برای دریافت جایزه‌اش از جشنواره فیلم آسیاپاسفیک برای بازی در فیلم سینمایی «بدون تاریخ، بدون امضا» به خارج از کشور سفر کرده بود، در روزهای ابتدایی اجرای این نمایش حضور ندارد و قرار است سعید چنگیزیان که البته چهره‌ای شناخته شده در عرصه تئاتر محسوب می‌شود، جایگزین او شود. این درحالی است که سازندگان این نمایش پیش از این تبلیغات گسترده‌ای را در ارتباط با حضور نوید محمدزاده در این نمایش کرده بودند و براساس شنیده‌ها در زمان بلیت فروشی اولیه موضوع عدم حضور محمدزاده در اجرای ابتدایی این نمایش به مخاطبانی که بلیت‌های روزهای ابتدایی نمایش را خریداری کرده‌اند، گفته نشده و همین موضوع باعث دلخوری برخی از آن‌ها شده است.

البته این تنها حاشیه این نمایش نبود. چرا که نمایش موزیکال حسین پارسایی که از مدیران با سابقه تئاتر دفاع مقدس و مدیرکل فعلی شبکه نمایش خانگی سازمان سینمایی است، در حالی قرار بود با حضور نوید محمدزاده و مهناز افشار اجرا شود که تبلیغات گسترده این نمایش موزیکال در سطح شهر تهران برای بسیاری از فعالین عرصه تئاتر محل سوال شده بود. یکی از رسانه ها با انتشار گزارشی به بررسی رابطه حسین پارسایی با تهیه کننده شهرزاد پرداخت. کسی که با وجود داشتن حواشی مختلفی در ارتباط با پرونده اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان توانست مجوز ساخت فصل دوم سریال شهرزاد را از پارسایی به عنوان مدیر شبکه نمایش خانگی سازمان سینمایی دریافت کند و حالا به نظر می‌رسد برای جبران این موضوع فرصت تبلیغات شهری سریال شهرزاد که پیش از این از سوی سازمان نوسازی شهرداری تهران به مدت یک سال به صاحبان این سریال داده شده بود، در اختیار حسین پارسایی و تئاترش قرار داده است. موضوعی که فعلا نه سازندگان شهرزاد و نه سازندگان «الیور توئیست» حرفی درباره آن نزده‌اند.

نظر شما