شناسهٔ خبر: 22668758 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قائم مقام وزیربهداشت در امور بین الملل خبرداد

تمایل وزارت بهداشت پاکستان به استفاده از تجربه‌های ایران در زمینه نظام سلامت

وزارت بهداشت و درمان

قائم مقام وزیربهداشت در امور بین الملل با بیان اینکه یکی از اهداف سفر وزیربهداشت پاکستان به ایران پیگیری توافقات قبلی است، گفت: با حمایت وزارت بهداشت ایران، پاکستان در مقوله ریشه کنی فلج أطفال موفق عمل کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا محسن اسدی لاری درخصوص جزییات سفر وزیربهداشت پاکستان به ایران گفت: یکی از اهداف سفر وزیربهداشت پاکستان به ایران پیگیری توافقات قبلی است که این توافقات در دیدارهای گذشته دو وزیر در کشور پاکستان، ژنو و در حاشیه دیدارهای منطقه‌ای شکل گرفته است.

وی افزود: خانم أفضل ترار به نظام سلامت ایران، در زمینه ارائه مراقبت‌های اولیه سلامت، کنترل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر و اهداف توسعه پایدار به ویژه در مقوله بیمه سلامت و طرح تحول سلامت علاقه داشته و در این سفر درصدد است تا از تجربیات ایران در این موارد استفاده کند چراکه زمینه پوشش همگانی سلامت یک تکلیف برای تمام کشورها تا سال ٢٠٣٠ تعیین شده است.

قائم مقام وزیربهداشت در امور بین الملل در ادامه اظهارکرد: یکی دیگر از برنامه‌های سفر وزیر بهداشت پاکستان، موضوع استفاده از تجربیات ایران در حوزه نظام آموزش پزشکی است که در سفر به اصفهان در این مورد نیز به تفصیل با این نظام آشنا می‌شود.

وی ادامه داد: همکاری دو کشور در زمینه موضوعات دارویی در دستور کار است؛ به خصوص جلوگیری از قاچاق دارو و به‌ویژه داروهای تقلبی که در پاکستان ساخته می‌شود و به کشورهای مجاور صادر می‌شود یکی از مباحثی است که مورد تاکید ایران بوده است.

اسدی لاری تصریح کرد: هماهنگی مرزی برای کنترل بیماری‌های واگیر برای دو کشور مهم است به ویژه برای ایران تا از ورود بیماری‌های مسری و بیماری‌های مشترک انسان و دام به ایران پیشگیری به عمل آید.

وی افزود: وزیر بهداشت ایران از تلاش‌های نظام سلامت پاکستان در جهت کنترل فلج أطفال حمایت مستمرکرده و خوشبختانه کشور پاکستان در ماه‌های اخیر به موفقیت‌های خوبی در زمینه ریشه کنی فلج اطفال دست پیدا کرده است و تا مدتی دیگر به این هدف بزرگ خواهد رسید.

اسدی لاری با بیان اینکه بحث پزشک خانواده یکی از مباحث مورد علاقه وزیر بهداشت پاکستان است، اظهارکرد: در جریان این دیدار سعی خواهد شد برنامه عمل تفاهم نامه جامع بهداشتی درمانی در حضور دو وزیر ایران و پاکستان به امضا برسد.

وی در ادامه گفت: یکی از مسائلی که همواره در دیدار دو وزیر مورد بحث بوده است، موضوع همکاری در سازمان‌های جهانی به خصوص سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های مرتبط با سلامت در جهان است.

قائم مقام وزیربهداشت در امور بین الملل افزود: انتخاب مدل منطقه‌ای یکی از نکاتی است که باید حتما مورد نظر قرار بگیرد و البته این موضوع همیشه بین کشورهای دوست مدنظر بوده است به خصوص بعد از فوت دکتر فکری - رییس دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت- این نیاز بیشتر حس می‌شود.

اسدی لاری با بیان اینکه یک گروه بزرگ از همکاران وزارت بهداشت پاکستان و وزارت‌های ایالتی پاکستان، با کمک سازمان بهداشت جهانی خانم أفضل ترار را همراهی می‌کنند،اظهارکرد: این گروه قصد دارد از تجربیات ایران در زمینه‌های متفاوت از جمله نظام سلامت روستایی و شهری و بحث پزشک خانواده و بیمه بهره ببرد.

به گزارش وبدا،وی در پایان اظهارکرد: این گروه مدت یک هفته در تهران، اصفهان و شیراز خواهند ماند و در این مدت از تجربیات ایران در مواردی که ذکر شد، استفاده می‌کنند. حضور این تعداد از مدیران ارشد پاکستانی در حوزه سلامت در ایران بی‌سابقه بوده است. 

انتهای پیام

نظر شما